
Прошката ни дава надежда

Проповед на иконом Василий Шаган в Неделя Сиропустна – на всеопрощението. 10 март 2019 г., храм „Св. Николай Чудотворец”, гр. Варна
В името на Отца и Сина и Светия Дух!
В навечерието на Великия пост Църквата ни призовава с днешното Евангелие да преобразим целия си живот. Защото днешното Евангелие, братя и сестри, е като свидетелство за радост, свобода и надежда. И тази радост, както чухме, може да започне с прошката, към която ни призовава Христос. Защото, когато ние, в своите неприязнени чувства един към друг, пораждаме в себе си омраза, а тя на свой ред поражда печал и злоба, се сковаваме до такава степен, че радостта дори и да се опитва по някакъв начин да проникне и да избие в нас, не може. Затворили сме се до такава степен, че за радост дори и не помисляме.
Прошката е добродетел, даваща право дори на тези, които са ни обидили, да се изправят, да се възродят и обновят от своето падение. Добродетел, която отваря вратите към свободата и радостта. Затова, когато не можем за простим, изпитваме тежест в сърцето си, разрушителна болка и се затваряме в себе си. А за да простим, братя и сестри, трябва да повярваме, че дори тези, които са ни обидили, имат в себе си тази искра, която може да бъде раздухана до огън. Аз не вярвам, че хората, изпаднали в грях, са изгубили надежда за спасение. Не мога да повярвам, че са изгубили цялата човечност в себе си. В дълбокото им сърце сигурно е жив онзи залог, който Бог им е дал и който може да бъде възроден. Но това възраждане много по-лесно започва, когато падналият човек вижда, че хората около него са способни да му повярват и могат да го обикнат дори такъв, какъвто е.
В своите различия ние не носим само своите индивидуални особености. За съжаление в своите различия ние носим и белезите на своите грехове, поради което мнозина не ни обичат и ни обръщат гръб, живеем в липса на любов и залиняваме. Но колко по-различен би бил светът и човечеството, ако ние въпреки своята затвореност успеем поне малко да открехнем в себе си това, което ще ни накара да видим в другия залога, който Бог е вложил в него. И затова, като ни призовава Бог да се научим да прощаваме, в тази прошка има истинска надежда. И поста може да приемем като лекарство за нашето духовно лечение. Да го приемем с радост, защото в поста може да се научим да събираме другите богатства, които не изтляват, а пребъдват във вечността. Тях може да събираме в своето сърце, които да покажем, заставайки пред Бога.
Постът е време, в което може да осъзнаем своята свобода. Не бъдете роби на стереотипи или на някакви страхове. За разлика от нас, човеците, Бог е отворил Своите обятия за всеки един от нас и най-вече, забележете, за грешниците, заради които е и дошъл в този свят. За да ни отърве от греха и от смъртта. Затова няма от какво да се страхуваме в надеждата на нашия Бог. Или, не дай Боже, да изгубим надеждата за себе си. Бог, който е Бог на радостта, ни призовава дори в своите земни трудности, в надеждата на Него да бъдем радостни.
Затова нека в началото на поста да тръгнем с прошката един към друг и да се въоръжим с вяра в Бога, с надежда на Този, Който ни обича. Амин!
Втора неделя на Великия пост
Когато нямаш нищо, когато единственото, което е останало, е голата ти душа пред Бога, дали ще се намери човек за нас, който да ни спусне. Дали ще се намери човек, който да види човека в нас и да ни заведе при Христос...
Прошката ни уподобява на Бога
Да не забравяме да прощаваме. Защото ако всеки ден се обръщаме към Бог с думите: „и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на нашите длъжници”, нека се опитаме това да го въплътим и в нашите мисли, в нашите чувства, в нашето отношение към заобикалящия ни свят.
Мъртъв беше, и оживя, изгубен беше, и се намери (Лука 15:32)
В една от подготвителните недели на Великия пост Светата ни църква ни напомня за една притча, един разказ, който Христос е разказал на своите ученици, а именно Притчата за блудния син.
Какво се случва в центъра

Алтернатива - март, 2025
В началото на Великия пост си припомняме какво представлява той и каква е целта, която следваме? Че „жертвата не е самолишаване от нещо, а приношение. Акцентът не е върху отказването, а върху факта на доброволното принасяне. Резултатът ... е преобразяване на отношенията между нас и Бога”...

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...

Инициатива за изграждане на десетметров светещ кръст
Нека подкрепим инициативата на храм „Св. вмчк Димитър Солунски“ в кв. „Владислав Варненчик“ и Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ за изграждане на десетметров светещ кръст!
Ценности
Първата литургия на български език във Варна
„Кирила Философа и учителя словенскаго, сиреч блъгарскаго…”
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Събития
Десет години от упокоението в Господа на отец Георги от Жегларци
Неделя Сиропустна - на всеопрощението
Интервю
Литургията е икона на Царството Божие
Бог ни е извикал от небитието, не да се мъчим, а да се учим
Който иска да бъде велик и строг и съдник, да го приложи единствено към себе си
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1
Православни светии
Похвално слово за Кирил Философ
Името на св. Трифон означава мекота, нежност и деликатност