Илинден
За св. Илия, небесните калдъръми и днешния ден
Илинден е празникът на моя роден град Пирдоп. По традиция той се празнува на 2 август, по стар стил. Народната памет неизменно свидетелства за свързаността на Пирдоп с местността „Ѐленско”, където се издигат развалините на величествена християнска базилика от VI в. Историческата наука засега разполага само с догадки и хипотези относно характера на тази връзка, но едно е сигурно – тя има реални основания.
Всяка година в деня на св. пророк Илия пирдопчани се стичат на „Ѐленско”, за участие в традиционния събор. Най-вероятно на името на светеца е била назована главната църква в древното селище, чийто приемник е днешният Пирдоп. Възможно е това да е била именно Ѐленската базилика. Много поколения жители на това селище са имали светеца за свой покровител и молитвен застъпник. Но кой е пророк Илия?
Спомените ме отвеждат в ранното ми детство. Загърмеше ли лятна буря, ние, махленските деца, тичахме изплашени при бабите, събрани на „шура” под някоя сушина. „Не бойте се, сине! – успокояваха ни те. – Това е св. Илия. Препуска по небето с колесницата си, колелата трещят, а под копитата на конете му излизат светкавици.” Страхът ни веднага преминаваше в любопитство – „Кой ли е този св. Илия? Ех, да можехме да зърнем колесницата му... И тия огнени коне, препускащи по небесните калдъръми.”
Плоският атеистически рационализъм на тогавашната епоха скоро изличи тези, макар и примитивни, но вълнуващи и поетични представи и, възползвайки се от тях, ни убеди, че вярата не е нищо друго, освен суеверия, малограмотност, страх от природните явления. Трябваше да минат години, за да преодолея предубежденията си и да открия Библията – нейната бездънна дълбочина, многопластовата ѝ символика, животворната ѝ истинност. За пръв път я отворих в последната година от следването си в Университета. И там, в III и IV Книга Царства, срещнах пак св. Илия – този път истинския, историческия.
Както и другите старозаветни пророци, той бил призван от Бога, да възвестява Неговите откровения на хората, да ги наставлява към спазването на Божествения закон, да бди за чистотата на вярата и да подготвя онази духовна зрялост, която би направила възможно идването на Христос.
Св. Илия живял в едно от най-мрачните времена на израилската история – IX в. пр. Хр. Начело на намиращото се в голям духовен упадък Израилско царство се възцарил нечестивият цар Ахав. Негова съпруга станала финикийската принцеса Йезавел – жена властна, горделива и отмъстителна. Слабохарактерният Ахав изпаднал под силното ѝ влияние и скоро тя започнала да въвежда в Израил финикийските религиозни вярвания. Цялата страна се покрила с капища на главното финикийско божество Ваал. Култът към него, див и кървав, включвал дори жертвоприношения на деца. Израилските пророци били системно избивани, а от Финикия прииждали многобройни езически жреци. Освен вярата в единия Бог, били потъпкани и израилските закони. На тяхно място царицата установила своеволието на властта и богатството. Всеки, който дръзвал да се противопостави, заплащал с живота си.
Пророкът бил потресен и възмутен. Любовта му към Бога и измъчения народ изгаряла душата му. Странствайки, той наставлявал хората да не отстъпват от вярата в своя Бог и да следват Божиите заповеди. Окуражавал малодушните, призовавал заблудените, утешавал онеправданите. Въпреки смъртната опасност, по Божия повеля пророкът няколкократно се явявал пред царя, за да го изобличи за отстъплението и беззаконията му. Целия си живот св. Илия преминал, укривайки се от гоненията на Ахав и особено на отмъстителната Йезавел.
Библейският разказ не описва характера и преживяванията на светеца, а оставя събитията сами да говорят за него. Редуват се вълнуващи картини – пророкът, укриващ се в пустинята; сблъсъкът с 450-те ваалови пророци на планина Кармил; срещата с Ахав; Илия възкресява сина на вдовицата от Сарепта... И постепенно неговият образ се очертава пред нас – величав и страшен в борбата, непоколебим във вярата сред ширещото се идолослужение; смирен в чудесата, които Бог извършвал чрез него; самоотвержен и верен до смърт в мисията си. Но в същото време и човек от плът и кръв, познал умората, отчаянието, изнемогата.
В края на живота си, бягайки от поредното гонение и не виждайки плод от своите усилия, Пророкът отпаднал духом и поискал да умре. За да го утеши, Бог го отвел на стотици километри от местата на служението му и там, всред величественото безмълвие на планината Хорив, му дал да вкуси утехата от Неговото присъствие. На Илия било открито, че 7 000 негови сънародници не са преклонили колене пред езическите божества и неговият житейски подвиг не е останал напразен. В края на земния му живот пророкът бил възнесен в Божието царство в огнен вихър.
В практиката на православната Църква светците се почитат като хора, реализирали себе си в най-висша степен, придобивайки святост чрез житейския си подвиг. Следвайки Божиите повели, те са станали подобни на Бога по своята любов, милост, чистота, правдивост. Като приятели Божии, радващи се на Божията близост, и като хора, преминали през трънливите пътища на земния живот във вечността на Божието Царство, те могат да помогнат и на вървящите след тях. Според християнското учение, животът им е парадигматичен за нас, но не като образец за външно, механично подражание, а като дух, който трябва да бъде творчески усвоен и приложен в конкретните обстоятелства на всяка отделна житейска ситуация.
Времената, в които живеем, са трудни в духовно отношение. Светът е изпълнен с нови идоли и модерно идолопоклонство. Всички ценности се релативизират. В душата на съвременника, притиснат от икономическите неволи, обсебен от злободневни грижи и политически страсти, потъващ във водовъртежа на рекламите и телевизионните сериали, лесно повяхва всеки духовен порив. Модерният човек губи почва под краката си, губи посока и ориентир.
Сега, в деня на св. Илия, ние имаме шанса да намерим опорна точка и вдъхновение, вглеждайки се в образа на светеца, към когото нашите предци са хранили особена почит. Всеки от нас има какво да почерпи от неговия дух и, прилагайки го в своя живот и чрез своята индивидуалност, да направи крачка към своето богоподобно призвание.
Източник: в. „Регион”
Още за Еленската базилика – ТУК
Среща в небето /в памет на леля Руска/
Във вчерашния ден се навършиха четиридесет дни от кончината на нашата леля Руска.
Леля Руска се оплаква от своите грехове
Рано тази сутрин ни напусна леля Руска. Така я наричаха всички, които я познаваха. Дълги години тя беше грижовна клисарка в храм „Св. Архангел Михаил“ и един от неговите украсители и дарители. Грижеше се за двора на храма, правеше просфори, шиеше свещенически одежди, помагаше...
Силата на тяхната духовност и нищожността на моята
Гнездо на духовност и истинска християнска саможертвеност е Девическият манастир „Света Троица” в Ново село. На 9 май 2011 г. Българската православна църква чества за първи път Събора на св. Новоселски мъченици...
Какво се случва в центъра
Ораторски форум "Св. Климент Охридски" - 2025
На 22 октомври в Голямата зала на Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ започна единадесетото издание на Ораторския форум „Св. Климент Охридски“.
Пътешествие в историята – Плиска и Велики Преслав - покръстването и създаването на българската писменост
Учениците от Иконописната школа при ОДК Варна, водена от Илка Колева-Димитрова и младежите от енориите при храм „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и храм „Св. Архангел Михаил“ се отправиха на еднодневно пътешествие към старите български столици Плиска и Велики Преслав.
Начало на мастър клас по фотография за младежи "Светлина и приятелство"
"Никой няма любов по-голяма от тая, да положи душата си за своите приятели." (Йоан 15:13)
Ценности
Добрата почва се формира с търсенето на Истината
Ако искаш да промениш другия – промени себе си
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Интервю
Когато има нещо чисто в сърцето, тогава там задължително ще дойде Бог
Мъжете завладяват света, а жените го създават
В молитвеното отношение към св. Богородица има топлота и взаимност
Какво се случва в центъра
Приключи майсторският клас по иконопис за 2025 г. на тема "Образът на Света Петка Българска"
Младежки музикален лагер "Небесни деца" - 2025
Поклонническо пътуване до Южното Черноморие – финал на младежкия лагер „Небесни деца“
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Христос Воскресе!“ - нова детска книга, издание на сестринството на Клисурския манастир
Излезе от печат книжката „Акатист към Пресвета Богородица Скоропослушница“
Въздигане на Светия Кръст Господен
Установяване на празника Въздвижение
Обновление на храма „Възкресение Христово” в Йерусалим. Забравеният празник
