Слово при пренасяне мощите на свети Николай, архиепископ Мирликийски
И ето, след седем века Господ допусна над тази страна да надвисне беда: от разни места към нея се устремил чергарски народ. Мюсюлмани я разгромили и унищожили почти всички градове в Мала Азия; и убили всички мъже, а всички жени и деца взели в плен. Разрушили и осквернили и Мир в Ликия, където се покоили мощите на свети Николай.
Господ не пожелал св. мощи на великия светец да останат на поругано място, под властта на неверници.
И ето, свети Николай се явил насън на един свят презвитер, който живеел в италианския град Бари на брега на Адриатическо море, и му заповядал в Божието име да пренесе мощите му в този град от Мир в Ликия, като му повелил да възвести за това на всички граждани и свещеници в града.
Още щом пристигнали в Бари мощите на светеца, започнали да се случват дивни чудеса на неговия гроб.
Само за три дни 111 души, болни от най-различни болести, били изцелени.
Свети Николай се явил насън на един свят инок с чист живот и му казал: „Дойдох при вас, по Божие повеление, и изцелих 111 болни. Няма да престана да изцелявам и занапред".
И от онзи момент светата Църква празнува този ден, празнува го с велика радост и слава. И тази слава, тази радост и ликуване са изразени най-ярко в тропара за празника, който чухте днес:
Днес светло тържество настана, град Бар се радва и с него ликува цялата вселена, пеейки духовни песни, защото днес е тържество свещено - пренасяне на честните и многоцелебни мощи на светителя и Чудотвореца Николай, което като слънце незалязващо изгря със светозарни лъчи, прогонващо тъмата от изкушения и беди от пеещите вярно: спасявай ни като закрилник наш, велики Николае!
Велико, наистина велико събитие, което тържествено отбелязват всички християни в света, е изобразено в този тропар на пренасяне мощите на свети Николай.
Цял свят и до днес почита свято тези мощи, почита ги като пренесени по Божие повеление от Мир, почита ги, понеже сам светителят е дошъл нетленен в град Бари.
Православният свят почита светите мощи не само на св. Николай, но и на много други велики светители, на много свети мъченици.
Това е особеност на Истинската Църква.
Такова почитане няма в онези християнски общини, които са се откъснали от единство с Православната църква, такова почитане няма в протестантските, в лютеранските църкви, няма го и сред сектантите. Това почитание съставлява особеност на православното изповедание.
Протестантите и сектантите ни критикуват остро заради това, че почитаме свети мощи, като считат не само за недопустимо, но и за греховно да въздаваме чест според тях на мъртви останки на светци. Какво да кажем в защита на нашето православно почитане на светите мощи? Ще кажем онова, което сектантите и протестантите не разбират и не приемат.
Миналата неделя говорих за безсмъртието, за възкресението на човешкото тяло.
Говорих за това, че човешкото естество се състои от три части. Това естество се състои от дух, душа и тяло. Разясних какво е душата и какво е дух, разясних и в какви отношения е душата и духът към тялото. Ако сте разбрали това, което тогава ви казах, ще разберете и днес защо почитаме светите мощи.
Ако човешкото същество е от три компонента; ако между тялото, душата и духа съществува най-тясна връзка, обусловена от взаимодействието между тях, ако е един и неразделен животът на духа, душата и тялото; ако светият дух и праведната душа оживяват тялото, то вследствие на тази неразривна връзка между духа, душата и тялото е свято и самото тяло. То се превръща в причастник на светостта на духа.
Ако даже стъклен съсъд, съхранявал дълго време благовонно вещество, задълго запазва после благоуханието му, нима не е понятно, че телата на светите мъченици, живели в близко и най-тясно единение с духа - със своя дух, са със свята душа; тяло, което по думите ма св. апостол Павел става храм на Светия Дух, нима не е ясно, че също е свято, понеже е свят храмът на Светия Дух.
И тъй, всяко тяло на свят човек не само приживе, но и след смъртта му, даже всяка останка от тяло на свят човек, даже костите му, в същността си носят светостта на починалия: то е тяло свято, осветено от неговия свят дух.
А щом е тъй, то не трябва ли да се отнасяме с голяма почит, с благоговение и даже с трепет към тленните останки на светците?
Ще дръзнем ли да забравим за многото чудеса и изцеления при гробовете и мощите на светите мъченици, преподобни, пророци, апостоли и светци?
Ще дръзнем ли да забравим колко чудеса са станали от мощите на свети Николай?
Знаем, че ковчегът на свети Николай, съхранявал неговите светя мощи, когато го открили пратениците от Бари, бил изпълнен с благовонно миро.
Знаем, че мощите на мнозина други светци, например, великомъченик Димитър Солунски, винаги изливат миро, затова той е наречен мироточиви.
Можем ли да пренебрегнем тези велики чудеса, които се извършват от мощите на светците?
Помните ли великото чудо, станало по време на IV-тия Вселенски събор, на който обсъждали ереста на монофизитите? Съборът се разделил на две - едните признали учението на Евтихий за еретично, а другите склонили да го приемат за правилно. Съборът се провеждал в Халкидон, в храма, където се покоили мощите на света великомъченица Евтимия. Двете страни приели да разрешат спора, като се оставят на Божието решение чрез светата великомъченица. Били написани два свитъка: единият - с православното учение, а другият - с това на монофизитите. Открили гроба на светата великомъченица, положили при ръцете й двата свитъка и затворили ковчега с печат. Три дни усърдно се молили всички отци от събора, молили се Бог чрез светата великомъченица да открие къде е правдата. На третия ден отново открили ковчега и видели явно чудо:
Свитъкът с учението на монофизитите бил в нозете на великомъченицата, а втория свитък тя държала в ръце и, като жива, вдигнала ръка и подала свитъка на Константинополския патриарх.
Ако такива дивни чудеса стават чрез мощите на светците, то как да не ги почитаме, как чрез нетленните им останки да не почитаме самите тях, живели в тези тела до своя земен край?
Как да не почитаме, как да не въздаваме поклонение на тези мощи, ако те са свети, осветени от Божия дух?
Разбира се, нашето почитание е съвсем различно от тази чест; която отдават в музеите на почитаните в света хора.
Да, ние кадим пред св. мощи, прекланяме колене, молим се пред светите мощи на живелите в тези тела и нерядко получаваме онова което сме просили.
Как да не почитаме мощите на светците, особено на такива светители, какъвто бил великият Николай, Мирликийски чудотворец?...
Да се грижим за това и нашите тела в свое време да станат мощи и то свети. Ще припомня, че в погребалните песнопения тленните останки на всички християни се наричат мощи - със същото име, с което се именуват телата на усопшите светци, понеже всички християни са осветени от Светия Дух, Който обитава в тях, затова те трябва да бъдат храмове на Светия Дух.
Помнете това и изживейте вашия жизнен път със страх, като се боите да оскверните вашия телесен храм, който трябва да бъде храм на Светия Дух.
Живейте така, че след смъртта ви и вашите тленни останки да се нарекат мощи и даже свети мощи.
Амин.
22 май 1949 г.
Източник: „Проповеди за цялата година” - св. Лука Войно-Ясенецки, изд. храм „Св. Параскева“, Пловдив, 2017 г.
Беседа на Отсичане главата на свети Йоан Кръстител
Защо Спасителят така е възвеличил св. Йоан Кръстител, както никого от хората? Защото светият Предтеча олицетворява в себе си всички небесни добродетели, всички добродетели на всички пророци, на всички апостоли, на всички мъченици, на всички небесни ангели, на всички изповедници....
Успение на св. Йоан Рилски Чудотворец
Само в период на два дена виждаме как и Божията Майка, и Божият угодник Йоан се възкачиха при Небесния ни Баща. Виждаме и се удивляваме, виждаме и мълчим, защото няма какво да кажем пред Божията благодат...
В каливата на отец Паисий
Всички мои чувства, всичките ми мисли бяха объркани, но веднага щом си тръгнах от стареца, за първи път почувствах, че у мен се възцари някакъв порядък. Полученият духовен опит не просто потвърждаваше, а превъзхождаше моите представи...
Какво се случва в центъра
Алтернатива - октомври, 2024
Излезе от печат октомврийският брой на сп. „Алтернатива”. Има ли „добра почва“ в нашето сърце и не страдаме ли, защото сме спрели да търсим истината - задават въпроси и търсят отговори статиите, включени в броя...
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
На 7 октомври в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” – Варна, започва нов курс по източно църковно пеене за начинаещи. Заниманията ще бъдат всеки понеделник от 18 ч. в учебната зала на втория етаж на храма. Ръководител – Мартин Димитров...
Мастър клас по фотография за младежи „Семейството – част от цялото”
От 6 октомври до 21 ноември в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил" – Варна, ще се проведе мастър клас по фотография за младежи под надслова: „Семейството – част от цялото”. В курса може да участват младежи, навършили 13 години. Подробности за записването...
Култура
Димитър Кантакузин и неговият „Химн към Богородица”
Изложба „Българската писменост: Св. Паисий Хилендарски. За ползата от историята”
Ценности
Благодарението като израз на покаяние (3)
Под покрова на Пресвета Богородица. Чудото в Рожковка на 28.09.1942 г.
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Събития
Открива се учебната година в Школата по иконопис
Започна набирането на участници в музикалния лагер „Небесни деца”
Какво се случва в центъра
Мастър клас по фотография за младежи „Семейството – част от цялото”
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1
Въздигане на Светия Кръст Господен
Установяване на празника Въздвижение
Обновление на храма „Възкресение Христово” в Йерусалим. Забравеният празник
Преображение Господне
За преобразяването на хората чрез силата на благодатта на Светия Дух
Слава на Тебе, Който ни показа светлината!