За опазването на петте сетива - 1
Предговор
Никой не би отказал да се въздигне до небесата и да се наслаждава на безкрайното блаженство, ако може да го постигне без да прилага усилие и подвиг. Всички сме готови да бъдем с Господа в Неговата слава, но малцина са тези, които ще Му останат верни в Неговите скърби и унижения. Дори да решим да следваме Христос, при първата трудност нашият стар човек започва да се оплаква от нарушаването на „своите“ права и от непоносимостта на пътя. И подобно на древните евреи е готов да се върне към египетските „трапези“, и като жената на Лот - да се обърне назад. За да обуздаем този порив, да запазим верността си към Господа и да не отхвърлим кръста си, е необходимо голямо усилие! Тази книжка е напътствие и подкрепа за всички, които изпитват същото. Само по тесния и стръмен път се влиза в Царството Божие и само с прилагането на усилия, както е казал Господ, и с много скърби, като се отречем от себе си и намразим душата си, валяща се в греховната сквернота, ще може да издържим да носим кръста си докрай.
Понякога в минутите на позорно малодушие е полезно да размислим какво представляват радостите и насладите на безумния свят, към който ни влече старият човек. Какво са те? Да се облечеш с прекрасни дрехи - но те не са нищо друго, освен лукаво прикритие за нашата греховност, която сме наследили от Адам, защото нашите праотци „бяха двамата голи, и не се срамуваха” (Бит. 2:25). В какво друго е светското щастие? Да се нахраниш с по-вкусна и с повече храна, да си доставиш наслада с удоволствието от меки завивки и изискани благоухания и т.н. и т.н. И това ли е всичко? Но това е само варосана гробница (Мат. 23:27). Това е само външен блясък, докато отвътре е пустота и тление, а така живеят днес повечето хора! Нима трябва да се хвърлим в този шумен поток, който се движи по широкия и стръмен път, водещ към погибел? А старият човек ще каже: нима всички живеят така; има и такива, които се посвещават на науката, на изкуството и на семейството? И какво, открили ли са щастието? Потърсете щастливи хора в този свят и няма да намерите нито един! Премъдрият Соломон познал всички светски удоволствия и цялата слава на този свят и заключил: „суета на суетите - всичко е суета!” (Екл. 1:2).
Каквото и да говорим, всички наши начинания са суетни и преходни. Колко велики завоеватели и велики поети е имало на света, но повечето от тях днес са забравени, и земята ги е покрила. Суетни и тленни са всички човешки дела, с изключение на тези, които се извършват за Бога и с Бога, и които чрез това стават вечни и безсмъртни като Самия Бог. Не вярваш ли в това? Ето виж, щастлива семейна двойка възпитава децата си; и както родителите се състаряват в грижи и суета, така в труд и скърби ще отидат в миналото и техните деца. Но ако всичко това е осветено от присъствието на Бога, то както родителите, така и децата ще придобият отрада и утешение от Господа и след смъртта си ще се сподобят с вечния Живот. Така е и с всичко останало: само извършеният в Бога и с Бога наш труд придобива смисъл и от преходен става безсмъртен.
Така че не обръщай назад душата си, върви по своя път, като вземеш кръста си, бъди мъжествен, укрепи сърцето си и претърпи за Господа (Пс. 26:14). Твоят път е скръбен и тесен, но по него са минали и Господ, и всички светии, които днес наблюдават твоето шествие и ти помагат. Разбира се, трябва да преодолеем стария човек, трябва да възненавидим греха и суетата, и тогава ще възкръсне мъртвият - твоята душа, за божественото и небесното, и ти ще намериш истинската и неотменима радост в това да обичаш Твореца и Неговото творение, и в това да изпълняваш благата воля Божия.
„Тъй и вие сега сте наскърбени; но Аз пак ще ви видя, и ще се зарадва сърцето ви, и радостта ви никой няма да ви отнеме“ (Иоан 16:22). Амин.
Владението на петте сетива изглежда много просто нещо, но ще ти кажа, че този, който владее над петте си сетива, той владее над цялата вселена и над всичко, което е в нея, защото всичко, което се случва в нас, е чрез тях и от тях. Но който е такъв, той изцяло е управляван от Бога и се покорява във всичко на Божията воля. Така се въдворява Царството Божие в нас и се възстановява първоначалното устройство.
Преп. Симеон Нови Богослов, Слово 68
Защо умът е подчинен на сетивните страсти?
Умът е поробен от сетивните желания по две причини. Първата и главна причина се състои в това, че след грехопадението на Адам цялата човешка природа е проникната от страстността. В страст се зачева и се развива в утробата на майка си човекът, както казва пророк Давид: „Ето в беззаконие съм заченат и в грях ме роди майка ми” (Пс. 50:7).
Втората причина е, че поради несъвършенството на ума си през детските години човекът не може да го застави да управлява сетивата и да ги направлява към духовни наслади. Затова през този период сетивата са подчинени на тялото, което ги използва не само за това, което му е необходимо, за да живее, но и за страстите си, и така подчинява несъвършения и неразумен все още ум на сетивните наслаждения. Сетивата ръководят ума до около 15-годишна възраст, когато човекът достига зрялост и пълно развитие. Затова очите привикват страстно да гледат телесната красота, ушите привикват към насладата от приятните мелодии, носът привиква да усеща сладостни аромати, езикът и устата се стремят към изискани ястия, а кожата привиква към усещането на меки и приятни за тялото дрехи.
Как след всичко това човекът да се убеди, че истинската радост е в нещо друго и че сетивното наслаждение не е духовно, а плътско и животинско? Кой ще помогне на човека да се избави от това робство на сетивата? Може би умът? През първите години умът е навикнал да се намира под властта на сетивата и да смята за добро подчинението си. Дори когато разбере, че в това състояние прилича на неразумните животни, той се оказва окован и в зрялата възраст като с железни окови от петте сетива. Умът страда от това, защото е сътворен да бъде господар на тялото, а е станал негов роб; защото независимо дали иска, или не, се поддава на насладите от сетивата.
Какво може да убеди човека, че е необходимо да напусне това жалко състояние? Може би въображението? Но и то е пълно със страстни образи и идоли на чувствени наслаждения, които толкова години са го занимавали; така че въображението по-скоро ще възбуди в ума спомен за сладостните наслаждения, вместо да му попречи да се потопи отново в тях. Уви, и сърцето е изпълнено със сетивни желания и склонява ума, въображението и тялото към удовлетворяването им.
Но това не е всичко. Самият сатана, който е господар на всички телесни желания, гъделичка и ума, и сърцето, и всички сетива.
Как умът се освобождава от сетивните желания?
И така, след като умът премине детската възраст, след като придобие зрялост и разбере от Свещеното Писание и от творенията на Светите Отци, че има друго, неплътско наслаждение, което му е сродно, той, бидейки боголюбив по природа, не понася сетивата на тялото /което обитава/ да бъдат поробени от страстите. Не понася и той самият да е покорен от тях и от господар да стане роб и пленник.
Когато умът осъзнае правото си на цар и господар на дареното му от Твореца тяло, той с цялата си сила, с цялото си желание, с целият си разум и със съдействието на Божията благодат се стреми да премахне от сетивата си вкоренените в тях дългогодишни навици. Така не само желае да се избави от тиранията на страстите, но и да ги подчини на своята воля.
Но как и по какъв начин става освобождаването на сетивата от страститe и подчиняването им на ума?
Когато някой цар иска лесно да превземе един здраво укрепен град, той лишава жителите му от всички източници на храна и чрез това ги принуждава да се предадат. Подобна тактика използва и умът в борбата със страстите на сетивата: той лишава всяко от тях от привичните му желания, като не му позволява повече да ги удовлетворява, и така леко и за кратко време го подчинява. Но и тогава умът не остава безгрижен и бездеен, но като получи свобода от телесните удоволствия, той се обръща към естествената за него духовна храна, която е четенето на Словото Божие, съзиждането на добродетелите в душата, изпълнението на Господните заповеди, молитвата и размишлението за видимия и невидим тварен свят.
Но това не е всичко. Умът трябва, доколкото е възможно, да се противи на телесните сетива и да ги приучава към духовните наслади, за да стане и тялото духоносно.
Многоплачевното падение на нашия праотец Адам по свидетелството на Светите Отци се състояло именно в това, че той оставил духовната храна и наслаждение и паднал, уви, в телесната и сетивна наслада. А от Адам и ние сме наследили този праотечески стремеж към сетивното. Дървото за познание на добро и зло е познанието на сетивните наслади; защото когато нашите праотци се насладили на доброто, т.е. на сетивната наслада, те познали и злото, т.е. страданието, което е неразривно свързано с нея.
Затова дошъл новият Адам – Иисус Христос, за да ни изведе от сетивните пристрастия към духовните наслади. И това с лекота постигат тези, които са отсекли телесните похоти, и като са възжелали духовните сладости, са оставили света и са избягали в пустинята. Там, като не намират повод за възбуда на сетивните страсти, те лесно подчиняват сетивата на ума и за кратко време се сподобяват с божествено и сладко упокоение.
Затова и аз те моля, възлюбени брате, да познаеш от Свещеното Писание, че за ума е естествена духовната наслада, която се състои в насищането с духовна храна, и че сетивните наслади са му противоестествени. Нещо повече, според св. Калист, единствено духовното наслаждение заслужава да се нарича наслаждение, защото, когато човекът го вкуси и се наслади с него, изпитва радост. А сетивната и телесна наслада както по време на вкусването ú, така и след това, предизвиква само сърдечна скръб. Каквото и да говорим, плътската наслада прилича на муха на мед. Докато вкусва сладостта на меда, тя вече потъва в него. Плътското наслаждение прилича на отрова, която е сладка на вкус, но е смъртоносна, както казва и Соломон: „защото мед тече от устата на чужда жена, и нейната реч е по-гладка от дървено масло; но сетнините от нея са горчиви като пелин, остри като двуостър меч” (Притч. 5:3-4).
Но какво да правиш, след като сетивата ти много години са били поробени от телесните наслаждения и умът ти им е бил подчинен, изоставил естествената си духовна храна? Нужно е да се подвизаваш с голямо внимание, за да овладееш, доколкото е възможно, петте си сетива, като им предоставяш само необходимото за телесните нужди и като отсичаш от тях всичко излишно, което води до наслада. Така ще станеш господар над страстите си, ще очистиш сетивата си от лъжливите страсти и като освободиш ума си от плътските похоти, ще го поведеш към въжделените за него духовни сладости.
Следва 2 част
Превод от руски: Борислав Аврамов
Източник: azbyka.ru
Св. Николай Кавасила за Св. Богородица
Св. Богородица, като изключителна и уникална личност, има основополагащо място в пространството на Православната църква. Ширшая небес е Началница, която води вярващите от всички епохи към Христос и пакибитието...
Белегът на Антихриста и печатът на Христос
Още от началото на моето свещеническо служение – тоест преди 50 години, и по-специално през 70-те години на XX век и след това, се говореше много, под влиянието на крайни протестантски организации от Америка, за идването на Антихриста, който щял да бележи християните, и че Антихристът вече е дошъл или предстои скоро да дойде, въз основа...
Обръщането на св. апостол Павел
В опита на своето обръщане св. апостол Павел приел и семето на цялото си последващо учение за Църквата, която той после определя като стълб и крепило на истината. Той не познавал друг Христос, освен Христос на Църквата...
Какво се случва в центъра
Ораторски форум "Св. Климент Охридски" - 2025
На 22 октомври в Голямата зала на Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ започна единадесетото издание на Ораторския форум „Св. Климент Охридски“.
Пътешествие в историята – Плиска и Велики Преслав - покръстването и създаването на българската писменост
Учениците от Иконописната школа при ОДК Варна, водена от Илка Колева-Димитрова и младежите от енориите при храм „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и храм „Св. Архангел Михаил“ се отправиха на еднодневно пътешествие към старите български столици Плиска и Велики Преслав.
Начало на мастър клас по фотография за младежи "Светлина и приятелство"
"Никой няма любов по-голяма от тая, да положи душата си за своите приятели." (Йоан 15:13)
Ценности
Добрата почва се формира с търсенето на Истината
Ако искаш да промениш другия – промени себе си
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Интервю
Когато има нещо чисто в сърцето, тогава там задължително ще дойде Бог
Мъжете завладяват света, а жените го създават
В молитвеното отношение към св. Богородица има топлота и взаимност
Какво се случва в центъра
Приключи майсторският клас по иконопис за 2025 г. на тема "Образът на Света Петка Българска"
Младежки музикален лагер "Небесни деца" - 2025
Поклонническо пътуване до Южното Черноморие – финал на младежкия лагер „Небесни деца“
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Христос Воскресе!“ - нова детска книга, издание на сестринството на Клисурския манастир
Излезе от печат книжката „Акатист към Пресвета Богородица Скоропослушница“
Въздигане на Светия Кръст Господен
Установяване на празника Въздвижение
Обновление на храма „Възкресение Христово” в Йерусалим. Забравеният празник
