
Ако изповядваме греховете си

„Ето, чедо, Христос невидимо стои и приема твоята изповед. Не се срамувай, не се бой и не скривай нищо от мене, но кажи всичко, с което си съгрешил, за да получиш прошка на греховете от нашия Господ Иисус Христос. Ето и Неговата икона е пред нас, аз съм само свидетел и ще засвидетелствам пред Него всичко, което ми кажеш. Ако скриеш нещо от мен, двоен грях имаш. Внимавай, защото си дошъл в лечебница – да не си отидеш неизцелен.” (Молитва преди изповед)
Не е достатъчно само да осъзнаваме греховете и да ги мразим. Трябва да ги изповядаме пред Бога и пред хората. Трябва да ги признаем пред небето и пред земята. Да ги открием пред цялото създание, за да ги изтръгнем от тайните предели на сърцето си. Изповедта е част от духовния живот. Всъщност тя е част от самия живот. Без нея човекът няма истинско битие и със сигурност няма истинско покаяние.
„Ако кажем, че нямаме грях, себе си мамим, и истината не е в нас. Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен, за да ни прости греховете и ни очисти от всяка неправда. Ако кажем, че не сме съгрешили, правим Го лъжец, и словото Му не е в нас.” (1Йоан 1: 8-10)
Някои казват, че няма нужда да изповядват греховете си открито и явно. Те твърдят, че хората могат да се изповядват директно на Бога. Тази идея е напълно безсмислена. Изповедта пред Бога – тайно – въобще не е изповед. Това е просто признаване пред Бога, че ние знаем, че Той знае! Изповедта по определение е открита и явна. Ако не е такава, не е изповед.
Когато при проповедта на Йоан Кръстител хората се каели и се подготвяли за Христос, се казва: „всички се кръщаваха от него в река Йордан, като изповядваха греховете си” (Марк 1: 5). Това не значи, че те казвали на Бога тайно в своите сърца това, което той вече знаел. Означава, че те откривали лошите дела, извършени от тях, така, че да ги чуят всички. И когато св. апостол Яков заповядва на християните: „Изповядвайте си един другиму греховете”(Яков 5: 16), той не ги съветва да осъзнават греховете в тайните предели на душите си. Той им налага да откриват своята злоба един пред друг, за да могат да се изцелят.
Ако изповедта по определение е открито и явно признаване на греховете, тогава защо православните християни се изповядват частно пред своите свещеници? Това не е защото свещениците имат някаква особена власт, която другите я нямат. Да се мисли така, е напълно погрешно, въпреки че много християни мислят така. Свещениците нямат лична власт да прощават греховете. Само Иисус Христос има такава власт. Но свещениците имат служението да са свидетели на изповедта и покаянието на народа Божий и официално да запечатват изповедта и покаянието с увереността в Божествената прошка чрез разрешителната молитва.
Причината днес хората да се изповядват пред своите свещеници тайно, е в немощта на християнското тяло като общност. Изповедта по-рано била явна. Тя се извършвала открито в присъствието на всички членове на Църквата. Всеки, който иска да се изповяда така, и сега може да го направи, но това би послужило на другите по-скоро като съблазън, отколкото като вдъхновение за молитвено състрадание и солидарно съдействие за изпълнението на Божиите заповеди. Когато изповедта се прави само пред свещеника, той трябва да осъзнава, че тя се изказва пред него, но все едно се случва пред всички, или казано по друг начин – пред него, пред Бога, пред хората и пред цялото творение в лицето на свещеника, като глава на Църковната общност и като светотайнствено присъствие на Самия Господ Иисус Христос в нея.
Великият пост е време за изповед. Всички християни трябва да се изповядат през този свят период. Този, който не направи това, трудно може да се нарече християнин и със сигурност не може да се нарече православен.
В своя духовен дневник отец Александър Елчанинов дава някои съвети за изповедта. Такива съвети могат да се намерят и в творенията на св. Йоан Кронщадски, както и в такива книги, като „Невидимата борба” и „Откровените разкази на един странник”. За християните е полезно да четат такива текстове, за да си помогнат в изповедта. Св. Теофан Затворник съветва тези, които се подготвят за изповед, да се опитат да вникнат в проповедта на планината (Мат. 5- 7 глава), в първото послание на св. Йоан Богослов, заедно с първото послание на св. ап. Павел до Коринтяните (13 глава) и 12 и 14 глава от посланието на същия апостол до Римляните. Тези и други части от Свещеното Писание се фокусират конкретно върху това, което се очаква от християните в техния ежедневен живот.
Отец Александър пише, че изповедта „извира от осъзнаването на святото, и означава умиране за греха и оживяване за светостта”. Тя започва с „изпитване на сърцето”, преминава в искрено „съкрушение на сърцето” и се изразява в „устно изповядване на греховете”, извършено „конкретно, без прикриване на гнусотата на греха с неясни изрази”. Изповедта завършва с решимостта, никога повече да не се греши, макар да осъзнаваме, че е невъзможно да не паднем, защото не сме Бог. Изповедта се запечатва с нашето по-нататъшно страдание, за да останем непоколебими в борбата против греха. Такава изповед е сърцето на нашите духовни подвизи особено по време на великопостната пролет.
Превод от македонски: Борислав Аврамов
Благовещение Богородично - 1
Богородица заема изключително и важно място в Църквата именно защото е лицето, което бе очаквано от толкова човешки поколения и което даде на Словото Божие човешка природа... Вестта за въплъщението на Словото на Бога е най-голямата новина в човешката история.
Кръстът - основа на църковния начин на живот
Животът на Църквата е кръстен, т.е. той е основан и утвърден на Кръста, и от него се напоява. И православното християнство се явява кръстоносене, приковаване и пребиваване на Кръста. Това се чувства непрестанно. Затова, който е разпънат на Кръста, е свободен.
Обединяващата сила на Христовия Кръст
Чрез Кръста хората се съединяват един с друг. Това действително се случва в Църквата, където хората от различни националности стават братя помежду си и членове на Тялото Христово...
Какво се случва в центъра

Алтернатива - март, 2025
В началото на Великия пост си припомняме какво представлява той и каква е целта, която следваме? Че „жертвата не е самолишаване от нещо, а приношение. Акцентът не е върху отказването, а върху факта на доброволното принасяне. Резултатът ... е преобразяване на отношенията между нас и Бога”...

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...

Инициатива за изграждане на десетметров светещ кръст
Нека подкрепим инициативата на храм „Св. вмчк Димитър Солунски“ в кв. „Владислав Варненчик“ и Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ за изграждане на десетметров светещ кръст!
Нашата вяра
Ценности
Първата литургия на български език във Варна
„Кирила Философа и учителя словенскаго, сиреч блъгарскаго…”
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Събития
Десет години от упокоението в Господа на отец Георги от Жегларци
Неделя Сиропустна - на всеопрощението
Интервю
Литургията е икона на Царството Божие
Бог ни е извикал от небитието, не да се мъчим, а да се учим
Който иска да бъде велик и строг и съдник, да го приложи единствено към себе си
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1
Православни светии
Похвално слово за Кирил Философ
Името на св. Трифон означава мекота, нежност и деликатност
Благовещение
Личността на света Богородица в православното богословие
Вседобродетелната Пресвета Богородица