Какво е Кръстът за нас?

13.09.2019 г.
arhangel.bg
Автор: протойерей Михаил Манев

Проповед на протойерей Михаил Манев на Въздвижение на св. Кръст Господен, 14.09.2018, храм „Св. Николай Чудотворец”, гр. Варна.

Христос воскресе!

В днешния ден, когато честваме Въздвижение на св. Кръст Господен, се поздравяваме с тези прекрасни думи – основата на нашата вяра. Ние вярваме не само в Христос разпнатия, вярваме, че Той и възкръсна. И то възкресение, което може да направи само Бог. Този Човек, Който бе разпнат от човеци, показа, че е Бог, чрез Своето възкресение.

Миналата неделя чухме в Евангелието от Йоан, че Бог толкова обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всеки, който вярва, да не погине, а да има живот вечен. И ето, в днешния ден стана ясно за какво Го е дал. За да умре – за да може да победи злото и смъртта. Но не само да ги победи, а да ни покаже път, по който и ние може да победим злото и греха. Пътя на любовта!

Обикновено като дойдат в храма двама души, които искат да ги венчая, аз питам и мъжа, и жената защо искат да направят това. Защо искат да се венчаят? Най-често ми казват: Защото я/го/ обичам. А като поговоря с тях, се оказва, че те от 2-3, 4-5-6 години живеят като мъж и жена. И казвам: Добре де, чак сега ли я/го/ обикна, след толкова време живот заедно? Обикновено казват: Не, ние още в началото се обичахме. Е, след като се обичахте още в началото, защо не се венчахте тогава, а загубихте две или 4-5 години от живота си ей така, прахосан в блудство, отдалечаване от Бога? Защо го направихте? А те ми казват, че то така е прието в това общество, някак си…

Да, така е прието в това общество, заради което Христос умря – любовта да превърнем в похот. И когато тази похот отшуми с времето и задоволяването, тогава чак се открива пътят на любовта, ако успее да оцелее въпреки похотта и страстите… И тогава разбираме какво всъщност е Кръстът.

Кръстът не е просто знаме, на което Се е издигнал Христос. Кръстът не е просто раздиране на храмовата завеса. Той е премахване на преградата към царството Божие, разрушаването на онова дърво, заради което Адам и Ева страдаха и излязоха оттам. Ето това е Кръстът за нас, безумците, които живеем не за себе си, а за другите. Защото само чрез кръста можеш да обичаш. Нашият път към рая не минава през асфалтирани пътища, добре отъпкани, сигурни… А през Разпнатия. През кръста. Но няма как да влезем в рая удобно и комфортно. В рая влизаме, след като разпнем себе си, похотите и плътта си. След като се научим да живеем за някого. След като се смирим до такава степен, че никой не може да ни обиди, защото осъзнаваме, че сме много по-зле от тези обиди. Когато се въздържаме в храната и в блудството, когато се въздържаме да не вършим зло в този свят и го правим заради онази Любов, Която отдаде Сина Си, за да се уподобим на тази Любов и да влезем там, в бленувания свят, където няма болка и скръб, омраза, завист, ненавист, осъждане. И когато искаме да се оприличим на Него, и се въздържаме, така ние разпваме себе си. И този кръст е врата, през която можем да влезем в царството Божие и да бъдем там с Него. Ала преди това трябва да се разпанем. Да направим своите немощи силни. Да засилим в себе си всички онези чувства, които ще ни уподобят на Бога. Защото Той ще види в нашите сърца, дали имаме любов. И ако имаме към себе си, тя да се прояви и към другите. Трябва да се насилим, ако искаме да влезем през онази врата. Затова и апостол Павел казва за християните, че са насилници и грабители.

Да се насилим, означава да бъдем не такива, каквито ние искаме, а да бъдем такива, каквито Христос иска да бъдем. Но да бъдеш нормален сред луди, е много трудно. Всички те сочат с пръст, гледат те строго и казват, че нещо не си добре… нали доскоро беше друг?... Но тази промяна в живота ни е онова свидетелство, което ние отправяме към всички около нас. Да видят и те, че Христос е не просто разпнат, но и възкръснал. И че ние сме взели кръста си и Го следваме… Тежък кръст, неудобен, боли, един такъв ръбат, и винаги натиска там, където най-много ни боли, където е най-слабото ни място… И в началото, в глупостта си, се изправяме и го влачим, да не би случайно другите да видят колко сме недостойни, до момента, в който свършат силите ни. И тогава вдигаме поглед нагоре и казваме: Господи, помогни ми, трудно е, вече не издържам... А се оказва, че Бог от десет години ни носи на гърба си с този наш кръст. Защото в немощта се познава силата Божия. Но и в тази немощ има нещо много важно – нашето желание да носим кръста си. Нашия стремеж въпреки всичко и въпреки всички, които са срещу нас, да бъдем не такива, каквито хората искат, а такива, каквито Бог настоява и изисква от нас.

Ето този ден, който честваме. Когато царица Елена и нейният син Константин отиват в Йерусалим, да намерят Кръста Господен, за ония дни това е било велико начинание. Разпитват всички и накрая ги упътват към мястото, където изравят три кръста. Как да разберат кой е Христовият? Оттам минавало траурно шествие и те решили да допрат кръстовете до мъртвеца – този, който го съживи, е Христовият. Когато това се случило, патриархът на Йерусалим издигнал Христовия кръст и благословил света в четирите посоки с него. Това честваме в този ден – че наново е издигнат и показан Кръста на Христос, Който умря и възкръсна и се възнесе, и седи отдясно на Отца, и ще дойде пак, да съди живи и мъртви...

Мен винаги ме е удивявала тази дълбочина на вярата, която са имали хората тогава. Да намериш три кръста и да кажеш, че един от тях може да съживи мъртвец... Безумие, нали! Априори го отхвърляме като възможност. Ала тези хора са били толкова убедени, че за тях е било по-ясно от аксиома в математиката – Христовият кръст възкресява…

Това е днешният ден. Сякаш Църквата ни казва да изровим кръста си, който сме затрупали в дъното на нашата душа, за да не ни се присмеят. Да не ни се присмеят за вярата, че това е нашият кръст, на който сме се разпнали заради любимите хора, заради любящия ни Бог, заради този свят, в който сме призвани да шестваме… Нека да го извадим. Да го издигнем високо и явно и да покажем на хората, че ние, християните, може да сме безумни, ала не сме безверни; че може да правим нелогични неща, ала любовта е тази, която ни води; че може да живеем мизерно в този свят, ала сме богати да придобием царството Божие. Амин.

Още по темата
Още от Въздигане на Светия Кръст Господен

Установяване на празника Въздвижение

От началото на VI век Въздвижение постепенно започва да става по-важен празник от празника на Обновлението на йерусалимския храм „Възкресение Христово”. Той, макар и да се е запазил в богослужебните книги до наши дни, e станал предпразничен ден преди празника на Въздвижението на Светия Кръст Господен.

Обновление на храма „Възкресение Христово” в Йерусалим. Забравеният празник

На тържеството по случай обновлението на храма били поканени отците от току-що завършилия Тирски събора. В същия ден бил осветен целият град Йерусалим. Паметта за това знаменателно събитие отците на Църквата установили на 13 септември...

Какво се случва в центъра