Как през поста да не се изяждаме взаимно
Общувайки с църковни хора на живо и в социалните мрежи, вече много години наред забелязвам, че отношението към гастрономичната част на поста сред съвременните християни представлява един много широк диапазон между двете крайности.
Едната крайност, е да постят до такова състояние, че от глад вятърът ще те отвее и ще ти причернее.
Другата, е да следват тезата „главното е да не се изпояждаме взаимно”, с лекота отхвърляйки всички останали хранителни ограничения, предписани от Църквата.
Навярно истината, както винаги, е някъде по средата. Обаче и от тези крайности може да извлечем полезни уроци.
Добре помня своите първи неофитски пости, когато наистина докарвах себе си до пълно изнемогване, така че краката ми се подкосяваха от слабост. Тогава строяхме нашия храм и аз работех като зидар.
И ето, във виелицата, притискайки с едната си ръка цял куп заледени тухли, се катериш по разнебитените стълби до нужното ниво на скелето. И не просто разбираш, а физически чувстваш – ако не е Господ, ти и крачка не можеш да направиш в такива условия, камо ли да работиш.
Силата Божия, тя действително в немощта човешка се проявява. А такъв необуздан пост за младия и здрав организъм е прекрасен повод да се открие пътят на тази сила, да ѝ се даде възможност да действа там, където си свикнал да правиш всичко сам.
И ето още един момент във връзка с тези две крайности. „Да не се изяждаме”, разбира се, е най-важното, кой би спорил. Но ето къде е парадоксът: да не изяждаш другия, е много по-лесно, когато ти старателно си се наситил с нещо друго.
Например, след три порции хубави шишчета аз с такова умиление гледам на всеки човек, че чак виждам ангел Божий в него.
А след няколко добре приготвени свински пържоли съм готов с лекота да простя на някого даже най-гнусната мръсотия по мой адрес.
И ако към всичко това отгоре добавим и някаква вкусотия с ягоди, полята със сметана, или пък тирамису, чийзкейк или поне половин дузина еклери – е тук и аз ще стана същински ангел, дори и чинията с еклери върху главата да ми да счупиш – аз само ще кимна разбиращо и сънено ще се усмихна.
И никого няма да изяждам – нито приятел, нито враг.
Но ако няколко дена съм на постна супа от кисело зеле и варени картофи с черен хляб... Ето тогава се дръжте, скъпи мои приятели и уважаеми врагове! На никого няма да му се стори малко. Да изям някого, ясно е, че няма да го сторя. Но тогава таквиз ще почна да ги бълвам, така ще стана раним и чувствителен към най-дребни дреболии, че е по-добре в такъв момент да ме заобикаляте и да не ме гледате в очите.
Ето тук става ясно, какъв съм аз, колко тънък и крехък слой е моето християнство над тъмните дълбини на моите страсти и греховни наклонности.
На сит стомах и четиридесет пъти да кажеш „Господи, помилуй”, ако искаш и двеста и четиридесет – резултатът ще бъде примерно един и същ: с чувство на дълбоко удовлетворение осъзнаваш, че си отдал на Бога Божието, и продължаваш нататък по пътя си, зает със своите човешки дела.
Но когато лично видиш, как само една седмица на постни дажби те превръща в мизантроп и неврастеник, тогава съвсем по друг начин ще зазвучат тези станали привични думи на най-кратката християнска молитва.
Искаш ли да дадеш в теб да действа силата Божия – намали своите сили с пост, приеми безсилието си пред излезлите наяве собствени страсти, които в ежедневието просто заглушаваш с вкусна и калорична храна.
Само тогава ще стане ясно, че да „не се изяждат един друг” на гладен стомах през поста, вярващите хора са способни само по Божията милост. А тя, милостта, се появява там, където ти си видял собствената си немощ, и в ужас пред откриващото се зрелище зовеш – Господи, помилуй!
превод: Елка Калчева
източник: foma.ru
Какво искаш да ти сторя?
Христос казва, че който вика към Него, винаги ще получи отговор. Ала Той не ти дава това, което искаш, докато не Му го кажеш. Той всеки път ни пита: Какво искаш да ти сторя? Толкова прост въпрос и толкова сложно да отговорим!
Къде са вашите мебели?
Проповед на отец Илия Попов по притчата за безумния богаташ (Лука 12:16-21) - за духовната смърт и богатеенето за Бога и ближните. 9-та Неделя след Неделя подир Въздвижение, 2018 г.
Кой е нашият ближен?
Около нас има много хора, които са изпоранени като този човек в разказа на Христос. И точно на тези хора можем да обърнем внимание. Обикновено човешко внимание към хората, които са сами...
Какво се случва в центъра
Диалози за историята, свободата и вярата - ноември, 2024
На 28 ноември - четвъртък, от 18:00 ч. в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” – Варна, срещите от поредицата „Диалози за историята, свободата и вярата” ще продължат с пета част на документалния филм, разказващ за живота на преп. Паисий Светогорец...
Скъп подарък за Общинския детски комплекс в навечерието на празника Въведение Богородично
По поръчка на Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил“, художничката Елеонора Караиванска изработи икона на светите братя Кирил и Методий, която беше дарена на ЦПЛР Общински детски комплекс в навечерието на големия християнски празник Въведение Богородично.
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
Курсът за начинаещи по църковно пеене се радва на голям интерес. Под вещото ръководство на Мартин Димитров – псалт в църквите „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и „Св. Архангел Михаил“ – над 20 желаещи посещават репетициите всеки понеделник, за да се запознаят с красотата и спецификата на...
Култура
Димитър Кантакузин и неговият „Химн към Богородица”
Изложба „Българската писменост: Св. Паисий Хилендарски. За ползата от историята”
Ценности
1 ноември. За началото на празника
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Събития
Открива се учебната година в Школата по иконопис
Седмица на православната книга - 2024
Програма на Седмицата на православната книга (4-10.11.2024 г.)
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1