Струва ли си да бъдат венчавани всички желаещи?
Отговори на свещеници
Брачната статистика днес е твърде печална: процентът на разводите се увеличава и сред венчаните, и дори сред въцърковените християни. Това означава, че не всички се отнасят към тайнството Венчание достатъчно сериозно и трезво, като често не разбират какво трябва да последва след самия факт на венчанието. И така, кого може да венчаваме, а кого – не? Струва ли си да бъдат венчавани всички желаещи, само защото женихът и невестата са поискали това? Как да доведем до съзнанието на младоженците цялата важност и величие на тайнството Венчание?
„Трябва да венчаваме всички, които желаят да носят кръста на съвместния живот докрай”
Свещеник Димитрий Шишкин:
– Преди венчанието, разбира се, е нужно да разговаряме с младоженците, и може би дори не веднъж, като им обясняваме същността на това тайнство, неговите последствия и степента на отговорност на съпрузите. За да могат младите да пристъпват към него с цялата пълнота на осъзнаване на духовната му важност за техния общ живот и за живота на всекиго поотделно в перспективата на вечността.
Задължително трябва да разясняваме на младоженците смисъла и значението на Венчанието като тайнство
Разбира се, не е възможно да предусетим и да предвидим всичко. И всеки църковен съюз е тръгване по пътя на носене на кръста, възкачване с Господа на своята Голгота, за да се удостоим да бъдем и причастни на Светлото възкресение. Ето това трябва задължително да обясняваме на хората, сключващи брак, за да не очакват от църковния съюз единствено възторзи, радости и „благословения”, които непрестанно се сипят от небето, но и съзнателно да подготвят душата си за изкушения. Така че, когато те се случат – да не се учудват и да не се смущават, а мъжествено да преодоляват възникналите скърби и трудности по пътя на съвместното въздигане в Царството небесно.
Разбира се, необходимо е да венчаваме всички, които желаят, но не само за да отпразнуват това събитие, а и да носят кръста на съвместния живот докрай, с вяра и търпение. И това желание трябва да бъде отговорно, осъзнато и проверено. Ето такова желание е нужно ние, свещениците, да култивираме в бракосъчетаващите се, да го отглеждаме и преумножаваме с цялото си усърдие.
„Ние не знаем по какъв начин благодатта действа в човека”
Свещеник Роман Савчук:
– В паметника на древнохристиянската писменост: книгата „Пастир” от апостол Ерм има забележителна притча. Веднъж ангел показва на Ерм много дървета без листа, които изглеждат изсъхнали. Апостолът отбелязва, че всички те си приличат едно с друго и са сухи. В отговор ангелът казва, че дърветата служат като образ на хората, живеещи в този свят, защото в настоящия век праведните не се различават от нечестивите. Както през зимата всички дървета с опадали листа си приличат помежду си и не се вижда кои от тях са действително изсъхнали, а кои – живи, така и в настоящия век не могат да бъдат разпознати праведниците и грешниците.
Струва ми се, че тази раннохристиянска притча подхожда добре към нашия въпрос. Нали ние не знаем наистина по какъв начин благодатта действа в човека и кой я приема достойно, а за кого тя е изгарящ огън. Затова е сложно да се съгласим с тезата, че си струва да отказваме на желаещите да получат църковно благословение за съвместен живот, изхождайки от някакви косвени признаци за тяхната незрялост в църковния живот. Вероятно си струва в такъв случай да се потрудим, да отделим време, за да разясним смисъла на чинопоследованието и значението на тайнството.
От друга страна, подобни въпроси – за неразбиране същността на църковния живот от външните хора – са преди всичко послание към нас, хората на Църквата: доколко ние самите пристъпваме с необходимото внимание и благоговение към тайнствата, какъв пример за задълбочено отношение към църковния живот подаваме на околните, забележими ли са в нашия живот плодовете от участие в тези тайнства.
„В тайнствата на Църквата трябва да участват само енориаши”
Свещеник Сергий Бегиян:
– В наши дни процентът на разводите е необичайно голям, доколкото по-голямата част от съвременната младеж е егоистично настроена. Липсва разбиране, че бракът – това е труд върху себе си. Труд по култивиране на любов в своята душа към своите „домашни”. От брака търсят узаконени „утехи”, и когато „меденият” период свършва и настъпва времето на подвига, веднага си събират куфарите под предлог „неразбиране”. Струва ли си да бъдат венчавани всички? Сигурно – не. Както не си струва и да кръщаваме и да опяваме всички наред. В църковните тайнства трябва да участват само енориаши.
Но как да отделим енориашите от „отбиващите се”? В съвременната енория често липсват инструменти за осъществяване на това. За съжаление, у нас като цяло няма общини, където всички са истински братя и сестри един за друг, а „енории”. За да бъде решен този проблем, е необходимо първо да изградим в енорията истинска община. Днес това на практика е невъзможно по много причини.
„Ако венчаваме всички наред, тайнството ще се превърне в профанация”
Свещеник Валерий Духанин:
– Ето кратка история от живота. Млад човек отива със своята избраница при познат свещеник и изразява желание да се венчае. Свещеникът провежда необходимия разговор, пита за сериозността на отношенията им един към друг, разказва за отговорността пред Бога. След това ги венчава. Не минава и месец, и младият мъж изоставя жена си, подавайки молба за развод. Бедната съпруга изпада в отчаяние. Свещеникът се среща с пишман съпруга, изразява недоумение за случилото се, на което последният напълно спокойно отговаря: „Женитбата беше само опит, а венчанието – просто красив обред”. Тоест: „на никого не съм задължен с нищо, опитах се да свържа своя живот с тази девойка, разбрах бързо, че тя не е за мен, а вашето венчание за мен не означава нищо”.
Да укрепваме хората в духовния живот: когато човек се учи да бъде верен на Бога, чрез това той се подготвя да бъде верен и на близките си
Ако венчаваме наред всички, които току-що са изразили желание, то много скоро тайнството Брак ще се превърне в профанация. Според мен, в наши дни, вместо да призоваваме всички да се венчават, трябва преди всичко да укрепваме хората в духовния живот. Когато човек се учи да бъде верен на Бога, чрез това той се подготвя да бъде верен и на най-близките си хора, да пази вярност към своята втора половинка. А без вярност един към друг, без сериозно отношение към това, венчанието губи смисъл.
Това е подобно на ситуацията, в която си кръстил човек, сложил си кръст на врата му, а той казва: „Знаеш ли, твоят Христос изобщо не ми е нужен”. Получава се поругаване на тайнството. Всяко тайнство предполага вярност. Кръщението е вярност към Христос, свещенството е вярност към служението на Църквата, покаянието е вярност в своето поправяне, венчанието е вярност един към друг и към Бога, благословил единството между жениха и невестата.
Лекомисленото отношение към това тайнство се обръща в по-нататъшно предателство, а всяко предателство повлича след себе си житейски крах.
При това наблюдаваме една важна закономерност. Венчанието се оказва повърхностно сред хората, които като цяло са далеч от Църквата, на които е чуждо богослужението, които не участват редовно в тайнствата Изповед и Причастие. По принцип, ако за човека е чужд църковният живот, то и Венчанието ще се окаже слабоефективно за запазване на семейните връзки.
Как да доведем до съзнанието на младоженците важността и величието на Венчанието? Сложно е, ако двойката не е дораснала духовно за това. Има един хубав афоризъм: „Когато в твоя живот Бог застане на първо място, то всичко останало ще застане на своето”. Ако човек се стреми към Бога, то всичко в живота си ще върши в светлината на това и ще разбере ценността на Венчанието. Всеки грях, предателство, лъжа, липса на вярност водят след себе си загуба на общението с Господа. Всяко добро, смирение, жертвена любов, търпене немощите един на друг – ни приближават към Бога. Християнинът е призван да съзижда, а не да руши, да възстановява, а не да срива, да поправя, а не да разваля.
Семейството е нещо, което изисква множество вътрешни жертвени усилия. И човекът, живеещ духовен живот, чувства прекрасно колко много му дава тайнството Венчание. То е извършено веднъж, но през целия по-нататъшен живот храни благодатно семейството, удържа от грешки, понякога става единственото, което в момент на криза ни възпира от лъжлива стъпка. А впоследствие, когато всички кризи са преодолени, благодатта на Венчанието вече утешава и радва теб, цялото семейство, всички твои най-близки хора.
Превод: Радостина Ангелова
Източник: pravoslavie.ru
Любов или увлечение
За съжаление, думата "любов" днес се обезценява толкова много, че може просто да "правите любов", може да "се влюбите, а след това да се разлюбите"… Какво всъщност празнуваме в Деня на св. Валентин?...
Бракът e тайнство и радост от откриването на другия
Той им отговори и рече: не сте ли чели, че Оня, Който отначало ги сътвори, мъж и жена ги сътвори и каза: "затова ще остави човек баща и майка и ще се прилепи до жена си, и ще бъдат двамата една плът"? Тъй че те вече не са двама, а една плът. Прочее, което Бог е съчетал, човек да не разлъчва...
В любовта първо се движиш към Бога
Любовта към ближния е последица от любовта към Бога. Същото става и в брака. В противен случай ще се обърнат един към друг, ще отдадат цялата си любов на нея или него, и тогава, ако единият не погълне или унищожи другия, ще го превърне в идол. Това е много тежка болест...
Какво се случва в центъра
Диалози за историята, свободата и вярата - ноември, 2024
На 28 ноември - четвъртък, от 18:00 ч. в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” – Варна, срещите от поредицата „Диалози за историята, свободата и вярата” ще продължат с пета част на документалния филм, разказващ за живота на преп. Паисий Светогорец...
Скъп подарък за Общинския детски комплекс в навечерието на празника Въведение Богородично
По поръчка на Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил“, художничката Елеонора Караиванска изработи икона на светите братя Кирил и Методий, която беше дарена на ЦПЛР Общински детски комплекс в навечерието на големия християнски празник Въведение Богородично.
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
Курсът за начинаещи по църковно пеене се радва на голям интерес. Под вещото ръководство на Мартин Димитров – псалт в църквите „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и „Св. Архангел Михаил“ – над 20 желаещи посещават репетициите всеки понеделник, за да се запознаят с красотата и спецификата на...
Култура
Димитър Кантакузин и неговият „Химн към Богородица”
Изложба „Българската писменост: Св. Паисий Хилендарски. За ползата от историята”
Ценности
1 ноември. За началото на празника
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Събития
Открива се учебната година в Школата по иконопис
Седмица на православната книга - 2024
Програма на Седмицата на православната книга (4-10.11.2024 г.)
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1