Христологията на св. Игнатий Богоносец (+Видео)

19.12.2023 г.
Автор: иконом доц. д-р Теодор Стойчев

Видеозапис от последната беседа в рамките на Рождественските четения, провели се в храм „Св. Атанасий”, Варна (9-23.12.2018). В тази среща иконом доц. д-р Теодор Стойчев сподели своите научни търсения по темата „Божественият образ на Иисус Христос в посланията на св. Игнатий Антиохийски”.

Защо тази тема има отношение към празника, който предстои? Когато кажем Христология, е ясно, че става дума за учението на св. Игнатий Антиохийски за Иисус Христос. Темата определено е строго научна. Но и актуална. В тези текстове Господ Иисус Христос е представен по най-възвишен начин, очертава се Неговият божествен образ. В свещените текстове ние припознаваме човека Иисус, Който е бил потопен в драмата на човешкото битие, споделял е скърбите на хората и техните радости, както в Кана Галилейска, споделял е трапезата с хората, които обича, и понасял укорите на тези, които Го мразят. И големият въпрос, който откриваме в свещените текстове, е именно – как са разбирали по онова време Иисус Христос. Защото за нас този въпрос има отговор, ние знаем в какво вярваме. Но това е за нас. За хората в християнския свят обаче, това не е съвсем ясно.

В традиционните християнски общества – било католическата църква, било протестантските традиционни общности – се приема, че Иисус Христос е Бог и човек, това, което и ние всички изповядваме, или както Ориген казва – Богочовек. Но в научните среди и сред по-либерално мислещите хора това не е ясно от свещените текстове. По-късно това учение е въведено от църковната йерархия, от църковните събори, когато ясни и категорични свидетелства за това биват открити от времето на светии като Ириней Лионски, Ориген и т.н. В тази връзка учението, писанията на св. Игнатий Антиохийски са важни, защото са написани непосредствено след смъртта на някои от апостолите. Той е бил ученик на св. Йоан Богослов, следователно той споделя език, образност, въобще духът на неговия живот е подобен с този на апостолите. (…)

Още по темата
Още от Нашата вяра

Обединяващата сила на Христовия Кръст

07.04.2024 г. | Навпактски митрополит Йеротей (Влахос) | Нашата вяра

Чрез Кръста хората се съединяват един с друг. Това действително се случва в Църквата, където хората от различни националности стават братя помежду си и членове на Тялото Христово...

Кръстът - основа на църковния начин на живот

07.04.2024 г. | Митрополит Йеротей (Влахос) | Нашата вяра

Животът на Църквата е кръстен, т.е. той е основан и утвърден на Кръста, и от него се напоява. И православното християнство се явява кръстоносене, приковаване и пребиваване на Кръста. Това се чувства непрестанно. Затова, който е разпънат на Кръста, е свободен.

Свети Григорий Палама като изразител на исихастката традиция на Света Гора

31.03.2024 г. | Митрополит Йеротей (Влахос) | Нашата вяра

... има три етапа на духовното усъвършенстване. Всички, които пристигат на Атон, започват с дълбоко покаяние и очистване на сърцето, вследствие на което достигат до просвещение на ума, т.е. до непрестанна умна молитва, и чак тогава някои от тях се сподобяват да съзерцават Бога...

Какво се случва в центъра