Църква, Литургия, общност
Запис на беседата, състояла се в рамките на поклонническото пътуване до гр. Каварна (30.06 – 1.07.2016 г.) в навечерието на празника на светите безсребърници Козма и Дамян и пренасянето на мощите на св. Йоан Рилски.
Напоследък си мисля колко много ни липсва общността. Колко разобщено живее днес човечеството. И докато пътувах към Каварна и гледах жътвата в нивите наоколо, отново си спомних думите на Спасителя, че сатаната винаги ще се стреми да ни пръсне като житни зърна. Затова ни е завещана Църквата – в нея Христос събира пръснатите отделни зърна и ни замесва в един хляб, в една общност.
Много точен е този образ на Църквата, описан от дванадесетте апостоли в Дидахия. Всички вече усещаме как светът все повече ни разделя. Все по-малко са нещата, които обединяват хората в чисто човешки план – не по политически, културни или дори национални фактори, а по човешки. Единствено Църквата е тази, която се опитва да събере хората – разбира се, в името на Христос. Това не е събиране, за да демонстрираме, видите ли, ние сме православни. Не, тя ни събира да ни направи едно цяло. Църквата иска да направи от хората Църква. Защото Църквата не е нищо друго освен единството, в което хората могат да обичат един другиго. Затова и призивът, който свещеникът винаги отправя на Литургията към християните, е : „Да възлюбим един другиго, (в мир) и в единомислие да изповядваме”. Древните християни в този момент наистина са се обръщали един към друг и са разменяли целования в знак на своето единство, но не в целованието е смисълът. Това е най-съкровеният призив на Църквата към хората – да се опитат да се съберат в Църква, в това единство, в което любовта да ги обединява. Но обърнете внимание на продължението – как трябва да стане това – „в мир и единомислие”.
Светът днес също говори за обединение, всички осъждат Англия, че се отделя, изтъкват се общите икономически интереси, но всичко това, струва ми се, не е в името на любовта, и съвсем не е в името на мира. Там няма и единомислие, защото не може да има единомислие, където я няма истината. А Църквата дръзва да каже „в мир и единомислие”, защото го казва от името на Христос, Който е истината. Той всъщност е Този, който обединява хората. И не напразно е казал: „Дето са двама или трима, събрани в мое име, там съм Аз посред тях” (Мат. 18: 20). Някой ще каже, че тези думи на Спасителя са вече изтъркани от цитиране в проповеди, но според мен те най-добре обясняват на съвременния човек защо трябва да се обединяваме. Защото много хора казват, че вярват в Бога, но не намират за нужно да ходят на църква, тъй като Той е в сърцето им. Тоест може и вкъщи, и на двора, и на поляната, посрещайки слънцето... Но Христос казва: Аз съм там, където вие сте събрани в Мое име. Следователно, ако вие не сте събрани, или събранието не е в Мое име, Аз не мога да бъда там.
Оказва се, че истината на Църквата е в събранието. Христос е там, където е събранието. Но забелязвате ли колко е трудно да се съберем заедно, да бъдем едно цяло? Даже ако ходим в един и същи храм, или седим на една и съща маса – дали може да кажем, че сме единни? За да се почувстваме единни, трябва да имаме такъв мир, такава любов помежду си, че каквото и да се случва в света, и дори помежду ни, нищо да не ни разделя. А помежду ни могат да се случат много неща. Най-голямото изкушение, което ни се случва, е това, че много бързо забелязваме разликите, които имаме помежду си. Всеки един от нас е различен и трудно възприемаме другия. И кое е това изкуство, което може да ни даде сила да превъзмогнем различията си? Аз мисля, че ако се задълбочим в този въпрос, ще намерим отговора.
Това, което може да ни накара да се чувстваме единни, въпреки нашите различия, е жертвата, която Христос извършва за всички, без да прави разлика кой кой е. Защото Той вижда в нас не нашите индивидуални качества, които са различни, а потенциалната възможност всеки един да застане в своето истинско достойнство, което Той, като Бог, е вложил в нас.
Как мислите, кое е истинското достойнство, което Бог е вложил в нас? Според мен, това е нашата човечност, нашата човешка природа. Бог ни е сътворил като човеци, разумни същества, и ни е вдъхнал диханието на Своя живот, като ни е направил подобни на Себе Си. Но за разлика от нас, Той вижда във всеки човека. И тъкмо затова можа да дойде в света и всекиго да спаси, да умре за всеки. Защото вижда, че всеки може, независимо кой колко е паднал, колко е отвратителен заради греховете си, всеки може да бъде изправен, истински. За разлика от нас, които действаме първосигнално, и когато видим греха, осъждаме и отхвърляме човека. Представете си, ако Бог гледаше на нас по този начин – щеше да обърне гръб на всички, защото никой от нас не е достоен.
Спомняте ли си вчерашния текст от Евангелието? Много силно впечатление ми направиха думите: „Който обича баща или майка повече от Мене, не е достоен за Мене; и който обича син или дъщеря повече от Мене, не е достоен за Мене; и който не взима кръста си, а следва подире Ми, не е достоен за Мене” (Мат. 10: 37-38). Тоест, ако не оставите всичко това заради Мене, ако не различите в Мене най-главното, ако не видите в Мене себе си, своя живот, то вие не сте достойни за това, което съм Аз, и за Моята жертва, която ще понеса за вас. Да бъдеш достоен за Христос, означава да поискаш Той да ти бъде Бог, да бъде твоя живот и твоята истина.
Когато дойде в света, Христос видя за всеки един от нас възможност да стане член на Неговата Църква, на Неговото Тяло, на което Той Самият е главата. Затова ни предупреди, че сатаната ще иска да ни пръсне като житни зърна, а Той е дошъл да ни събере. И не само ни събра, но като ни събра, ни замеси в едно тесто и каза, че в това единство ние се явяваме квас за целия свят. Да подквасим целия свят с единството помежду ни. Това е Църквата. Но така описана, къде се проявява тя – като хляб, като единство на верните? Литургията е проявление на Църквата в този свят. Там е Христос, Който е казал: Елате днес, да седнем на трапезата. Обявил ни е среща не къде да е, а в Божия храм, пред Неговия престол, където Той седи и Му служат ангелите, където е жертвеникът, от който ще се възнасят даровете. И ние отиваме там в неделя на срещата, която ни е обявил Христос. И Литургията е общото благодарение на всички, които стоят пред Христос, и възхитени от Неговото величие и Неговата слава, Му се покланят и казват: Господи, помилуй! Благодарим Ти за всичко и Ти пренасяме тези дарове от всичко, което си ни дал – „Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся”. За целия свят и заради всичко, което Ти си ни дал, ние по този начин Ти благодарим. И Му показваме нашето единство.
В древността девизът на ранните християни бил: „Винаги заедно на едно и също”. Така те определяли своето събрание на Литургията – винаги събрани заедно да извършват едно и също благодарение на Господа. И приношението започвало едва след като всички вече са се събрали в храма. Тогава влизал епископът с Евангелието в ръце, изобразявайки по този начин Христос, покланял се в средата на храма на иконите и възгласял: „Мир вам!” – по същия начин, както Спасителят се явил в събранието на апостолите при затворени врати и изрекъл тези думи. Чак тогава започвала Проскомидията и самата Литургия.
Така Литургията най-силно изразява единството на верните, събрани в името на Христос. И ясно показва коя е истинската общност, от която се нуждае светът. Общност, в която имаме любов помежду си в мир и единомислие. Но това е възможно само там, където е Христос.
Темата на беседата днес – „Църква, Литургия, общност” – не случайно е в тази последователност. Защото събранието на хората, което Христос направи от всички, пръснати в света, Църквата, се актуализира и проявява в Литургията. И цялото това общение на любовта в името на Христос, е всичко, за което жадува всеки един човек. И колкото повече се стремим към това общение, и се стараем да сме истински членове на Христовата Църква, разбираме, че сме събрани не в името на някакви лични прищевки и просби, а в името на нашето единство и на Царството, което Христос ни е открил. На Божието царство! Ние отиваме на църква не в името на сегашните наши желания за земно благополучие, за колата, за детето и така нататък. Не! На Литургията всички отиват с надежда за Царството, защото в това Царство няма нищо временно, а всичко е вечно. Затова стоим пред Бога и се молим: открий ни го, Господи, ела и се възцари, както на небето, така и на земята. Глупаво е да стоиш в предверието на Царството, където всичко е вечно, и да се молиш за някакви дребни неща, за нещо лично. Разбира се, и за тези неща може да се молим, но това трябва да става в частната ни молитва. Не в събранието на верните, а извън Литургията, когато сме насаме с Господа, когато сме най-откровени, когато Той вижда всичко в нас.
Още за Поклонническото пътуване до Каварна - тук и в галерията.
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Да разсъдим честно в самите себе си: дали сме достойни за неговото име и дали Църквата и обществото ни днес са тези, които е имал в мечтите и в молитвите си и които е градил с неуморните си трудове Охридският чудотворец?
Сказание за чудотворната икона на Пресвета Богородица Скоропослушница от манастира Дохиар на Света гора
Божията майка продължава да оказва чудодейна помощ на прибягващи към нея с вяра. На мнозина слепи е дарила проглеждане, на хроми – прохождане, избавяла е мнозина от корабокрушение, освободила е пленени и е извършила безброй други чудеса...
1 ноември. За началото на празника
Националните катастрофи коренно променят обществените настроения в България. ... Министърът на просвещението в правителството на БЗНЗ – Стоян Омарчевски, през 1922 г. поема инициативата да превърне Деня на народните будели в официален училищен празник...
Какво се случва в центъра
Диалози за историята, свободата и вярата - ноември, 2024
На 28 ноември - четвъртък, от 18:00 ч. в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” – Варна, срещите от поредицата „Диалози за историята, свободата и вярата” ще продължат с пета част на документалния филм, разказващ за живота на преп. Паисий Светогорец...
Скъп подарък за Общинския детски комплекс в навечерието на празника Въведение Богородично
По поръчка на Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил“, художничката Елеонора Караиванска изработи икона на светите братя Кирил и Методий, която беше дарена на ЦПЛР Общински детски комплекс в навечерието на големия християнски празник Въведение Богородично.
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
Курсът за начинаещи по църковно пеене се радва на голям интерес. Под вещото ръководство на Мартин Димитров – псалт в църквите „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и „Св. Архангел Михаил“ – над 20 желаещи посещават репетициите всеки понеделник, за да се запознаят с красотата и спецификата на...
Култура
Димитър Кантакузин и неговият „Химн към Богородица”
Изложба „Българската писменост: Св. Паисий Хилендарски. За ползата от историята”
Ценности
1 ноември. За началото на празника
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Събития
Открива се учебната година в Школата по иконопис
Седмица на православната книга - 2024
Програма на Седмицата на православната книга (4-10.11.2024 г.)
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1