Думи за свети патриарх Евтимий
За този духовен исполин знаем малко, независимо от огромния отпечатък, който с делото си е оставил в историята. Не ни е известен точно дори денят на кончината му, вписана в църковния календар на 20 януари (според друг източник – на 10 януари). Ала не това, разбира се, е най-важното.
Патриарх Евтимий е ключова фигура от края на една епоха (падането на Търновското царство през XIV в. и края на българската свобода). С това именно той си остава най-известен – че като църковен йерарх е сетната опора в едно народно крушение. Когато – както пише в житието му – „варварският цар реши да пресели народа на изток, а Божият човек да изпрати на заточение в Македония (където и да е било това, може би в Бачковския манастир?). Именно на св. патриарх Евтимий дължим обаче и кълновете на новото (реформата на българската словесност, оцеляла заедно с искрицата вяра) – а за това се подсещаме рядко, дори го забравяме.
За историческата му роля като водач на народа напомнят учебниците, както и паметниците му: онзи пред университета в Търново, където Евтимий е въздигнал ръце над старопрестолния град (дело на Борис Гондов), и най-вече другият паметник в самия център на София (дело на Марко Марков), от който патриархът-светец сякаш всекидневно благославя с кръста си потоците от хора, неспирно извървяващи се покрай това място (анонимизирано по времето на соца със странното обозначение „на Попа“).
Зад всяка историческа фигура обаче се крие жив човек: с мащаба на своя дух и неуловимостта на сянката си. Как обаче да го съзрем? Къде са ключовете към него, зашифровани в делото му?
Малкото, известно ни за Евтимий Търновски, дължим на житието на Григорий Цамблак, Киевски митрополит и (може би) негов родственик. Житието е писано около десетилетие след кончината на патриарха, докато е бил ярък споменът за него. Ала житието не е биография, както и иконата не е портрет. Друга е целта на този „похвален жанр“, предаващ жизнения сюжет на човека с оглед не толкова на „земната“, колкото на „небесната“ му история. Както и върху иконата, очистен от наслояванията на плътта (и греха), ликът възсиява другояче: не просто какъвто е бил, а какъвто му е предначертано да бъде.
И тъй, житието на Цамблак ни дава основните жизнени траектории от биографичното време на преподобния Евтимий. Бъдещият патриарх е роден в престолния Търновград „от благочестиви и благородни родители, които бяха боляри на българския цар“. Имената им не знаем, нито знаем в кой от кварталите на града е видял белия свят бъдещият духовник. Не знаем и даденото му по рождение име, нито спазено ли е било правилото за съхранението на първата буква от светското име в духовното (както неговият съвременник св. Ромил Видински се е именувал по рождение Райко).
Житиеписецът съобщава, че още от ранната си младост светецът загърбил „всичко красиво в тоя свят“ и „възлюбил бедността, заради обещаните небесни блага“.
Можем само да се представим „презрените хубости“ на тогавашния Търновград: дивната природа и местоположението на този образ на „небесния Йерусалим“; белокаменните църкви с техните златни куполи, дворците на Царевец и Трапезица, зелените дворове на уютните домове, кацнали над Янтра, в някои от които е преминало и детството на бъдещия патриарх. Някъде там той би трябвало да е изписал върху восъчна плоча първите си букви, да е усвоил отрано началата на родния си език, а и на гръцкия, както е било прието сред знатните болярски родове.
Уви, не знаем и рождената му година. Цамблак отбелязва само, че патриархът бил вече стар, когато Търновград пада в ръце на турците (1393 г.). Какво ли в онази епоха е означавало да си „вече стар“? Седемдесетгодишен? Или превалил шестдесетте? Трудно е да се каже. Най-общо вместват рождената му дата в периода 1320–1330 г.
И пак от Григорий Цамблак научаваме за вродената му от младини склонност към книгите, за пламенната му жажда към образование и духовност. Така е прието да се пишат похвални слова, такъв е жанрът на самия „панегирик“. И все пак запомнящо се е сравнението с „благородното растение, което, растейки с право стъбло, предвещава хубав плод“. Това е времето на цар Иван-Александър – години на умиротворение и относително възмогване, а и „години на словото“ – на книжовен разцвет, на безброй преводи и ръкописи.
За младия Евтимий, замонашил се при един от най-знаменитите тогавашни отци – Теодосий Търновски, това е и времето на духовни изпитания. Старецът Теодосий издига манастир в Кефаларската горска пустиня край Търново. Днешният Килифаревски манастир (нееднократно опожаряван през вековете и вдиган отново) – дава само бледа представа за онова време, когато тук е духовното гнездо на голямото монашество от времето на „исихазма“ – голямата мистична традиция, тръгнала от Света гора; става дума за съзерцателната традиция на „лествицата“, на непрекъснатата „Иисусова молитва“ („сърдечна и умна“), установена от монаха св. Григорий Синаит, на молитвеното мълчание и премисляне на тварния свят в неговите енергии, изхождащи от Отца, според учението на св. Григорий Палама.
Именно в тази монашеска традиция, пуснала корен в българските земи, се извършва и „обръщането“ на бъдещия Търновски патриарх. Житиеписецът отбелязва, че Евтимий, подложил себе си на най-строга аскеза, изпитва върху тялото си „всичко“, както някой ковач калява желязото с огън и вода. Възприел „умно-сърдечната молитва“, той хвали Бога не седем пъти на ден, както заръчва псалмопевецът (Пс. 118:12), а превръща диханието си в молитва, идеща от глъбините на душата му. „Никога не легна на ребрата си даже на гола земя, а само със седене на стол даваше малка почивка на тялото си. Стомаха, който много иска, той укроти философски, както никой друг“.
Така Евтимий преуспява в монашеския подвиг, а и във философията. Вниква в Светото писание, изучава трудовете на отците на Църквата, стриктно следва духовните заръки на монаха Григорий Синаит, бащата на исихазма, оттеглил се в манастира в Парория (в Странджа), на самата граница между България и Византия.
Две са конкретните истории от онзи период, за които узнаваме от житието му. Едната е свързана с молитвената практика на неговия духовен наставник Теодосий Търновски. Веднъж, при удрянето на клепалото, инокът Евтимий отива в килията му, за да го извика за служба. Никой не му отговаря. Отваря вратата и вижда стареца си като „огнен стълб, с издигнати нагоре преподобни ръце и неподвижен“.
Другата случка е, че една утрин намира своя преподобен отец пред килията си да ридае. Имал видение – че агаряните ще превземат България, а превъжделената горска пустиня ще тъне в запустение. И нещо лично, свързано с младия Евтимий. Казва му: „А ти, чедо, бъди мъжествен и да крепне сърцето ти, ще се сподобиш с вериги и апостолско гонение“.
Предусещане на бъдещето: сякаш нишката на целия живот на патриарх Евтимий тук изниква за миг, преди да се разсее в историята.
Преподобният Теодосий взима със себе си Евтимий и група ученици при пътуването си до Константинопол, където скоро се представя обаче пред Господа. Евтимий го изпраща със сълзи. Сетне го приемат в светата Студийска обител, после се оттегля в Света Гора, трупа много знание, а и немалко печал вследствие на различни козни и гонения.
Накрая се връща в родния Търновград. Вероятно още в странство начева огромната си книжовна дейност и вече е готов за своето духовно дело. Става дума за огромната му преводаческа и писмовна дейност, която ще направи от него реформатор в езика. Прави впечатление, че не се завръща в Килифаревската света обител, а извършва стъпка напред – поема в ръцете си манастира „Св. Троица“, отстоящ на около седем километра от престолнината Търново. Манастирът е патриаршески, местните хора го зоват „Шишманица“ (може би заради царската подкрепа).
Мястото е особено: над скосените скали погледът опира в небето. Четири години прекарва тук Евтимий (сравнени от житиеписеца със седемте усилни години на библейския Йосиф) – едни от най-важните в живота му, а и съдбовни за българската книжовност. Сподирен от рояк ученици (някои от тях може би следващи го още в чужбина?), Евтимий се заема да превежда, пише, създава:
Но какво вършеше? Превеждаше божествените книги от еладски език на български. И някой, като ме слуша да говоря тези неща, нека не сметне, че съм излязъл вън от истината, понеже българските книги са с много години по-стари и са от самото начало на покръстването на народа, пък и защото са именно книгите, които е изучавал и този велик между светците човек, доживял дори до наши дни. Зная това и аз, и то иначе не е.
Но било защото първите преводачи не са вникнали докрай в езика и учеността на елините, било пък защото те са си послужили с грубия свой език, издадените от тях книги са се оказали прости по реч и несвързани по смисъл с гръцките писания, грубо съчинени и нестройни в потока на речта. И само защото се наричаха книги на благочестивите, затова се смятаха за верни, ала в тях се криеше голяма вреда и противоречие с истинските догми. Затова и много ереси произлязоха от тях. Като унищожи всички стари книги, този втори законодател слезе от върха на планината на ума, носейки с ръцете си, подобно на написани от Бога скрижали, книгите, над които се труди, и предаде на църквата истински небесно съкровище: всички нови, всички честни, с Евангелието съзвучни, в силата на догмите непоколебими, като жива вода за душите на благочестивите, като нож за езиците и като огън за лицата на еретиците. И се провикваше заедно с Павел: „Старото отмина; ето всичко стана ново.“
(Григорий Цамблак, „Похвално слово за св. Евтимий“)
„Втори законодател“ на книжовната църковнославянска традиция и „унищожител на старите книги“!
Велико дело, трудно за осмисляне днес, тъй немислимо е то по мащаба си.
Житиеписецът не ни казва кои книги и колко на брой са били „изправени“. Немислимо е всичко туй да се случи за три, даже за трийсет години, ако допуснем, че напълно е било прередактирано цялото Свето Писание и книжовното дело на Симеоновия век – с основните преводи на св. Климент Охридски, Йоан Екзарх и Константин Преславски.
По-лесно е да допуснем, че идеята за „модернизацията“ на „грубата и нестройна реч“ е съзряла още в периода на иночеството му и под наставленията на преподобния Теодосий Търновски, за да прерасне в завършен проект, докато той задълбочава знанията си във Византия.
За да си представим мащаба на това дело, нека осъзнаем, че не става дума за десетки страници, а за голям брой обемисти кодекси, включващи в себе си още стотици произведения.
Ако учениците на светите братя Кирил и Методий някога са положили основите, внимавайки за буквалния смисъл в свещените книги, то след вековно разгръщане и обогатяване на речта е дошло времето църковнославянският език да възсияе в цялата си красота и пълнозвучност.
„Първоучителите – отбелязва проф. Климентина Иванова – са имали още по-тежка задача – да сътворят литературен език там, където той не е съществувал. Но целта на Евтимий – да унифицира стилистично книжовния фонд на високата литература, да отстрани неточно преведените текстове и да преоткрие за българите красотата и строгата нормативност на книжовния език – също не е лека“ („Патриарх Евтимий“, София, 1986 г., с. 62).
Даваме ли си сметка, пишейки на днешния български литературен език, че в него е вградена и „сянката на този патриарх“, безмълстващ в делото си? Че нему дължим толкова много не само ние, но и останалите славянски народи, възприели „реформата“, разпространена от безбройните му ученици след рухването на Търновското царство? Най-вече в Русия, където живото наследство на „търновския светилник“ е пренесено от младия Киприан, бъдещия митрополит на „вся Русь“.
Изящният и благозвучен език, реторичните и ритмични структури (наречени от италианския славист Рикардо Пикио „изоколони“), причастните форми и конструкции, надграждащи говоримия език – всичко това сме наследили тъкмо от „Евтимиевата реформа“. Образец на тази „висока книжовност“ са и „похвалните слова“, писани от самия патриарх, които напълно съперничат на голямата византийската традиция и в които „плавни и тържествено звучащи периоди се сменят с каскади от епитети, а те на свой ред – с натрупване на глаголни форми, създаващи драматично напрежение“ (проф. Климентина Иванова).
Ето и един пример:
Удивиха са ангелите,
ужасиха се праведните,
бесовете се посрамиха,
мъчениците възиграха,
възхвалиха и пророците,
срещнаха – ангелите,
архангелите – понесоха,
властите – изпращаха,
силите – подкрепяха…
(Из „Похвално слово за мъченица Неделя“, писано от св. патриарх Евтимий)
Какъв по-ярък пример за духовната поезия, сляла по толкова неповторим начин отделните жанрове, че да даде живот на онова, което след XIV в. назовават „плетение словес“ – термин, с който акад. Дмитрий Лихачов обозначава „Второто южнославянско възраждане“. Така традицията се обновява, прераствайки в „нова норма“ – на едно минало, свързано с нашето настояще.
Няма да забравя вълнението, с което непрежалимият отец Ангел Ангелов от храма „Св. София“ ми е разказвал как при едно посещение в Зографския манастир атонските братя му дали да подържи в ръце личния служебник на самия св. патриарх Евтимий – с неговите „изправления“ по полетата. Вътре била цялата св. Златоустова литургия – в този си вид, в който звучи на църковнославянски до ден днешен във всеки славянски храм по целия свят. Без разлика „ни на йота“ – от XIV век, та до наши дни.
Нека винаги се подсещаме, че и новата българска литература изниква като приписка към същото това „плетение словес“, „съписано Евтимием, Патриархом блъгарским“…
Източник: kultura.bg
Пътят на буквите. Делото на светите Братя Кирил и Методий (+видео)
Историята на българската писменост е интересна и сложна. Тя започва при контакта и свързването на българската култура със световната култура. Рядко в човешката история се срещат личности, които са променили съдбата на милиони хора, но именно такава роля имат светите братя Кирил и Методий...
Пасхален концерт в Аладжа манастир в Нощта на музеите и галериите във Варна
Пасхален концерт в изпълнение на хора за източно църковно пеене към храм „Св. Николай Чудотворец” и храм „Св. Архангел Михаил” във Варна с диригент Мартин Димитров. Начало – 15:00, място – сцената под скалния манастир „Света Троица” (Аладжа манастир)...
Между 11 и 24 май – опит за сближаване: образование и възпитание
Много особено е това раздвояване, най-вече в естествената обвързаност на нашия народ с родната ни култура и вяра. И когато се опитваме нещо да изхвърлим от тях, се усеща именно тази сакатост, в която сме като с отрязани корени и не даваме плод...
Какво се случва в центъра
Диалози за историята, свободата и вярата - ноември, 2024
На 28 ноември - четвъртък, от 18:00 ч. в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” – Варна, срещите от поредицата „Диалози за историята, свободата и вярата” ще продължат с пета част на документалния филм, разказващ за живота на преп. Паисий Светогорец...
Скъп подарък за Общинския детски комплекс в навечерието на празника Въведение Богородично
По поръчка на Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил“, художничката Елеонора Караиванска изработи икона на светите братя Кирил и Методий, която беше дарена на ЦПЛР Общински детски комплекс в навечерието на големия християнски празник Въведение Богородично.
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
Курсът за начинаещи по църковно пеене се радва на голям интерес. Под вещото ръководство на Мартин Димитров – псалт в църквите „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и „Св. Архангел Михаил“ – над 20 желаещи посещават репетициите всеки понеделник, за да се запознаят с красотата и спецификата на...
Култура
Димитър Кантакузин и неговият „Химн към Богородица”
Изложба „Българската писменост: Св. Паисий Хилендарски. За ползата от историята”
Ценности
1 ноември. За началото на празника
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Събития
Открива се учебната година в Школата по иконопис
Седмица на православната книга - 2024
Програма на Седмицата на православната книга (4-10.11.2024 г.)
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1