Неофит Хилендарски Бозвели
След няколко века на робска тъма и неволи, възрожденската епоха открила нова светла страница в историята на измъчения български народ; отворила му път към възход, очертала сияйните хоризонти на свобода и щастливи народни бъднини. С тази епоха са свързани имената на плеяда безсмъртни народни дейци – будители, просветители – великани на духа, делото на които ще живее вечно в сърцата на народа, ще поучава и вдъхновява признателните поколения.
Видно място сред нашите възрожденски дейци заема отец Неофит Бозвели – пламенен родолюбец, доблестен трибун, трети по ред колос, след Паисия Хилендарски и Софрония Врачански, в сградата на българското църковно-национално възраждане.
Неофит Хилендарски Бозвели е роден около 1785 година в град Котел. За детските и юношеските му години историята е запазила твърде бегъл спомен. Не е известно мирското му име. Предполага се, че е произхождал от будно еснафско семейство и че първоначално се е учил при своя родственик Софроний Врачански. Към 1803/4 година, воден от аскетическо настроение и жажда за просвета, 18-19-годишният Неофит Петров напуснал бащиния си дом и се озовал в Хилендарския манастир, където приел монашество. Около две години прекарал в учение (в гръцки училища) вън от манастира. През 1813/14 година, вече йеромонах, в душата на когото се таял копнеж по родината и високи идеали за служба на поробеното отечество, о. Неофит с радост приел мисията на хилендарски таксидиот в Свищов. Надарен с огнен темперамент, неизчерпаема енергия и смелост, приобщил се с възрожденския дух на Паисия и Софрония, в продължение на около 20 години, Неофит Хилендарски с особена ревност се отдал на свещеническо и учителско служение; обикалял надлъж и шир родната страна, раздухвал искрата на народната свяст, насърчавал поробените братя с патриотично огнено слово и перо, събирал материали, пишел един след друг книжовни трудове и ги разнасял сред народа. Със своята неуморна проповедническа, културно-просветна и книжовна дейност, с високо нравствения си живот той оставил навсякъде дълбоки следи и прекрасни спомени в сърцата на всички. Вероятно около това време отец Неофит бил възведен в архимандритско достойнство. Между 1833-1838 година той престоява за кратко време в Търново, Калофер, Троянския и Габровския (Соколски) манастир, където учителствал около една година (1836-37). Наскоро след това настъпва нов период в неговия живот – бурен и мъчителен, героичен и славен. В душата на Неофита Хилендарски закипял в пълна мяра бунтът и омразата срещу гръцкото духовно иго.
След смъртта на Търновския митрополит Иларион Критянин митрополитската катедра била заета от слабо образования, груб и буен (бивш пехливанин в Мала Азия) фанариот Панарет, който, поради своите произволи и клевети срещу народа, скоро възбудил всеобщо негодувание в епархията. Неофит Хилендарски възглавил борбата срещу гръцкия владика. През 1839 година той заминал за Цариград, за да организира българските еснафи и търговци за борба срещу фенерското иго, и в частност срещу Панарета.
Отец Неофит ратувал за построяване на български храм в Цариград и за създаване на народна българска община при него, която да стане ръководен център в борбата срещу духовния поробител. По това време се заредили многобройни прошения от Търновската епархия до Цариградската патриаршия и Високата порта, с които българите настоявали да бъде махнат Панарет и заменен със спечелилия сърцата на всички българин-патриот Неофит Хилендарски. Патриаршията обаче успяла да подкупи търновските пратеници в Цариград и, въпреки разпореждането на Високата порта, назначила за търновски митрополит Неофита Византиец (1840), а Неофит Хилендарски бил поставен за негов протосингел, с обещание след време да получи епископска катедра в Ловеч. Не стихнала обаче справедливата борба на търновци. И сега неин възглавител бил Неофит Хилендарски. Възмутен от произволите на гръцкия владика, той напуснал протосингелската длъжност, оттеглил се в Петропавловския манастир и приготвил общо прошение от епархията до Високата порта срещу Неофит, Византиец. Последният обаче избързал да злепостави своя протсингел и да подготви заточението му. Една нощ Неофит Хилендарски ненадейно бил грабнат от турски сеймени и отведен на заточение в Хилендарския манастир (1841 година), откъдето бил преместен последователно в Зограф и гръцкия манастир Дионисиат.
Тежката съдба на Неофита по време на заточението му ярко е отразена в неговите писма до Раковски и Константин Огнянович. Но дори и в това си състояние той не престанал да мисли за свободата на своя народ и да се занимава с литературна дейност. По застъпничеството на свои сънародници (главно цариградските българи) и благодарение на лични връзки с турски сановници, през 1844 година Неофит успял да се снабди с тескере, и с помощта на игумена, архимандрит Онуфрий, избягал от гръцкия манастир и пристигнал с лодка в Цариград. Наскоро след това Неофит се срещнал с другия виден деец по църковно-народното дело, Иларион Макариополски, и от този момент двамата започват задружно борбата срещу фенерското иго.
Под ръководството на Неофита българите от Търновска епархия подновили борбата срещу гръцкия владика, с което дали сигнал, пример и на другите епархии в страната. Растяло непрестанно обаянието на Неофита и Илариона. Получили мандат от цариградските българи да бъдат народни пълномощници – представители пред Патриаршията и Високата порта по църковно-народните въпроси, двамата видни дейци често ходели при турски министри и други влиятелни лица с ходатайства за съотечествениците си и защита на народните права. През юни 1845 година те подали прошения до Високата порта, в които ясно посочили исканията на българския народ: да се уреди патриаршеският дълг, плащан от епархиите, като Патриаршията да даде обяснение откъде произхожда този дълг; във всички български епархии да се поставят владици българи с определени заплати; в Св. Синод при Патриаршията да участват трима български владици; архиереите да се избират от народа и да се ръкополагат от патриарха; българите да имат в Цариград четирима свои представители пред Високата порта, които да движат въпросите от църковно-народен характер; да се позволи построяването на български храм в Цариград и издаване на български вестник. Подадените прошения от Неофит Хилендарски и Иларион Макариополски били първата ясна програма на църковно-националната борба. Високата порта погледнала благосклонно на техните искания, но Цариградската патриаршия ги отхвърлила и скоро успяла чрез клевети и интриги да прати на заточение самоотвержените народни водачи. Неофит и Иларион били арестувани от патриаршеската полиция в самата сграда на патриаршията и, оковани във вериги, били изпратени на заточение отначало в Принцовите острови, а после в Света Гора (1845 година). Неофит Хилендарски бил окован в гръцката Велика Лавра, където понесъл цялата трагедия на затворник-страдалец. Опитал се да избяга, но безуспешно. Наскоро бил преместен в Хилендар. Тежка била и тук съдбата му. Но страданията не сломили пламенния родолюбец. Той дерзаел; запазил „дух храбоборен”, който искал да внедри и в сърцата на своите сънародници, за да продължат борбата и да доведат правото дело до победен край. Въпреки многото ходатайства (от цариградските българи, от Търново, Елена и др. и дори от редица турски сановници), Неофит не бил освободен от заточение. Болен, отпаднал физически, след като довършил своето съчинение „Мати Болгария”, той починал (4/16 юни 1848 година) в Света Гора с неудовлетворен идеал и с пламенен завет към поробените си сънародници: „Дерзайте, говорете, гърци из Болгария испадете”. Както вече споменахме, отец Неофит Хилендарски с ревност се подвизавал и на литературното поприще. Той започнал книжовната си дейност още по време на учителствуването си в Свищов. Почувствал нуждата от народна просвета и образование, от български учебници и пособия, той написал и издал заедно с учителя Емануил Васкидович учебна енциклопедия в шест части (буквар, нравоучение, славеноболгарска граматика, аритметика, география и писмовник) под заглавие „Славеноболгарское детоводство за малките деца”. (Крагуевац, 1835 година). Особено ценна в този негов труд е географията („Краткое политическое землеописание”), в която авторът описва български градове и села. Тази част е придружена с малка (първа на български език) карта на Европейска Турция. По същото време (1835 година) Неофит издал в Крагуевац „Священний кратки й катихизис”, а в Белград – „Краткая св. история и св. катихизис”. По време на първото си заточение той написал сатиричните си диалози „Просвещений европейц. Полумершая мати Болгария и син Болгарии”, които по-късно залегнали в труда му „Мати Болгария” (издаден в Периодическо списание., г. I, кн. IX-XII, 1874-76 година). Плод на неговото перо са още многобройни диалози, над 100 писма, речи и слова, стихотворни опити и няколко преводни съчинения. Като книжовник и педагог Неофит Хилендарски спокойно може да се сравнява с Петър Берон, Неофит Рилски и В. Априлов. Под негово идейно влияние израснали видните възрожденски дейци Иларион Макариополски, Г. Раковски, П. Р. Славейков и др. предани народни синове, които подели с нов пламък и енергия възрожденската борба.
Книжовните трудове на Неофит Хилендарски лъхат любов и преданост към народното дело, мъка по тежката съдба на народа, заслужен гняв и сарказъм срещу духовните поробители-гърци фанариоти и българи гръкомани. Цялото литературно творчество на Неофита е пропито от патриотичен дух и борчески пламък. Вдъхновеният книжовник ратувал за български училища с просветени народни учители, за истинска народна просвета – като главно средство за възраждането на българския народ и избавлението му от духовно иго. Той бил върл противник на гръцкото културно влияние, борец срещу гръцкия език и елинска просвета. Във всички свои съчинения, особено в „Мати Болгария”, Неофит смело бичувал обществените недъзи, невежеството и нравствената поквара (особено падението на чорбаджиите-гръкомани, които пренебрегвали интересите на българския народ).
Като имаме предвид всички тези качества и дейност на Неофита – буйния му темперамент, несломим дух и безпощадната му борба срещу фенерския поробител –твърде приемливо е предположението, че той получил своето прозвище „Бозвели” от турския глагол „бозмат” – развалям; повел, наклонение „боз” – разваляй, и „вели” - настойник, господар, светец - оттук „Бозвели” - (отнесено към Неофита) ще рече „непокорен духовник”, или пък че той бил наречен така по името на един прочут по това време турчин-размирник, именно заради поменатата негова неустрашима, пламенна и самоотвержена борба. Както самият Неофит обаче, така и по-сетнешните възрожденски дейци гледали с гордост на това прозвище на отца Неофита - пръв мъченик на църковно-народното дело. Това име станало символ, знаме в продължената по-късно борба за правото народно дело.
* * *
През месец юни тази година (1958 – бел. ред.) се навършиха 110 години от смъртта на Неофит Бозвели. Повелителен дълг ни зове да се поучим от живота и делото на този „великан от епохата на българското възраждане”, „ревнител за благоустроена Българска църква”, „поборник за потъпканите правдини на народа”, „радетел за книжнина и народна просвета”.
Неофит Хилендарски, заедно с Иларион Макариополски, положили в душата на народа най-яката, непоколебима основа за въздигане зданието на българската църковна независимост. Като знаем, че църковно-националната ни борба била насочена против асимилаторската роля на духовния ни поробител; че тя отразявала копнежите и волята на българския народ за свобода и независимост и спомогнала за раздвижване на революционните сили в поробената ни страна и че Неофит Хилендарски е един от знаменосците на тази славна борба, ние ще можем достойно да оценим величавото му дело и ще следваме неговия пример на патриотизъм, на беззаветна преданост на народ и Църква, на които той посвети целия си героичен живот.
Източник: сп. „Духовна култура”, кн.8, 1958 г.
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Да разсъдим честно в самите себе си: дали сме достойни за неговото име и дали Църквата и обществото ни днес са тези, които е имал в мечтите и в молитвите си и които е градил с неуморните си трудове Охридският чудотворец?
Сказание за чудотворната икона на Пресвета Богородица Скоропослушница от манастира Дохиар на Света гора
Божията майка продължава да оказва чудодейна помощ на прибягващи към нея с вяра. На мнозина слепи е дарила проглеждане, на хроми – прохождане, избавяла е мнозина от корабокрушение, освободила е пленени и е извършила безброй други чудеса...
1 ноември. За началото на празника
Националните катастрофи коренно променят обществените настроения в България. ... Министърът на просвещението в правителството на БЗНЗ – Стоян Омарчевски, през 1922 г. поема инициативата да превърне Деня на народните будели в официален училищен празник...
Какво се случва в центъра
Диалози за историята, свободата и вярата - ноември, 2024
На 28 ноември - четвъртък, от 18:00 ч. в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” – Варна, срещите от поредицата „Диалози за историята, свободата и вярата” ще продължат с пета част на документалния филм, разказващ за живота на преп. Паисий Светогорец...
Скъп подарък за Общинския детски комплекс в навечерието на празника Въведение Богородично
По поръчка на Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил“, художничката Елеонора Караиванска изработи икона на светите братя Кирил и Методий, която беше дарена на ЦПЛР Общински детски комплекс в навечерието на големия християнски празник Въведение Богородично.
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
Курсът за начинаещи по църковно пеене се радва на голям интерес. Под вещото ръководство на Мартин Димитров – псалт в църквите „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и „Св. Архангел Михаил“ – над 20 желаещи посещават репетициите всеки понеделник, за да се запознаят с красотата и спецификата на...
Култура
Димитър Кантакузин и неговият „Химн към Богородица”
Изложба „Българската писменост: Св. Паисий Хилендарски. За ползата от историята”
Ценности
1 ноември. За началото на празника
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Събития
Открива се учебната година в Школата по иконопис
Седмица на православната книга - 2024
Програма на Седмицата на православната книга (4-10.11.2024 г.)
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1