
Защо живея?

Защо живея? Разбира се, може би при мнозина –тези, които са погълнати от задачите на днешния ден, – този въпрос така и не възниква… Но разбира се, това не може да продължава винаги, и в края на краищата човек все пак достига до чувството и мисълта: „Защо е всичко това, ако така или иначе ще умра?”.
В интересния разказ на А. Чехов „Стая № 6” един от героите казва: „За какво са всички тия мозъчни центрове и гънки? За какво са тия мисли, желания, за какво е тоя мироглед, тая наука и техника?... За какво е всичко това, щом със сигурност зная, че ще умра и ще се превърна в прах, както и всичко, което виждаме, чуваме и наблюдаваме? За какво и кому е нужно всичко това?” Тук Чехов поставя много добре въпроса, пред който се спират много хора.
Урокът на траките
Какъв е смисълът на живота? Това е може би първият и най-важен въпрос, на който трябва да си отговори човек. Без отговор на този въпрос, животът се превръща в една пустота, той е напълно безполезен… А само вижте как времето лети! Неслучайно една руска пословица гласи: „Часовете вървят, дните бягат, а годините – летят”. Колко точно е казано!
И така, какъв ще бъде отговорът на този въпрос? Някога, а това е било доста отдавна, никой не се е съмнявал, че човек живее, за да има живот вечен. Не се съмнявали в това, че тялото ни е само някаква дреха, която в края на краищата човек трябва да смени, от която трябва да се освободи. В тази връзка е любопитно например да видим колко по-различна от нашата била психологическата нагласа на древните траки, което се изразявало, най-вече в това, как са посрещали идването на човека в този свят, тоест неговото раждане, и как изпращали човека от тук, тоест неговата смърт. В днешно време как се посреща раждането? С радост, ликуване, пиршества. А как бива изпратен човек от този свят? Със сълзи и плач. При траките всичко било точно обратното. Историците пишат, че траките посрещали раждането на човек с вопли, сълзи и оплакване, а ако устройвали някаква трапеза, то тя била с печален характер. Нямало нито весели речи, ни радост, ни оптимизъм. Всичко казано на тия печални трапези се свежда до мисълта: „Ето, ти се роди, и ние не знаем какво те очаква…” А какво може да го очаква? Скърби, страдания, войни, конфликти, всякакви недоразумения и така нататък. Напротив, когато умирал човек, траките устройвали весели пиршества и главната мисъл била: „Най-накрая ти се освободи! Вече никой не може да те убие, да те нарани, никой не може да ти причини никакво зло. Вече си неуязвим и независим от никого”.
Вечен живот или вечна смърт?
Този исторически факт е особено интересен във връзка с това, как атеизмът и религията отговарят на въпроса: защо живея? При атеизма – радост по повод на раждането, страдание по повод на смъртта. А при християнството… Но редно е да се зададе въпросът: при кое християнство – днешното или в началото? През първите векове денят на кончината на мъчениците, загинали след тежки страдания, бил наричан рожден ден - „Dies natalis”! И говорели за радостта, която те изпитват, за небесните венци, с които се удостояват. „Защото тук нямаме постоянен град, – пише апостол Павел, – но бъдещия търсим” (Евр. 13:14). Жадуваме за горния град!
Християнството разглежда живота като подготовка, като изпитание, като изпит, преди да премине към вечния живот. В една от молитвите се казва: „Да преминем цялата нощ на сегашния живот”. Този живот е като някаква нощ. И в действителност, ние не знаем какво ще се случи буквално след минута! Никой не знае. А утре какво ще стане?
Наскоро във вестника писаха: 40-годишен богат бизнесмен неочаквано почина. За какво е мислил той? Надали за смъртта. А за какво е живял? Ако се отговаря на този въпрос от гледна точка на атеизма, то попадаш в много тежка ситуация, понеже как може да се намери смисъл в това, което завършва със сигурна смърт? Какво може да отговорите когато ви кажат: „Радвай се и знай, човеко, че те очаква вечна смърт.”? О, за какво живея тогава? – за вечна смърт, за вечно небитие! Колко вярно е изразил това Чехов с думите на доктор Рагин. В действителност излиза, че човек живее, за да се носи после безсмислено милиони години в нищото. Както виждаме, въпросът за смисъла на живота е изключително важен. Неслучайно един от светите отци – преподобният Исаак Сирин – пише: „Кой достойно се нарича разумен? Този, който в действителност е разбрал, че този живот има предел.” От гледна точка на атеизма и материализма, животът губи своя общ смисъл и се разтваря в решаването на проблемите на деня.
Не само животът на отделната личност, но и животът на народа, на цялото човечеството, от християнска гледна точка, в един момент ще приключи. Този свят трябва да свърши. Между другото, и от научна гледна точка предстои същото! В книгата на академик Н.Н. Мойсеев „Да бъде или да не бъде… човечеството?” четем следното: „Човечеството като биологичен вид ще престане да съществува, и то не просто някого в необозримото бъдеще, а в средата на XXI век”. Каква актуалност придобива въпросът: „Защо живея?”! Може би не всичките ще се съгласят, че това ще се случи в средата на XXI век. Добре, не в средата, може би в третата му четвърт. Но колко е важно да осъзнаем, пред какво са изправени хората сега! В края на краищата не става дума за отделен човек, а за човечеството. Човечеството като биологически вид може да престане да съществува на земното кълбо.
Най-важният изпит
А какво казва християнството, как отговаря на въпроса: за какво живее човек? То утвърждава, че човешката личност е неунищожима. Колко удивителен е този акт на Божественото творение, благодарение на който, непрестанно, от род в род, се раждат нови личности, съществуването на които е вечно, неунищожимо. Личността винаги ще съществува. Как? На това християнството отговаря с пълна сила. То постоянно напомня: нашият земен живот – това е кратковременен миг. Това е само изпит. Изпит за какво? За това, което може да се даде на личността през целия бъдещ вечен живот.
Някой може да си помисли: ще взема изпита, ще мина на „по-високо ниво”. Не, гълъбче! Ще си останеш на това ниво, на което си и сега. Християнството учи: в блажената вечност състоянието на хората ще бъде много различно. Апостол Павел ясно пише за това в трета глава на 1-во Послание до Коринтяни. А от какво зависи това? Зависи от какъв материал човек строи своя дом. Някой строи от слама и дърво, друг – от камък, някой пък – от злато, сребро и скъпоценни камъни… И апостолът пише: делото на всеки ще се изпита – чрез огън; на някои делото ще изгори, на други ще устои. (ср. 1 Кор. 13:12-15). И въпреки че нататък апостолът не прави този извод, но той се подразбира: огънят очиства златото! Всички излишни елементи се разтопяват и златото остава чисто. Оказва се, че този огън – огънят на смъртта, огънят на светлината Божия, пред който ще се окаже човек – за едни ще е изпепеляващ, показващ цялата суетност на нашите тревоги, а за други – очистващ пламък, пламък в резултат на който златото, което човек е показал в този живот, се очиства и става още по-скъпоценно.
Християнството казва: човеко, очаква те вечен живот, а не вечна смърт. И смисълът на твоя земен живот е в това, да се подготвиш за вечния. Християнството определя това съвсем точно. За атеиста не е важно как се готви за вечната смърт. Какъвто и да си бил, така или иначе ще умреш! И ако не си бил някакъв гений, ако не си направил нещо особено, то за тебе скоро ще забравят, и никой не ще си спомни. Много ли хора помним от историята? Нищожно количество! Съвсем друго твърди християнството! Нещо повече, на погребението на всеки християнин се пее: „Вечная память”. У Бога всяка личност е вечна и поради това в Божественото съзнание се пази вечна памет за всеки един човек. И ето в това е и смисълът на живота – в най-добрата възможна подготовка, която да даде и съответно най-добрия плод, най-добрия резултат за вечността.
Парадоксът на разбойника
А в какво се състои тази подготовка? Ако погледнем в историческа ретроспекция, ще видим, че различните религии поставят различни изисквания и критерии, за това, какъв трябва да бъде човек, за да достигне висшето благо. Християнството принципно се различава от всички останали религии, понеже то говори за нещо, за което не се говори в никоя друга религия, или се говори толкова смътно, че и трудно се разбира – то говори за едно изненадващо изискване към човека. Попитайте представители на други религии: какво е нужно, за да се достигне вечността, или „спасение”? И всички ще ви дадат един и същ отговор: трябва да се изпълнят нравствените предписания на съответната религия, да се угоди на Бога. А християнството казва нещо съвсем друго, нещо толкова различно, че неволно разбираш защо е било подлагано на такива жестоки гонения, въпреки че причината за тях е била друга.
Християнството казва: „Не, не е това начинът! Човек може да бъде и високо нравствен (тоест морален), но в същото време негоден за вечността”. Какво означава това? Как да разбираме това?
Моралът е нещо съвсем просто, изискванията са ясни и точни – те се отнасят за поведението на човек в този свят и отношението му към света. Те са съвсем очевидни: не трябва да се убива, не трябва да се краде, не трябва да се причинява зло на друг човек... Християнството казва: „Не, не става въпрос само за морал”. Отговорът е в Евангелието. Кой разпъна Христос? Тези, които изпълняваха нравствения закон на юдейската религия! Те се оказаха отхвърлени от Бога, Негови предатели. Кой е първият, който се спаси? И тук е невероятният парадокс: той е престъпник, бандит. Оказва се, че условието за влизане във вечността не е просто морал, нравственост. Човек може да е нравствен, да изпълнява всички нравствени предписания, но в същото време да е човек с потресаваща гордост, самомнение, тщеславие, завист! Това са страстите, които са вътре в нас. Това са характеристиките на неговото духовно състояние. И ето защо християнството казва, че за да се достигне вечността, е нужно не просто нравственост.
Първи в рая влезе бандит. Това е безпрецедентно явление в историята на религиозното съзнание. Оказва се, че главната характеристика на духовното състояние на човека, при което той в действителност е способен на общение с Бога, на достигане на вечния и блажен живот, е това, което с такава яркост проявил разпнатият вдясно от Христа бандит. Първо: „Получаваме заслуженото според делата си” (ср. Лука 23:41). Това е поразително: при такива тежки и мъчителни кръстни страдания да се заяви това! Второ: това, което разбойникът казва, обръщайки се към Христос: „Спомни си за мене, Господи, кога дойдеш в царството Си”. Какво има в тези думи? Има дълбоко осъзнаване, че аз точно със сигурност няма да бъда там никога. Ти, Господи, Си свят, Ти си праведен, а аз… до лактите съм в кръв. Ти само ме помени там… Това е осъзнаване на своето недостойнство, при това обективно недостойнство – тук няма никакъв психологизъм или субективизъм, не. Разбойникът се видял такъв, какъвто е.
Осъзнаването на това, кой съм в действителност, а не какъв се виждам в мечтите си, това разкаяние на душата пред Бога, това смирение, виждане на своето недостойнство – ето какво, оказва се, е главната характеристика на онова състояние, при което човешката душа е способна да получи блажената вечност. И точно по това, повтарям отново, християнството се различава от всички други религии. При тях трябва просто да изпълниш заповедите, а тук е нещо съвсем различно.
Бог и „богове”
Казват, че е възможно дори да изпълниш почти всички заповеди, всички тия външни предписания, касаещи нравствения живот, и да бъдеш отхвърлен от Бога. Защо? Защото човек може да е изпълнил всичко това, но не е познал себе си, не е видял себе си такъв, какъвто е в действителност, не е видял, че душата му не е чиста. А който не вижда това, мисли високо за себе си, бива обхванат от самомнение и гордост. А за гордостта какво е характерно? Аз съм по-високо от всички и от всичко! А в духовен план това означава: никакъв Бог не ми е нужен, аз сам съм бог. Да си припомним първия грях на човечеството. Какво беше казано там, кое смъртоносно оръжие порази Ева и Адам? – „Ще бъдете като богове!”. Ние сме богове, аз съм бог, следователно никакъв друг Бог не ми е нужен! И оказва се, от християнска гледна точка, достигането на вечността е обусловено от това състояние, което може да изразим с една дума – смирение. Където няма смирение, няма полза от никакви други добродетели, от никакво изпълнение на заповеди. Без смирение се стига до какво? До гордост. А както е казано, „Бог се противи на горделиви” (1 Петър 5:5). Макар че, всъщност, не Бог се противи, а гордият човек се противи на Бога, и така не Му позволява да бъде с него, понеже горделивецът сам себе си смята за бог.
Нека обобщим. И така: защо живея? По същество има два отговора на този въпрос. Единият от тях е този, в който животът се разбира само тук, в това време и пространство - времето в дадения миг на съществуване. Този миг е подобен на искрите, хвърчащи от огъня. Някои искри летят по-надалеко, други пък веднага изгасват. Така и човешкият живот: никой не знае кога той ще приключи. И затваряйки се в това пространство на живота, стигаме до извода, че в живота няма смисъл, и той завършва с абсолютната безсмисленост на смъртта.
Християнството обаче отговаря по различен начин: смисълът е в това, че аз живея, тоест: живея за достигане на блажения вечен живот. И не просто за достигане на това блаженство - не! В християнството няма никаква корист, нищо такова то не обещава, това е важно да се помни. За тези, които се стремят към райски наслаждения, светоотеческото учение казва: това е прелест, самоизмама, лъжа. Където има любов, там няма сметки, където има любов, там няма корист.
Християнството казва: когато човек осъзнае, кой е той в действителност, а не в своите си мечти, тогава ще види и милостта Божия, която се е проявила към него в Кръста Христов, когато види, че Бог е пострадал, за да изцели нас, за да ни оправдае, да ни обнови, както казват светите отци, когато види, че всичко това е сторено по любов, тогава благодарността ще обхване човешката душа и той ще отговори на любовта с любов. Именно тази любов, произтичаща от всичко това, е началото, благодарение на което човек може да встъпи в общение с Бога и да достигне до вечността – блажена, ненамаляваща и безкрайна.
Така в общи линии може да се отговори на въпроса „защо живея?”, без да се спираме, разбира се, на многобройните подробности, които го съпътстват.
превод: Мартин Николов
източник: pravoslavie.ru/ alexey-osipov.ru
Почитта към светите братя Кирил и Методий
Просветителското, възрожденското, будителското честване започва от 1853 г., за да продължи и до наши дни. Възрожденската атмосфера се връща към нас и столетията се сгъстяват, за да ни възвисят в пречистения идеализиран образ на нашата народностна самоидентичност...
Манастирът „Св. Богородица” край Варна – най-ранно свидетелство за проникване на култа към Св. Богородица като изцелителка
В Светли петък след Възкресение Христово честваме празника на св. Богородица – Живоприемен източник.. Църквата въвежда това наименование за прослава на Тази, която прие да роди Живота, Извора на живата вода...
Първата литургия на български език във Варна
На 14 февруари 1865 г. в храм "Св. Архангел Михаил" във Варна е отслужена първата света Литургия на български език от отец Константин Дъновски. По този начин всички българи били вече обособени в отделна община с църква и училище...
Какво се случва в центъра

Радвай се, Всеблага Скоропослушнице!
Със Света Литургия, благодарствен молебен, литийно шествие и акатист към чудотворния образ на Пресвета Богородица "Скоропослушница" отпразнувахме една година от пристигането на копието на иконата на Божията Майка в храм "Св. Архангел Михаил" във Варна.

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
На благотворителни дебати в Първа езикова гимназия - Варна
Великденска милосърдна кампания енории "Св. Архангел Михаил и "Св. Николай" - Варна
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Христос Воскресе!“ - нова детска книга, издание на сестринството на Клисурския манастир
Православни светии
Св. Константин Велики в историята на Църквата
Свети равноапостолни цар Константин и царица Елена