
Преобразената любов (+Видео)

Запис от беседата с гл.ас. д-р Смилен Марков в рамките на Великденските четения в храм „Св. Атанасий”, гр. Варна (19.04.2019 г.)
По темата за любовта сякаш е най-лесно да говорим. В християнството имаме много материал за любовта, много се говори за любовта. В Новия Завет има даже цели книги, които основно са посветени на любовта, например Първото послание на св. ап. Петър, Посланието до коринтяни на св. ап. Павел. Въобще темата за любовта сякаш е лесна и разбираема. Едва ли се нуждае от обяснение това, което казва ап. Йоан в Първото послание: „Бог е любов”. Какво друго може да бъде Бог?! С какво друго може да бъде свързан? За нас това е саморазбиращо се...
Но за любовта говори не само християнството. Кой не говори всъщност за любовта?! Фактически няма религия, философия, политическа доктрина, социална доктрина, дори, ако искаме, стил в поп музиката, където да не се говори за любовта – любовта е навсякъде... Въпросът е, има ли някаква специфика християнската любов, или не? И този въпрос не е теоретичен, той е важен, защото, за да разберем какво значи „Бог е любов” или „Нова заповед ви давам, да любите един другиго”, трябва да знаем какво представлява тази любов, да можем да я определим.
По тези въпроси ръзсъждават култури и цивилизации много преди християнството. „Пир” на древногръцкия философ Платон е като синтез на идеите за любовта в античната нехристиянска култура. Там първото определение на любовта е това – привличане, влечение. Кое по принцип ни привлича? Привлича ни това, което ни се струва по-добро, по-красиво от нас... Явно в това любовно привличане има разбиране за йерархия, разбиране за по-високо и по-ниско. А щом нещо ни привлича така, това предполага, че в себе си трябва да изпитваме недостиг, дори да не го осъзнаваме и признаваме... Според гърците, това е свързано с дълбокия стремеж на човека към хармония. Но за да ме привлича нещо така, то трябва да отговаря на нещо, което го има и в мене. И хем обичаното е недостъпно, хем вече е в известна степен постигнато. Ето в тази релация, казва Платон, обичащият намира сродни души – хора, които се стремят към същото благо и са в сходна пропорция спрямо него, и в това те естествено се сближават, сприятеляват, влизат във връзка, в която взаимно се допълват... Но това идва от желанието то да доведе до някакъв резултат, тоест любовта е зачеваща, тя зачева и ражда нещо, нещо по-добро от двамата...
Такова ли е християнското разбиране за любовта? В Първото послание на св. ап. Петър, където за любовта се говори изключително подробно, се казва, перифразирам, че който смята, че е познал Бога, а мрази брата си , или ближния си, той дълбоко се лъже, че Го е познал, защото, казва апостолът, общото между нас и Бога е именно любовта. Така, както Бог е обикнал нас, така и ние, с такава любов, трябва да отговорим към Бога, към другия човек и към себе си. Тоест любовта в християнството има три нива – любов към Бога, към ближния и към себе си. И при това е една и съща любов. Каква е точно тази любов? (...)
Алтернатива, февруари 2025
В новия брой на „Алтернатива”. Как да обичаме, без да изискваме, без да се опитваме да подчиняваме ближния на своето его? Христос ни е дал много примери за истинска любов в Евангелието... Остава нашето участие - да Му се доверим...
Алтернатива - януари, 2025
Излезе от печат първият брой (302) на сп. „Алтернатива” за 2025 г. В началото на новата година си припомняме същността на духовния живот. Какво представлява той и как преценяваме, че напредваме в него?...
Празнични икони. Рождество Христово (+Видео)
В първия епизод от поредицата е представена иконографията на Рождество Христово. Какво ни разказва тази празнична икона? Какво е изписано върху нея и умеем ли правилно да „прочетем” написаното?
Какво се случва в центъра

Алтернатива - март, 2025
В началото на Великия пост си припомняме какво представлява той и каква е целта, която следваме? Че „жертвата не е самолишаване от нещо, а приношение. Акцентът не е върху отказването, а върху факта на доброволното принасяне. Резултатът ... е преобразяване на отношенията между нас и Бога”...

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...

Инициатива за изграждане на десетметров светещ кръст
Нека подкрепим инициативата на храм „Св. вмчк Димитър Солунски“ в кв. „Владислав Варненчик“ и Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ за изграждане на десетметров светещ кръст!
Ценности
Първата литургия на български език във Варна
„Кирила Философа и учителя словенскаго, сиреч блъгарскаго…”
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Събития
Десет години от упокоението в Господа на отец Георги от Жегларци
Неделя Сиропустна - на всеопрощението
Интервю
Литургията е икона на Царството Божие
Бог ни е извикал от небитието, не да се мъчим, а да се учим
Който иска да бъде велик и строг и съдник, да го приложи единствено към себе си
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1
Православни светии
Похвално слово за Кирил Философ
Името на св. Трифон означава мекота, нежност и деликатност