
Какво е енория?

Проповед на иконом Василий Шаган в Неделята след Богоявление – 10 януари 2021 г., храм „Св. Николай Чудотворец”, Варна
Честит празник, братя и сестри!
Днес е неделя след Богоявление, когато празнувахме кръщението на нашия Господ Иисус Христос. Всъщност отминаха големите празници, в които ранната Църква е посрещала Христос като Слънце на Правдата, и днес чухме Евангелието, в което Христос призовава всички, като казва: „Покайте се, защото се приближи Царството небесно”.
Преди Христос да излезе на проповед, св. Йоан Кръстител призоваваше хората по същия начин, като ги кръщаваше в река Йордан, казваше също: „Покайте се, защото се приближи Царството небесно”. И казваше строго: „Секирата вече лежи при корена... и всяко дърво, което не дава добър плод, ще бъде отсечено и хвърлено в огъня”. И ето че Христос, след като Йоан бил пленен, преди да му бъде отсечена главата, излиза на проповед и казва същите думи, но по един по-друг начин. Неговата проповед не е изобличителна, пророческа, каквато виждаме при Йоан Кръстител, а проповед, в която Той наставлява като един добър баща, като учител, с която Той лекува и изцерява душите на хората. Затова казва: „Блажени са бедните духом, защото тяхно е царството Божие”.
Св. Йоан Златоуст, когато тълкува тези думи на Христос и началото на Неговата проповед, казва: „Сатаната навремето съгреши с голяма гордост, като искаше да стане като Бог, тръгна против Него; със същия грях съгреши и Адам, който искаше да бъде като Бог, но без Бога, и изгуби рая”. И до ден-днешен хората грешим по същия начин, със своята гордост, като мислим, че можем да живеем без Бога, че можем да сме хора без Бога, но това наше желание винаги свършва с тотално съкрушение, с тотално падение, със смърт. И ако Адам много бързо осъзна цялата болка от своето падение и плачеше за изгубения рай, то ние продължаваме, закоравели в своето неверие, да вярваме в себе си и да мислим, че ние можем да постигнем живота, за който жадуваме. И точно поради тази причина Христос идва и като свидетелства за това, че се приближи царството Божие, казва: „То ще бъде за тези, които са бедни духом”.
Какво означава „бедни духом”? Св. Йоан Златоуст казва, че бедните духом са тези, които са смирени и съкрушени по сърце. Тоест не тези, които са малодушни в своето смирение и нямат никаква решителност, а тези, които в жаждата си за истинския живот са разбрали, че той е възможен само от Бога. Смирението е това, да признаеш, че Бог е животът, Той дарява живота, и всеки съвършен дар всъщност идва свише, от Бога.
Когато вярваме в Христос и вярваме в Неговата проповед, трябва да знаем, че няма християнство без Църква. Защото днес мнозина вярват, но Църквата я признават само като институция, дори повече – че тя е отегчила всичко и едва ли не е поставила бариери между човека и Бога, тъй като, както вярват, той може да общува без посредник с Христос... Но всъщност не е така, Църквата не е институция – Църквата е самият Христос. И ние, които, според думите на апостола, сме „тяло Христово”, сме членове на Тялото, на което глава е Христос. Събрани в едно Тяло, за да бъдем едно, както Той е пожелал, подобно на светата Троица, всъщност ние сме призвани да живеем истинския живот в Църквата, тоест в единството с Христос, в единство с Тялото, на което Той е глава, а всеки един от нас е призван да бъде член на това Тяло. Но как се случва това и знаем ли какво е енория?
Цялата проповед вижте в прикачения видео файл:
Втора неделя на Великия пост
Когато нямаш нищо, когато единственото, което е останало, е голата ти душа пред Бога, дали ще се намери човек за нас, който да ни спусне. Дали ще се намери човек, който да види човека в нас и да ни заведе при Христос...
Живот с Бога, път към Бога, към истината и вечното спасение
Днес мнозина говорят за Православието като за някакво културно наследство. А ние трябва да им отговорим, че то е тайнственият духовен живот на вярващите за придобиване на благодатта на Светия Дух... Първа неделя на Великия пост - Тържество на православието.
Прошката ни уподобява на Бога
Да не забравяме да прощаваме. Защото ако всеки ден се обръщаме към Бог с думите: „и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на нашите длъжници”, нека се опитаме това да го въплътим и в нашите мисли, в нашите чувства, в нашето отношение към заобикалящия ни свят.
Какво се случва в центъра

Алтернатива - март, 2025
В началото на Великия пост си припомняме какво представлява той и каква е целта, която следваме? Че „жертвата не е самолишаване от нещо, а приношение. Акцентът не е върху отказването, а върху факта на доброволното принасяне. Резултатът ... е преобразяване на отношенията между нас и Бога”...

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...

Инициатива за изграждане на десетметров светещ кръст
Нека подкрепим инициативата на храм „Св. вмчк Димитър Солунски“ в кв. „Владислав Варненчик“ и Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ за изграждане на десетметров светещ кръст!
Ценности
Първата литургия на български език във Варна
„Кирила Философа и учителя словенскаго, сиреч блъгарскаго…”
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Събития
Десет години от упокоението в Господа на отец Георги от Жегларци
Неделя Сиропустна - на всеопрощението
Интервю
Литургията е икона на Царството Божие
Бог ни е извикал от небитието, не да се мъчим, а да се учим
Който иска да бъде велик и строг и съдник, да го приложи единствено към себе си
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1
Православни светии
Похвално слово за Кирил Философ
Името на св. Трифон означава мекота, нежност и деликатност