
Истината е живот вечен

Проповед на протойерей Михаил Манев в Неделята на светите Отци от Първия вселенски събор – седма неделя след Пасха. 31 май 2020 г., храм „Св. Николай Чудотворец”, Варна
В името на Отца и Сина и Светия Дух!
Възлюбени в Господа народ Божий, избрани съсъди на Светий Дух,
Ето че вече седма неделя мина от Христовото възкресение. И в тази неделя ние чуваме първосвещеническата молитва на Христа малко преди да бъде хванат, бит оплют, поруган и разпнат, за да придобие нас, Неговия народ, със Своята кръв. Жертва велика, жертва неповторима! От този момент нататък ние, хората, не можем да Му дадем нищо повече от това, което Той е дал за нас. Но както чухме н тази молитва, Той се моли за нас, да бъдем ние едно така, както Той и Отец са едно.
Срещу злото е много трудно да се борим сами. Срещу злото е много трудно да се изправим и да победим, защото то е многоòбразно. Затова и Църквата ни учи, че срещу злото можем да се изправим само ако сме единни, само ако сме заедно – за да може да кажем каква е истината, да изявим каква е волята на народа Божий. На онези, които са част от Христа и черпят силата си от Него. Онези, които ние именуваме Църква. Онези, които се именуват с името християни.
Такава е днешната неделя. Неделята на Първия вселенски събор. Неделята, в която честваме паметта на 318 свети отци, които се явили там, за да изявят истината. Да кажат, дали е вярно учението на Арий, който говори, че Христос е творение, макар и първо, а не Син Божий, както Той сам се именува, и че майка Му е Христородица, а не Богородица. (…) Да защитят истината, която хората да възприемат.
Ние толкова говорим за истината, че изведнъж забравяме каква е тя. А истината е живот вечен. Това, което и Христос казва: „живот вечен е да познават Тебе, Истинния Бог, и пратения от Тебе Син Божи” (вж. Йоан 17:3) И ние, когато се стремим към живот вечен тук, забравяме, че това е временно… Винаги има някаква причина за кончината на твоята биология, ала това, да нямаш живот вечен, е твой личен избор – когато ти си избрал да не вярваш в Бога, да не живееш според Неговите заповеди, да не Го познаваш.
Ето това познание е най-странното. Бог, Който е над света, извън него, е едновременно част от този свят. Бог, Който е извън времето, е едновременно част от времето. Бог, Който е настояще и минало, и бъдеще. Бог, Който е необхватен, как ние може да Го познаем?! Как можем да разгадаем тази божествена истина?
Като бъдем едно. (…)
Църквата е гонена още в началото и е преследвана. И колкото повече мъченици има в Църквата, толкова повече вярващи има в нея. Чрез мъчениците Бог се проявил в този свят и се докосвал до сърцата на хората, всички ония, които изповядвали, че Той е жив. Ала злото, като не може с това да унищожи Църквата, тогава решава да я разцепи отвътре, да я разедини. И се намират слаби люде, които заместват истината с лъжа.
И как да намерим пътя? (…)
Тогава св. Константин Велики, виждайки тази трагедия в Тялото на Христа, в Църквата, свиква Първия вселенски събор. И там, в своята единност, те заявяват истината. Раждат я. С мъки, с болки, с чудеса. Защото да роди истината и да познае Бога, е способен само човекът, венецът на творението. Само ние можем да формулираме понятия като вяра, като единосъщен. И то така, че да ги разбират всички след нас. Затова тази истина не е моя и твоя, тя е нашата истина – онова, което ние можем да родим в единство. (…)
Цялата проповед чуйте във видеофайла:
Втора неделя на Великия пост
Когато нямаш нищо, когато единственото, което е останало, е голата ти душа пред Бога, дали ще се намери човек за нас, който да ни спусне. Дали ще се намери човек, който да види човека в нас и да ни заведе при Христос...
Прошката ни уподобява на Бога
Да не забравяме да прощаваме. Защото ако всеки ден се обръщаме към Бог с думите: „и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на нашите длъжници”, нека се опитаме това да го въплътим и в нашите мисли, в нашите чувства, в нашето отношение към заобикалящия ни свят.
Мъртъв беше, и оживя, изгубен беше, и се намери (Лука 15:32)
В една от подготвителните недели на Великия пост Светата ни църква ни напомня за една притча, един разказ, който Христос е разказал на своите ученици, а именно Притчата за блудния син.
Какво се случва в центъра

Алтернатива - март, 2025
В началото на Великия пост си припомняме какво представлява той и каква е целта, която следваме? Че „жертвата не е самолишаване от нещо, а приношение. Акцентът не е върху отказването, а върху факта на доброволното принасяне. Резултатът ... е преобразяване на отношенията между нас и Бога”...

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...

Инициатива за изграждане на десетметров светещ кръст
Нека подкрепим инициативата на храм „Св. вмчк Димитър Солунски“ в кв. „Владислав Варненчик“ и Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ за изграждане на десетметров светещ кръст!
Ценности
Първата литургия на български език във Варна
„Кирила Философа и учителя словенскаго, сиреч блъгарскаго…”
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Събития
Десет години от упокоението в Господа на отец Георги от Жегларци
Неделя Сиропустна - на всеопрощението
Интервю
Литургията е икона на Царството Божие
Бог ни е извикал от небитието, не да се мъчим, а да се учим
Който иска да бъде велик и строг и съдник, да го приложи единствено към себе си
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1
Православни светии
Похвално слово за Кирил Философ
Името на св. Трифон означава мекота, нежност и деликатност