
Да плаваш по течението

– Как мислите: „да живееш по Божията воля” и „да плаваш по течението” едно и също ли е, или все пак има разлика? – ме попитаха неотдавна.
Честно казано, даже се обърках от това формулиране на въпроса. Макар че логиката в него като цяло е ясна: Бог ме е въвел в този живот и, разбира се, има някакъв замисъл за мен. Би било странно да се мисли, че в Неговите планове за мен е имало само една точка – да ми даде битие, а по-нататък… човече, върви в света и се оправяй, както знаеш. Не. Разбира се, промисъл Божий има за всеки от нас. Но я има и нашата свобода. Ако не съумеем да видим в своя живот волята Божия, ще започнем да живеем пряко този благ замисъл; със съответните печални последствия. Ако съумеем, ще живеем с Бога и този живот ще бъде за нас осмислен и щастлив. Изглежда, всичко е просто.
Но! Наистина, с какво едно такова „пряко попадение” в Божествения план ще се отличава от плаването по течението? Всичко за теб вече е промислено и решено по-рано, твоята работа е само да не се съпротивляваш на Божията воля. Носи се по живота като дънер по течението, люлеейки се леко по бавните вълни, и чакай, докато те отнесе в синьото море на вечността.
Някаква тъжна картина се получава. Не толкова на християнство прилича това, а по-скоро на фатализма на стоиците, които смятат, че съдбата води искащия, а неискащия го влачи.
Но тук си спомних разказ на знаменития пътешественик отец Фьодор Конюхов. В една надпревара с лодки отецът имал за съперник френски спортист, много силен млад мъж. Да се състезава с него, не било лесно. Но отец Фьодор бил много по-опитен и знаел нещо, за което съперникът и не предполагал.
Работата била там, че в океана има течения, които приличат на реки. Те не могат да се видят, привидно там е все същият океан, както и наоколо. А в действителност водата на това място постоянно се движи в една посока с висока скорост. Всички течения по маршрута били известни на отец Фьодор. Още на старта французинът веднага се втурнал напред, а отецът полека започнал да търси такава „подводна река”. И когато я намерил, тя го понесла напред. Отец Фьодор разказваше: „Скоро догоних съперника. Млад и силен, гребе така, че само весла се стрелкат. А аз минавам покрай него и само леко загребвам, колкото да не загубя течението. Трябва да е бил доста учуден: как така лодката на този руски състезател плава сама? А тайната беше проста: по този маршрут той минаваше за първи път, а аз вече за 15-ти път плавах тук. Така опитът победи силата“.
Тази история ми подсказа отговора на въпроса, който в началото ме постави в задънена улица. Да, може да се каже, че да живееш по волята Божия е същото, като да плаваш по течението. Само че течението в дадения случай трябва да го разглеждаме не като речно, а като океанско. Защото там то не е едно, като в реката. В океана теченията са много. И можеш да преплуваш океана с ветроходна или гребна лодка, само ако добре се разбираш с теченията. Намирайки това течение, което те носи в нужната посока, считай, че половината работа е свършена, остава само да следиш да не "изпаднеш" от него, да не попаднеш в застояла вода или в поток, който може да те отнесе в съвсем друга посока.
Мисля, че на всеки от нас Господ е определил такова течение в живота. А пътеводни указатели, обозначаващи го сред безкрайните житейски води, са заповедите на Евангелието.
Преподобният Марк Подвижник е казал: „Заповедите не изкореняват греха: това е дело на единия Кръст Господен. Те само пазят пределите на дадената ни свобода”. Живеейки според Божиите заповеди, ние оставаме в благото течение на Божия замисъл за нас. Но този живот изисква от човека определени усилия. Затова, да следваш Божията воля, в християнството в никакъв случай не означава някакво пасивно пребиваване. Наша работа е да изберем това течение сред множество други, да влезем в него и внимателно да следим да не се окажем извън пределите му. Останалото ще направи Господ.
Превод: Нели Иванова - dobrotoliubie.com
Източник: foma.ru
Почитта към светите братя Кирил и Методий
Просветителското, възрожденското, будителското честване започва от 1853 г., за да продължи и до наши дни. Възрожденската атмосфера се връща към нас и столетията се сгъстяват, за да ни възвисят в пречистения идеализиран образ на нашата народностна самоидентичност...
Манастирът „Св. Богородица” край Варна – най-ранно свидетелство за проникване на култа към Св. Богородица като изцелителка
В Светли петък след Възкресение Христово честваме празника на св. Богородица – Живоприемен източник.. Църквата въвежда това наименование за прослава на Тази, която прие да роди Живота, Извора на живата вода...
Първата литургия на български език във Варна
На 14 февруари 1865 г. в храм "Св. Архангел Михаил" във Варна е отслужена първата света Литургия на български език от отец Константин Дъновски. По този начин всички българи били вече обособени в отделна община с църква и училище...
Какво се случва в центъра

Радвай се, Всеблага Скоропослушнице!
Със Света Литургия, благодарствен молебен, литийно шествие и акатист към чудотворния образ на Пресвета Богородица "Скоропослушница" отпразнувахме една година от пристигането на копието на иконата на Божията Майка в храм "Св. Архангел Михаил" във Варна.

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
На благотворителни дебати в Първа езикова гимназия - Варна
Великденска милосърдна кампания енории "Св. Архангел Михаил и "Св. Николай" - Варна
Събития
Велика Събота. Смъртта на самата смърт
Държавникът, който издигна България извън рамките на земното съществуване
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Христос Воскресе!“ - нова детска книга, издание на сестринството на Клисурския манастир