Бог е с нас
Упрекват християните, че вярата им е твърде отчуждена от прекрасната плът на този свят, от сетивността, от красотата му. Нещата обаче стоят доста по-иначе.
Защото при цялото си преклонение пред този свят, при целия си възторг и възхищение пред красотата му все пак за всяко – изцяло светско – мислене този свят е безпомощен, чуплив и в последна сметка – фундаментално „счупен”. Посред него преминава пукнатината на смъртната бездна. Неговата „красота” е метната като прелестен, но тънък покров над Нищото.
Ето защо въпреки цялото поетическо „ах”, въпреки цялата страстност на любовта към „всичко това” в основанието на „всичко това”, бива едва потискана една основоположна въздишка – то е възхваление преди очакващото ни в края на краищата „уви”. Защото „уви” е последната равносметка на всяко и на цялото „ах”. Пред всяко и пред цялото миропоклонство стои едно „уви”, защото целият този свят, всичко негово е крайно и следователно „уви, уви…”, прекрасно е, но „уви…”
Нещо повече, сам по себе си този свят е краен и в един още по-съществен смисъл. Нищо, безусловно нищо негово ние не можем да пожелаем завинаги. Всяко нещо в този свят е тленно в нас самите – то в нас има край и ние сами не можем да го продължим вечно. Обстоятелството, че не можем да пожелаем смъртта, не означава, уви, че можем да пожелаем „този” живот да продължи безкрайно.
А ето: християните виждат в света нещо, което го прави фундаментално неотхвърлим, безусловно, непреходно ценен. Този свят е посетен от Самия Бог. Нещо повече, този свят е приет от Самия Бог като Негов собствен, неотчуждимо собствен. В Лицето на Сина Сам Бог направи света Свой свят. Прие неговата крехка плът, прие праха и утомителността на пътищата му, изпръхналата жад на прегорената от слънцето негова пустош при Тивериада; прие като Свое общество гмежта от болни, изсъхнали, алчни тела, струпани при входа на къпалнята Витезда; взе за Свое седалище грубия, космат гръб на ослето. Дори със самата земна пръст се размеси, като плюна в нея, направи калчица и с нея помаза очите на слепородения (виж Иоан 9:6).
Светът стана светът на Христос и затова християните никога не биха могли да го отхвърлят, да видят в него просто „праха”, да го презират. Светът е неимоверно тържествено място именно за християните. Защото е онова, което бе прието от Бога, което Бог погледна от висината Си, взе го и го направи Свое тяло. Църквата не презира, не може да презира света, защото светът е тази плът, с която именно Христос възкръсна от гроба. Светът е това приятие, чиято смърт Христос победи и го изведе от бездната. Светът е този, чиято сладост Христос положи в зората подир свършека на смъртта в окончателното успокояване от тлението, на трапезата на неразделната вече заедност с учениците Си: онези „сто и петдесет и три” риби (Иоан 21:11), оня хляб, който разчупи по пътя за Емаус (Лук. 24:30). Тъкмо Пасха е чудесният акт, в който върху крехката плът на света бе положено небесното злато. И прахът на световните пътеки заблестя, позлатен от отпечатъка на Христовите стъпки върху тях. Рибите, хлябовете и виното завинаги се осветиха от светото вкушение. И даже самите гробове се превърнаха в чудни отраслеци на възкресението, в негови паметни знаци, в негови каменни цветове, пръснати в предградията на поселенията човешки.
Влезте в храмовете и вижте тази експлозия на дървото на иконостаса, избликнал в чудни цветя, грифони, зверове, онемели от възторг с раззинати муцуни, покрити с огромни гроздове и слънца, които са същевременно пити. Ето го „този свят” в неговото пасхално преображение, в неговата фундаментална христоцентричност, в неговия битиен предел! Никой друг не чества така този свят, както християните, зрящи в него Божественото посещение.
* * *
И същевременно, кой би се осмелил да упрекне християните, които така се отнасят към този свят, в елементарен материализъм? Вслушайте се в камбаните, звънящи под високото среднощно небе на Пасха, и осъзнайте какво е това, което те възвестяват ето вече толкова столетия. Няма да се побоя да кажа: те възвестяват едно безумство – безумство, което християните без каквато и да било уговорка изповядват, че е факт: смъртта се пропука, смъртта се свърши. „Този свят” следователно премина.
Светът, в който всичко живо умира, в който цари един закон – този на тлението, за който вечността е недостъпна, свърши. Изгря един съвършено различен от дните, които идват, за да отминат, ден – Ден, който вече няма да свърши, защото е изгрял, след като смъртта е свършила, след като „дните” са се свършили.
И в този смисъл, да, да – пасхалният Ден, в който Христос възстана от мъртвите и който – доколкото е след края на „края” – вече не ще има край, не може да има участие в продължаващите да се сменят един от друг дни на света. Той е отвъд тях – отвъд времето, отвъд еже-дневието, отвъд прехвалената “съвременност”, от която неизменно се чуждее.
Но той е отвъд дните все пак и не като някакво перманентно отлагане „след тях”, не като някакво недостижимо от никой ден „утре”, винаги-утре, а именно днес, сега, тук е отвъд съвременността. Днес е вечността, всеки ден е вечността. Само че „всеки ден” тя е скромно, не-шумно, дори незабележимо тук – зад прага на старата църквица, в пресечката, на вехтото едновремешно площадче, вече застроено, притиснало с къщите зида й… И само вечер, сутрин, много рано и в неделя след изгрев слънце, че това е точно така, възвестява камбаната й. И прави това неизменно, катадневно, повече от две хиляди години вече – единственото високо казано, за да няма светът извинение, че не е бил уведомен.
В този смисъл Пасхата наистина не е един ден от годината – от 365-те дни на еже-дневието й – в който християните редом с други, като други, видите ли, честват, припомняйки си, едно събитие, станало в историята (и за което, казват, „нямаме достатъчно свидетелства”). Изобщо не е вярно, че Пасхата е възпоменание – в един от дните на годината, за друг ден от друга година. По-скоро тя е Ден, редом с дните на годините, но съвсем различен от тях – пребиваващ от „утрото”, в което е изгрял тогава, рано сутринта “на разсъмване, в първия ден на седмицата” (Мат. 28:1), през всички следващи дни на света. Защото как ще свърши денят, в който смъртта се е свършила и вече я няма, вече не пояжда със себе си радостта на сърцето!
И не иначе, а в един от дните на годината людете си припомнят, че това е така, и не, не Пасхата идва (като спомен за един минал ден) в дните им, а обратно – от дните си веднъж в годината (поне) всички идват в тоя Ден, пребиваващ в храма, на олтарния престол, ограден с възликувалата феерия на дървото, за да се убедят, че, да – вечността е тук, завинаги вече тук.
източник: Портал Култура
Първото българско училище във Варна
През 1860 година членовете на новосъздадената Училищна община във Варна успели в рамките на няколко месеца да организират и реализират мечтата си за създаване на българско училище в града.
Почитта към светите братя Кирил и Методий
Просветителското, възрожденското, будителското честване започва от 1853 г., за да продължи и до наши дни. Възрожденската атмосфера се връща към нас и столетията се сгъстяват, за да ни възвисят в пречистения идеализиран образ на нашата народностна самоидентичност...
Манастирът „Св. Богородица” край Варна – най-ранно свидетелство за проникване на култа към Св. Богородица като изцелителка
В Светли петък след Възкресение Христово честваме празника на св. Богородица – Живоприемен източник.. Църквата въвежда това наименование за прослава на Тази, която прие да роди Живота, Извора на живата вода...
Какво се случва в центъра
Ораторски форум "Св. Климент Охридски" - 2025
На 22 октомври в Голямата зала на Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ започна единадесетото издание на Ораторския форум „Св. Климент Охридски“.
Пътешествие в историята – Плиска и Велики Преслав - покръстването и създаването на българската писменост
Учениците от Иконописната школа при ОДК Варна, водена от Илка Колева-Димитрова и младежите от енориите при храм „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и храм „Св. Архангел Михаил“ се отправиха на еднодневно пътешествие към старите български столици Плиска и Велики Преслав.
Начало на мастър клас по фотография за младежи "Светлина и приятелство"
"Никой няма любов по-голяма от тая, да положи душата си за своите приятели." (Йоан 15:13)
Ценности
Добрата почва се формира с търсенето на Истината
Ако искаш да промениш другия – промени себе си
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Интервю
Когато има нещо чисто в сърцето, тогава там задължително ще дойде Бог
Мъжете завладяват света, а жените го създават
В молитвеното отношение към св. Богородица има топлота и взаимност
Какво се случва в центъра
Приключи майсторският клас по иконопис за 2025 г. на тема "Образът на Света Петка Българска"
Младежки музикален лагер "Небесни деца" - 2025
Поклонническо пътуване до Южното Черноморие – финал на младежкия лагер „Небесни деца“
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Христос Воскресе!“ - нова детска книга, издание на сестринството на Клисурския манастир
Излезе от печат книжката „Акатист към Пресвета Богородица Скоропослушница“
Въздигане на Светия Кръст Господен
Установяване на празника Въздвижение
Обновление на храма „Възкресение Христово” в Йерусалим. Забравеният празник
