
Томина Неделя

ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!
Днес ние възпоменаваме евангелското събитие, случило се осем дни след Христовото Възкресение. Когато Господ за първи път се явил на Своите ученици, сред тях не бил Тома. И когато учениците му казали, че видели Господа, Тома не им повярвал и казал: „ако аз сам не видя, и не сложа своите ръце в Неговите язви, не докосна раните, които Господ е получил на кръста, няма да повярвам“.
И ето, след осем дни Господ отново се явил на учениците, и там вече бил Тома. Господ се обърнал към Тома и казал: „протегни ръката си и докосни раните Ми, и сложи ръката си в ребрата Ми, и не бъди невярващ, а вярващ“. И Тома, даже без да ги докосне, възкликнал: „Господ мой и Бог мой“. Господ му казал: „ето, ти повярва, защото Ме видя; блажени, които не са видели, и са повярвали“.
Това евангелско четиво се повтаря няколко пъти в продължение на църковната година и всеки път в него се вижда някаква много жива картина, живи хора. В нашето църковно съществуване има някаква тенденция да свеждаме отношенията с Бога към нещо схематично, много външно праведно, много законническо... ето ние сме прочели правилото - Бог ни е кимнал от небето, не сме го прочели - Бог се е отвърнал от нас... Разбира се, правилата и дисциплината са важни, но не тях Евангелието поставя на първо място. От днешното четиво ние виждаме: ето Тома, един от най-близките ученици, едно, може би, от най-горещите вярващи сърца, се усъмнил - и Господ не започнал да го ругае, даже не го укорил, но му казал: ако искаш, провери. Тома не поискал, достатъчни му били думите на Господа.
И ние виждаме в това някаква житейска правда: Господ не се гневи на искреното движение на сърцето, нека то ни се струва грешно или, може би, даже „греховно” от формална страна. Той милостиво приема нашите съмнения, когато това се случва с нас. Немилостив е Господ към друго - към лицемерието, фарисейството, немилосърдието.
За съжаление нерядко се получава така, че животът на християните, на нашата общоцърковна община, е насочен не в евангелска посока, а в посоката на това, което наричаме фарисейство. Не трябва да става така с нас. Църквата ни предлага и пасхалните празници, и Великия пост, и посещенията на богослужения, не за да изпълним чрез това своите религиозни задължения, за да ни отметнат някъде на небесата в графата „плюс“; а за да се учим на евангелски живот. А евангелският живот е именно живот, в него има място и за съмнение, и умора, но зад всичко това ни среща милостивият Господ, който не ни укорява за това, защото ни обича, както майка обича децата си.
И когато Тома с голяма вяра възкликва: „Господ мой и Бог мой“ - той го казва именно от излишък на живот, от срещата с Господа, а не от това, че, взел молитвеника и четейки утринните молитви, продекламирал: „Вярвам в единия Бог Отец Вседържител...“ и т. н. Разбира се, много добре е да четем Символа на вярата, укрепвайки в себе си изповеданието на Църквата, това е прекрасно. Но много по-прекрасно е възклицанието: „Господ мой и Бог мой“, което се ражда в живата човешка душа от съприкосновението с Бога. И в този пасхален ден ми се иска да пожелая и на себе си, и на всички вас, нашите души да се срещнат с Бога, нашият църковен живот да не стане формален и рутинен. Да пожелая да възхождаме към живия Бог и всецяло да Му отдадем сърцата си.
Воистину воскресе Христос!
www.pravmladeji.org
Още по темата: тук
Втора неделя на Великия пост
Когато нямаш нищо, когато единственото, което е останало, е голата ти душа пред Бога, дали ще се намери човек за нас, който да ни спусне. Дали ще се намери човек, който да види човека в нас и да ни заведе при Христос...
Прошката ни уподобява на Бога
Да не забравяме да прощаваме. Защото ако всеки ден се обръщаме към Бог с думите: „и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на нашите длъжници”, нека се опитаме това да го въплътим и в нашите мисли, в нашите чувства, в нашето отношение към заобикалящия ни свят.
Мъртъв беше, и оживя, изгубен беше, и се намери (Лука 15:32)
В една от подготвителните недели на Великия пост Светата ни църква ни напомня за една притча, един разказ, който Христос е разказал на своите ученици, а именно Притчата за блудния син.
Какво се случва в центъра

Алтернатива - март, 2025
В началото на Великия пост си припомняме какво представлява той и каква е целта, която следваме? Че „жертвата не е самолишаване от нещо, а приношение. Акцентът не е върху отказването, а върху факта на доброволното принасяне. Резултатът ... е преобразяване на отношенията между нас и Бога”...

Изложба "Българско Възраждане във Варна"
На 14 февруари от 13:30 ч. в Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил” във Варна (ул. „27 юли” № 9) ще бъде открита изложба „Българско Възраждане във Варна” . Темата е избрана в чест на три важни годишнини през 2025 г. – 165 години Първа...

Инициатива за изграждане на десетметров светещ кръст
Нека подкрепим инициативата на храм „Св. вмчк Димитър Солунски“ в кв. „Владислав Варненчик“ и Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ за изграждане на десетметров светещ кръст!
Ценности
Първата литургия на български език във Варна
„Кирила Философа и учителя словенскаго, сиреч блъгарскаго…”
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Събития
Десет години от упокоението в Господа на отец Георги от Жегларци
Неделя Сиропустна - на всеопрощението
Интервю
Литургията е икона на Царството Божие
Бог ни е извикал от небитието, не да се мъчим, а да се учим
Който иска да бъде велик и строг и съдник, да го приложи единствено към себе си
Какво се случва в центъра
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1
Православни светии
Похвално слово за Кирил Философ
Името на св. Трифон означава мекота, нежност и деликатност