Библейски мотиви в богослужението в първите дни на Страстната седмица
През първите дни на Страстната седмица се извършва специално последование, наречено „Последование на Жениха”. То се извършва във вечерите на Неделя-Цветница, Велики понеделник и Велики вторник. По своята структура представлява утриня и носи името си от тропара, с който започва: „Се Жених грядет” – Ето, Женихът идва в полунощ и блажен е този раб, когото намери да бди, а недостоен ще е, когото намери униващ. Внимавай, прочее, душо моя, да не се от сън отеготиш и на смърт да бъдеш предадена, и вън от Царството да се затвориш, но отрезви се викаща: Свят, Свят, Свят Си, Боже, с Богородица помилвай нас. Песнопението е посветено на притчата за десетте девици (вж. Мат. 25), в която образно Христос е представен като очаквания Жених:
Тогава царството небесно ще се оприличи на десет девици, които взеха светилниците си и излязоха да посрещнат младоженеца; пет от тях бяха мъдри, а петте неразумни. Неразумните, като взеха светилниците си, не взеха със себе си масло; а мъдрите, заедно със светилниците си, взеха и масло в съдовете си; и понеже младоженецът се бавеше, всички задрямаха и заспаха. А посред нощ се чу вик: ето, младоженецът иде, излизайте да го посрещнете. Тогава всички тия девици станаха и приготвиха светилниците си; а неразумните рекоха на мъдрите: дайте ни от вашето масло, защото светилниците ни гаснат. Мъдрите пък отговориха и казаха: да не би някак да не стигне и нам, и вам, по-добре идете у продавачите и си купете. А когато те отиваха да купят, пристигна младоженецът, и готовите влязоха с него на сватбата, и вратата се затвориха. После дохождат и другите девици и викат: господине, господине, отвори ни! А той им отговори и рече: истина ви казвам, не ви познавам. И тъй, бъдете будни, защото не знаете ни деня, ни часа, когато ще дойде Син Човеческий. (Мат. 25:1-13)
На първото от трите богослужения се извършва спомен за добродетелния Йосиф, син на патриарх Иаков и внук на Авраам (вж. Бит. гл. 37-41). Йосиф се смята за предобраз на Иисус Христос, защото и той като Спасителя бил намразен и продаден от завист на езичници, измъчван и наказван заради чужди грехове. Картината се допълва от евангелската притча за злите лозари, фарисеите и книжниците, които в крайна сметка убиват Сина на Господаря на лозето (вж. Мат. 21:33-44).
На Литургията в понеделник се чете и разказът за прокълнатата от Христос неплодна смоковница, която изсъхнала (Лука 13:6-9). В древна Иудея и Израил смоковницата била символ на мъдрост. Изсъхването ѝ показва, че старозаветният народ Божий изгубил мъдростта, защото не принесъл на Бога плода на вярата в Иисус Христос и си останал само при служението на символите. Като ни дава за пример тази история, Църквата ни насърчава да придобиваме добродетели в духовната борба. Мъртвото дърво символизира и душата, която не дава духовен плод – истинско покаяние, вяра, молитва и добри дела.
В Евангелието на втория ден ни се предлагат две теми: притчата за талантите и пророчеството за Страшния Съд (Мат. 25:14-46). Образът на безплодната смоковница продължава в притчата за талантите, където се разказва за ленивия и лукав раб, скрил в земята своя талант. Към това се добавя и ужасната картина на Страшния Съд, когато Синът Човеческий ще подири сметка от всички хора за талантите, които им е дал (здраве, сила, ум, красота и др.). Точно това е поучението, което Христос произнесъл във вторник, в навечерието на Своите страдания.
В богослужението са включени части от книга Изход и историята за страданията на праведния Иов. В книгата Изход се разказва за това, как Моисей извел еврейския народ от робството на фараона в Египет. Фараонът е символ на дявола, робството е символ на служението на страстите, а Египет – на смъртта и ада. Смъртта на Христос станала освобождение на всички хора от робството на греха, смъртта и дявола и истински изход от тъмата и смъртната сянка и вход в Царството на Божията правда и истина.
Иов, както и Иосиф, е предобраз на Праведния Страдалец Христос Примерът на праведния Иов, който претърпял страдания, достигащи границите на човешките възможности, ни показва онова, което претърпял доброволно нашият Господ и Спасител от ръцете на злите хора. Иов, както и Господ, не възроптал, а понесъл всичко и запазил упованието си в Бога.
Периодът на Страстната седмица е специален момент в живота на християнина. Време за размисъл, но и за отговор на един важен въпрос: как се променям аз, знаейки, че за мене е дал живота Си Христос? Следвайки богослуженията през тази седмица, ние изминаваме заедно със Спасителя Неговия последен земен път. Така се подготвяме за срещата с Него в деня на Възкресението. Дори да не разбираме всичко от службите, и малкото ще е достатъчно, за да преживее душата ни катарзиса от осъзнаването на случващото се. А там, където не разбираме, нека просто изпълним молбата на Христос към учениците в Гетсиманската градина: останете тук и бъдете будни с Мене…
Алтернатива - октомври, 2025
Излезе от печат октомврийският брой на „Алтернатива”. Подбраните статии в него търсят отговори на много въпроси, засягащи нуждата на човека да бъде в общение както с Бога, така и с ближния до себе си...
Алтернатива - септември, 2025
Излезе от печат септемврийският брой (310) на „Алтернатива”. Встъпването в Църковната нова година е време за равносметка и размисъл. Празниците ни помагат да се докоснем до Божието царство, но също така обръщат погледа ни и към нашия живот...
Алтернатива - август, 2025
Излезе от печат августовският брой на „Алтернатива”. В началото на Богородичния пост темата на броя насочва вниманието ни към личността на Пресветата Дева и делото на нейния живот. Тя успя да постигне целта, за която е бил сътворен човекът...
Какво се случва в центъра
Ораторски форум "Св. Климент Охридски" - 2025
На 22 октомври в Голямата зала на Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил“ започна единадесетото издание на Ораторския форум „Св. Климент Охридски“.
Пътешествие в историята – Плиска и Велики Преслав - покръстването и създаването на българската писменост
Учениците от Иконописната школа при ОДК Варна, водена от Илка Колева-Димитрова и младежите от енориите при храм „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и храм „Св. Архангел Михаил“ се отправиха на еднодневно пътешествие към старите български столици Плиска и Велики Преслав.
Начало на мастър клас по фотография за младежи "Светлина и приятелство"
"Никой няма любов по-голяма от тая, да положи душата си за своите приятели." (Йоан 15:13)
Ценности
Добрата почва се формира с търсенето на Истината
Ако искаш да промениш другия – промени себе си
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Радост за възрастните хора в дом "Гергана"за Въведение Богородично
Интервю
Когато има нещо чисто в сърцето, тогава там задължително ще дойде Бог
Мъжете завладяват света, а жените го създават
В молитвеното отношение към св. Богородица има топлота и взаимност
Какво се случва в центъра
Приключи майсторският клас по иконопис за 2025 г. на тема "Образът на Света Петка Българска"
Младежки музикален лагер "Небесни деца" - 2025
Поклонническо пътуване до Южното Черноморие – финал на младежкия лагер „Небесни деца“
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Христос Воскресе!“ - нова детска книга, издание на сестринството на Клисурския манастир
Излезе от печат книжката „Акатист към Пресвета Богородица Скоропослушница“
Въздигане на Светия Кръст Господен
Установяване на празника Въздвижение
Обновление на храма „Възкресение Христово” в Йерусалим. Забравеният празник
