Семейство - училище - църква: едно възможно сътрудничество

20.11.2018 г.
Автор: Архангел.бг

Ден преди празника на православната християнска младеж и семейството – Въведение Богородично с благословението на Негово Високопреосвещенство митрополит Йоан беше отправена покана към началните учители от варненските училища, учителите по религия от школите „Православни християнски ценности и традиции” към ЦПЛР-ОДК Варна и учителите от неделните училища към храмове в града ни да се включат в обучителен семинар, посветен на този празник.
Какво има да каже Църквата на учителите? Защо е важно децата да получат добър пример и ясна представа за семейството? Какво е необходимо на едно дете, за да израсне наистина щастливо, свободно и да изпълни Божия план, да развие талантите, дадени му от Бога? Защо празничната култура е важен елемент от културата на децата и как тя подпомага тяхното пълноценно развитие? Може да потърсите отговорите и да усетите атмосферата на срещата в кратките откъси от изказванията на специалистите.

Милена Петрова (православен психолог): Когато говорим за семейството от гледна точка на вярата, в структурата на семейството освен родителите и детето има още едно ниво – това е Бог. Той стои между двамата родители и помага за тяхната връзка, за тяхната сплотеност, помага да съществува този съюз между двамата. Ние имаме нужда от Бог, имаме нужда от това съвършенство, Бог ни помага да запълним непълнотата в себе си. И когато Той отсъства от схемата, се получават аномалии. Започваме да търсим това съвършенство от другия – той да запълни нашите липси. Схемата се обръща с главата надолу и на мястото на Бога поставяме детето. И за съжаление наричаме това любов. Стараем се да направим всичко за детето, но същевременно очакваме то да ни даде всичко онова, което на нас ни липсва (…)

Доцент Бойчо Бойчев (преподавател по философия и етика във ВСУ): В съвременния свят има едно неразбиране на семейството както от неговите членове, така и от институциите, които влизат в някакви отношения с него. Секуларността в света (разграничаването от религиозното) се опитва да обхване и онова място, което най трудно се секуларизира – семейството, което е призвано по начало да няма секуларен характер, а да бъде образ на онова общество, което Бог иска от нас... За съжаление училището се използваше и продължава да се използва като инструмент, чрез който да се влезе в семейството – училището продължава в семейството. Семейството става продължение на училището, вместо да бъде обратното – училището да е продължение на семейството, за да може детето да чувства там пълнотата на своето битие... Децата не са носители на връзката между семейството и училището – те трябва да са целта на тази връзка. Без тази цел училището по никакъв начин не може да подпомогне семейството (…)

Д-р Златина Каравълчева (съавтор на помагалото „Празник в класната стая” на ЦОИ „Двери”): С три основни проблема се сблъсква учителят днес: криза в ценностите, криза на идентичността и криза в общуването, в междуличностните контакти на децата. В опит да се намери решение за тях, беше разработено това помагалото. То има за цел да запознае децата с училищните празници с християнски произход, които вече присъстват в училищния календар, да подпомогне възпитанието на една празнична култура, достигайки до същинския смисъл на празника и отбелязването му по адекватен за нашето време начин. Основата, на която са разработени дейностите в пособието, са добродетелите. Всеки празник, включен в помагалото, е представен през призмата на една добродетел, която е близка до манталитета на учениците и би могла да стане основа и повод за училищно честване. В по-глобален план то може да помогне за формиране на националната идентичност на децата, а запознавайки се с християнските добродетели, те могат да ги пренесат в своето ежедневие и това да подобри и общуването им с другите (...)

Д-р Полина Спирова (съавтор на помагалото „Празник в класната стая” на ЦОИ „Двери”): Всеки урок от помагалото завършва с творческа работа по образователните карти за ученика, т.е. завършва с някакъв продукт, който децата виждат като резултат от своите усилия в съвместната работа с учителя. Нашата идея е, че ученикът е участник в учебния процес, а не само обект и слушател. Уроците са разработени от гледна точка на това, какво е полезно и интересно за ученика в реалността, в неговия живот. Подава се информация, която би улеснила ученика при решаването на проблемите, с които той се среща в ежедневието си. От обект той се превръща в субект, в изследовател, в откривател на това знание, на което учителят го прави причастен... Конкретно празникът Въведение Богородично е разработен така, че да представи семейството като място, в което ние се учим на добродетели, като жизнена среда, в която детето расте и черпи сили. Евангелската история за празника е разказана достъпно за децата, спестени са им детайли, които те на тази възраст не могат да разберат. Основната добродетел, изведена в този урок, е любовта към семейството. Предложен е и вариант за училищно честване на празника – с презентации на тема „Правилата на задружното семейство” (...) (Вж. видео записа в края на текста)

Иконом Василий Шаган: Празникът Въведение Богородично има много дълбоко съдържание. От една страна, виждаме какво трябва да бъде едно православно семейство, а от друга, на какво да учим и какво да водим нашите деца... Давам си сметка колко дефицити имаме, колко е трудно, особено на учителите, да се изправят пред децата и да говорят за толкова дълбоки и съкровени неща, без да има как някой да им подскаже. И мисля, че представеното помагало е добра подсказка в тази посока – кое след кое трябва да следва, за да се стигне до добрия плод. А представете си, ако трябва да се говори по тези теми с тийнейджъри, какво ли би трябвало да е помагалото, какъв трябва да е учителят и с какво може да ги запали?... Ще ми се повече хора да вярват, че в България не всичко е изгубено, както ние много често си мислим. Защото не само човещина има запазена във всеки един от нас, особено в децата ни, но има и много културни феномени в нас, които може да изведем на повърхността и да се възползваме от тях. Все още има искра, която трябва обаче някой да я раздухва, някой да я възражда тази човещина. А кой друг, ако не вие, учителите! И дано Бог да ви дава сили, да ви благославя, да ви дава кураж, дръзновение, решителност и вяра..

Благодарим на всички учители, които се включиха в семинара, а също и на РУО и на Община Варна, които приеха поканата на Негово Високопреосвщенство и помогнаха да се случи тази срещата.
Всички желаещи да работят с помагалото „Празник в класната стая” (3-4 клас), могат да заявят и получат нужния броя за своите ученици в канцеларията на Митрополията. С благословението на Негово Високопреосвещенство митрополит Йоан помагалата се осигуряват безплатно за началните учители във Варна.

Още по темата
Още от Какво се случва в центъра

Алтернатива, февруари 2019

12.02.2019 г. | Архангел.бг | Какво се случва в центъра

Новият брой на сп. „Алтернатива” е посветен на два юбилея за Варненския и Великопреславски митрополит Йоан – на 23 декември 2018 г. се навършиха 5 години от избирането му за архиерей на нашата епархия, а на 13 февруари той навършва 50 години...

Първи брой на сп. „Алтернатива” за 2019 г.

18.01.2019 г. | Архангел.бг | Какво се случва в центъра

Какво ни пречи да пуснем Бога в живота си и защо смятаме, че това би довело да загуба на личната ни свобода?! И ако всяка нова година си пожелаваме нещо да се промени, да е по-добра от старата, не е ли логично да променим и своята гледна точка, и пътя, по който сме вървели досега?

Какво мислят младите. Ораторски форум - 2018 (2)

31.12.2018 г. | Архангел.бг | Какво се случва в центъра

Отглас от втория финал на Младежкия ораторски форум (с видеозапис на четири от речите). Финал и на проектите за тази година в Духовно-просветния център. С пожелание за нови срещи с младите хора през 2019-та.

Какво се случва в центъра