Духовно просветен център

Св. Антоний Велики за борбата със злото

17.01.2020 г.
източник: stilvechi.ro
Автор: Архангел.бг

Злото се прилепя към нашата същност, както ръждата по медта и мръсотията по тялото. Но както медта не е причинила ръждата и не родителите – мръсотията на своите деца, така и не Бог е създал злото. Той е дарил човека със съвест и разум, за да избягва злото, знаейки, че то е вредно за него и го води към мъчения. Наблюдавай се внимателно: цени високо колко си щастлив и богат, но не хвали тези дарове под никаква форма. Веднага си представи смъртта и тогава никога няма да пожелаеш нищо лошо и житейско!

Душата има свои собствени страсти: гордост, ненавист, завист, гняв, униние и други. Когато душата изцяло се предава на Бог, тогава щедрият Господ й дарява истинско покаяние и я очиства от всички страсти, учи я да не следва страстите и й дава сила да ги преодолява и да побеждава враговете, които не престават да й поставят препятствия. И ако душата е твърда в своето обръщение и добро подчинение на Светия Дух, който я е научил на покаяние, то милосърдният творец ще я пожали заради трудовете й, положени по време на лишения и нужда – по време на продължителен пост, на частно бдение, при изучаване на словото Божие, непрестанната молитва, поради отричането от светските утехи, смирението и нищетата духовна. И ако тя успее да устои с твърдост на всичко, щедрият Бог ще я избави от всички изкушения и ще я изтръгне от ръцете на враговете в Своята милост.

Колкото по-умерен живот живее човек, толкова по-спокоен става, защото не се тревожи за много дела – за прислугата и придобиването на вещи. Ако ние се привързваме към земното, то ставаме подвластни на породените от него скърби и достигаме до ропот срещу Бога. По такъв начин желанието за „многото придобивки” ни създава душевни вълнения, и ние блуждаем в тъмнината на греховния живот, не познавайки сами себе си.

В нашите разговори не трябва да присъства никаква грубост, тъй като скромността и целомъдрието обикновено украсяват умните хора. Боголюбивият ум е светлина, осветяваща душата, както душата – тялото. Разсъдителността, опитността, плодовете на благочестието и на духовната зрялост.

Хората, които нямат природно разположение към доброто, не трябва да бездействат в отчаянието си, и да пренебрегват боголюбивия и добродетелен живот, колкото и той да е труден за тях. Но трябва да помислят и да положат по-сериозна грижа за себе си. Въпреки, че няма да могат да достигнат върховенството на добродетелта и на съвършенството, те, стараейки се, ще станат или по-добри, или в крайна сметка, няма да станат по-лоши, което само по себе си не е малка полза за душата.

Източник: www.pravoslavieto.com
/заглавие на сайта: „Борба с недостатъците. Добротетелите: умереност, кротост и смирение”, вж. ОЩЕ/
Още по темата - Св. Антоний Велики: „От нашия ближен зависят животът и смъртта” (dveri.bg)

Още по темата
Още от Православни светии

Похвално слово за Кирил Философ

14.02.2020 г. | Св. Климент Охридски | Православни празници

Кой език ще може да разкаже подвизите, трудовете и добротата на неговия живот? Бог създаде тези уста по-светла от светлината, за да просвети помрачените от греховна измама. Чрез тях Бог обогати с благоразумие много народи...

Св. Макарий Велики: Но все пак сърцето помни онзи мир

19.01.2020 г. | Св. Макарий Велики (Египетски) | Православни празници

Ако запалите огън под съд с вода и сложите в огъня дърво, огънят се разгаря и водата ще заври. Но ако не сложите дърво в огъня, той постепенно ще угасне. В нашите сърца гори небесният огън на благодатта...

Никейският символ, Св. Атанасий, „консесусът” и чистотата на вярата

18.01.2020 г. | Георги Тодоров | Православни празници

Тъкмо затова – заради любовта, заради мира и единството на Църквата – св. Атанасий стоял твърд като скала и не се съгласил на консенсус с лукавия дух. Пагубно е единодушието, когато не е единодушие в Бога („да бъдат в Нас едно”) и в Истината....

Какво се случва в центъра

Семейство и възпитание

Защо ни е нужен баща? (ВИДЕО)