
Слово за кръстната жертва на Иисуса Христа

Защото словото за кръста е безумство за ония, които гинат, а за нас, които се спасяваме, е сила Божия. 1Кор. 1: 18
1. Сестри и майки, обикновено тези, които изпаднат от богатство в бедност, се обръщат към лихварите и като поискат заем от тях се радват, че са го получили. Но когато заемодавците поискат дължимото назад, те силно се огорчават. И дори да могат да върнат дълга, отново се оказват в трудно положение, а ако не могат, няма да избягат от ръцете и тиранията на заемодателите.
Ние също така сме били утвърдени от Бога в богатството на добродетелите, но като сме прахосали силите на нашата душа напразно, сме станали бедни и нуждаещи се, подобно на блудния син, който прахосал бащиното си богатство, напуснал баща си и после изпаднал до такава нужда, че отишъл да пасе свине.
2. След като сме отпаднали от прекрасното, сме отишли при лукавия лихвар и сме заели от него срамните страсти и лукавите помисли. Изгубили сме любовта и сме придобили ненавист, изгонили сме праведността и сме приели беззаконието, отхвърлили сме въздържанието и сме приели невъздържаността, изгонили сме мира и сме приветствали раздора, възненавидели сме кротостта и сме възлюбили злобата и безчувствието.
3. Всички зли богатства сме взели на заем от дявола, защото на нашата природа е чуждо да се стреми към лукавството. Както заемащият заема чужди вещи, тъй като самият той ги няма, така и ние, прахосвайки благато, което принадлежи на нашата душа, сме приели лукавите желания на чуждия нам демон. И затова дяволът всеки ден и час иска от нас да работим, за да му върнем с труд онова, което сме заели. Както лихварят иска да му върнем заетото имущество, така и дяволът ни заставя да вършим зли дела и като лихва иска от нас увеличението на злите дела.
4. Синът Божий, като ни виждал измъчвани от греховете, тиранизирани от страстите и насилвани от дявола, станал Човек и дал Себе си като откуп за нас. Претърпял кръст и смърт и чрез това смъртта на чувствените наслади била отменена. Да се задължим и ние да съзерцаваме светия живот на Господа и да подражаваме на спасителното му поведение, което по време на своето пребиваване в света в плът, Той ни е показал. Като носим Неговото бреме и като спазваме словата на неговите заповеди, ние станахме свободни от тиранията на дявола. Ако се отстраним от гнева и придобием мир, ако изгоним ненавистта и призовем любовта, ако изгоним беззаконието и приветстваме праведността и напълно се отвратим от действието на чуждите нам страсти, ако се потрудим в добродетелите, то чрез труда в тях и грижата да се изкупи душата ни от лукавите помисли и греховни действия - и дяволът ще побегне от нас.
5. След като получим такава свобода, не бихме искали повече да бъдем тиранизирани от страстите. Кой, когато е призван да получи даром средства, с които да си върне дълга, би отклонил този призив и би се отвърнал от даряващия милост? Хората не правят така. Който постъпва така е обхванат от безумие и се подлага на осъждане. Как и ние да не възревнуваме и да не подражаваме на спасителните за нас деяния и страдания на Спасителя? Затова нека да се постараем да ги понесем върху телата си, възлагайки ги върху членовете и чувствата на тялото си като спасителни компреси. Ако направим това, помислите на душата ни се изцеляват от размишлението и познанието за страданията на Владиката, а душата се удържа и не пада в злите борения на плътта. Служейки на Господа с добри дела, душата се освобождава от робството на страстите в Христа, нашия Господ, комуто въздаваме слава во веки веков. Амин.
превод от руски: Борислав Аврамов
Отхранена в Святая Святих
Христос говори за тази храна в Господнята молитва, когато ни учи да казваме: "Насъщния ни хляб дай ни днес". Затова в Божествената литургия Църквата е поставила тази молитва непосредствено преди Причастието с Тялото и Кръвта Христови...
Св. Николай Кавасила за Св. Богородица
Св. Богородица, като изключителна и уникална личност, има основополагащо място в пространството на Православната църква. Ширшая небес е Началница, която води вярващите от всички епохи към Христос и пакибитието...
Петдесетница - 2 част
Чрез тайнството Кръщение човекът става член на Църквата, член на Тялото Христово. За апостолите денят на кръщението бил именно денят на Петдесетница. И Христос за тях бил не само Учител, но и Глава... Слизайки над учениците, Светият Дух ги кръстил...
Какво се случва в центъра

Ораторски форум „Св. Климент Охридски” - есен, 2023
Преславският събор и значението му за българската история беше темата на Младежкия ораторски форум „Св. Климент Охридски” през 2023 г. На финалния кръг на есенното издание се явиха общо 31 участници от двете възрастови групи...

Алтернатива - ноември, 2023
Излезе от печат ноемврийският брой на сп. „Алтернатива”. Празникът Въведение Богородично, честван у нас и като ден на християнското семейство и младеж, задава темата в изданието този месец Има ли място за Христос в семейството днес?

Детската школа „Кандилце” открива учебната година
На 15 октомври започват заниманията на енорийската детска школа „Кандилце”. След Литургията в залата на втория етаж на храм „Св. Архангел Михаил” ще бъде представена програмата до края на календарната година и ще се проведе първото занимание с децата (възраст 10-14 г.)...
Ценности
1 ноември. За началото на празника
Пост. Кое е по-блажно: октопод или попара със сирене? (+ВИДЕО)
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Семейство и възпитание
Семейството като рай за детето (+Видео)
Най-важното условие за щастието на детето
Моята история
Нови книги
Отвъд тези хоризонти. Квантовата теория и християнската вяра
„Духовни беседи”, I том - св. Софроний Атонски
Въведение Богородично
Днес е началото на Божия промисъл за нашето спасение
Ярък пример и вдъхновение за живот