Апофатичното богословие
Истинското апофатично богословие се отъждествява с мистичното единение, съпътствано от съпроникване на човека от Божествените енергии, които го преобразяват. Подобно „единение” представлява отрицателно познаване на Бога по две причини. Първо, защото то не е нито сетивно възприятие, нито разумно постигане на предмета, а е „духовно усещане”, отиващо отвъд всеки естествен начин на познание, при него е налице „претърпяно” изживяване на Божествената отвъдност:
И наистина, човек не вижда истински с ума си или с тялото си, но със силата на Духа; и със сигурност знае, че вижда по надприроден начин една светлина свръх светлината /…/ Той вижда как излиза извън себе си и бива грабнат от тайнствената сладост на своето видение вън от всеки предмет, вън от всяка мисъл за предмета, вън от самия себе си. /Св. Григорий Палама/
Второ, защото при самото единение душата има усещането, че ако е съпричастна на Божествената светлина, тази съпричастност ще нараства непрестанно, без никога да придобие завършеност. Всяка степен на съпричастност едновременно изпълва действителната способност на душата и я пронизва с ново въжделение, и така до безкрай, понеже Божествената същност е винаги отвъд причастностите, давани на тварите. В това постоянно възраждащо се въжделение душата изпитва по напълно отрицателен начин отвъдността на Божията същност: „Истинското познание и истинското съзерцание на Бога означава да се разбере, че Той е отвъд всяко познание, отделен отвред от Своята необхватност като от дълбока тъма”. /Св. Григорий Нисийски/
Ако апофатичното богопознание се състои в това духовно и мистично единение, очевидно пътят, водещ до него, няма да бъде умозрението, но очистването на сърцето, смирението и непрестанната молитва. Това ни припомня св. Григорий Палама в един откъс от своите Триади в защита на светите исихасти.
Именно пречистеното сърце получава товa просветление, докато и едно нечисто сърце може да получи слова или познания за Бога. Следователно просветлението очевидно надхвърля всяко слово и всяко познание, макар да се нарича познание и умосъзерцание – защото се предоставя на ума от Свети Дух. Както вече се каза, става дума за съвсем различно, духовно умосъзерцание, което е недостъпно дори за вярващите сърца, ако не са пречистени чрез делата. Ето защо Онзи, Който дава съзерцанието и Който е негов обект, сиреч Бог, светлината на чистото сърце, казва: Блажени са чистите по сърце, защото те ще видят Бога /Мат. 5:8/. Защо ще бъдат блажени поради тази чистота, ако въпросното съзерцание беше познание, което и ние, нечистите, можем да притежаваме? Следователно този, който бе просветлен и който дефинира просветлението /св. Йоан Лествичник/, беше прав: то е не познание, а „неизразима енергия, която човек съзира, без да вижда” – понеже се касае за умозрение извън сферата на разума. Мога да добавя и други свидетелства, но сe опасявам, че дори и приведените не са били от полза, защото според същия свят мъж „онзи, който иска да разкаже с думи за усещането и енергията на Божественото просветление на тези, които не са го изпитали, прилича на желаещия да научи с думи тези, които не са опитвали мед, каква е същината на неговата сладост. /Св. Григорий Палама/
Из „ Сигурност в невидимото. Първооснови на християнското учение”, Руенски манастир, 2007, София, превод от френски Петър Рогалски
виж още
Свети Григорий Палама като изразител на исихастката традиция на Света Гора
... има три етапа на духовното усъвършенстване. Всички, които пристигат на Атон, започват с дълбоко покаяние и очистване на сърцето, вследствие на което достигат до просвещение на ума, т.е. до непрестанна умна молитва, и чак тогава някои от тях се сподобяват да съзерцават Бога...
Животът след смъртта
Какво ни разказва за живота след смъртта притчата за богаташа и бедния Лазар? Както може да се види от притчата, не става дума за живота след Второто пришествие на Христос, а за живота на душата в периода от смъртта на човека, т.е. изхода на душата от тялото, до Второто пришествие на Христос...
Св. Николай Кавасила за Св. Богородица
Св. Богородица, като изключителна и уникална личност, има основополагащо място в пространството на Православната църква. Ширшая небес е Началница, която води вярващите от всички епохи към Христос и пакибитието...
Какво се случва в центъра
Диалози за историята, свободата и вярата - ноември, 2024
На 28 ноември - четвъртък, от 18:00 ч. в Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” – Варна, срещите от поредицата „Диалози за историята, свободата и вярата” ще продължат с пета част на документалния филм, разказващ за живота на преп. Паисий Светогорец...
Скъп подарък за Общинския детски комплекс в навечерието на празника Въведение Богородично
По поръчка на Духовно-просветния център „Св. Архангел Михаил“, художничката Елеонора Караиванска изработи икона на светите братя Кирил и Методий, която беше дарена на ЦПЛР Общински детски комплекс в навечерието на големия християнски празник Въведение Богородично.
Курс по източно църковно пеене за начинаещи
Курсът за начинаещи по църковно пеене се радва на голям интерес. Под вещото ръководство на Мартин Димитров – псалт в църквите „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ и „Св. Архангел Михаил“ – над 20 желаещи посещават репетициите всеки понеделник, за да се запознаят с красотата и спецификата на...
Култура
Димитър Кантакузин и неговият „Химн към Богородица”
Изложба „Българската писменост: Св. Паисий Хилендарски. За ползата от историята”
Ценности
1 ноември. За началото на празника
Образът на св. Климент Охридски в паметта на Църквата и в контекста на нашето съвремие
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Семейството като рай за детето (+Видео)
Милосърдие
Св. Максим Изповедник за милосърдието и любовта
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Събития
Открива се учебната година в Школата по иконопис
Седмица на православната книга - 2024
Програма на Седмицата на православната книга (4-10.11.2024 г.)
Нови книги
Книги на Мартин Ралчевски в книжарница „Благослов”
„Хлябът на живота” – изяснение на Божествената литургия, т. 1