Духовно просветен център

Неверието на апостола срещу вярата на равнодушието

06.10.2021 г.
Св. апостол Тома (фрагмент), източник на изображението: www.crkvaub.rs
Автор: Владимир Легойда

На 6 октомври Църквата почита паметта на св. апостол Тома 

За съжаление ние знаем твърде малко за този апостол. Евангелието – най-важният и авторитетен източник – повече говори за Петър и Йоан; за Павел. А името на апостол Тома преди всичко ни кара да си спомним онзи епизод, когато той първо не повярвал във възкресението на Христос, а след това получил уверение в истинността на случилото се от Самия Спасител. „Тома неверни” става разпространен художествен образ. Но както често се случва, неговите интерпретации в масовата култура се оказват доста далеч от дълбочината на Евангелския смисъл.

Неверието на апостол Тома най-малко може да бъде тълкувано като упорито отричане. Напротив, това неверие идва тъкмо от жаждата му за вяра. Да си спомним ситуацията: учениците – най-близките приятели на Спасителя – са изплашени, объркани и разпръснати след страшните събития на Страстите Господни. Все още не разбрали докрай Кой точно е бил сред тях, апостолите в онези дни живеят с надеждата за среща с Христос, но в същото време смятат, че тази среща е нещо съвсем невероятно. И когато Тома вижда апостолите, вече срещнали Христа възкръсналия, той може би не им вярва, защото, не са му достатъчни техните думи, тяхната радост. Той трябва да се увери, защото от това зависи всичко в живота му. Парадокс: Тома не вярва тъкмо защото много иска да повярва – не „да приеме на вяра”, а с цялото си същество да разбере истината. И Христос навярно затова и се явява на Тома, защото вижда жаждата ме за вяра. Стремежът на човека към вяра, към увереност – не може да остане без отговор. Бог винаги откликва.

В неверието на Тома го няма това равнодушие, което, за съжаление, много често се среща сред нас… Ние много лесно – благодарение на това, че днес никой не ни преследва – наричаме себе си вярващи, но често такава „вяра” не води към среща с Бога. Тъкмо затова и си припомняме благодатното неверие на Тома, защото то го доведе до Христос. Може цял живот да се мислиш за християни, но така и да не срещнеш Христа – просто защото не търсиш тази среща, защото твоята вяра е равнодушна. А това е много по-зле от „неверието” на апостола. Всички тези благоприятни условия – това, че вярата ни не се подлага на постоянни изпитания, не ни се налага да отстояваме и доказваме правото си да вярваме – създават среда за една разслабена вяра, която не може да наречем по друг начин освен неверие...

Образът на Тома се доближава до още един Евангелски образ – бащата, който моли Спасителя да изцели сина му. На въпроса на Христос, вярва ли в това, че синът му може да бъде изцелен, бащата отговаря с друг парадокс: Вярвам, Господи! Помогни на неверието ми (Марк. 9:24). Това също е своеобразен „вопъл на Тома” – колосална потребност да получиш отговор от Бога. Само Бог може да изцели и само Бог може да избави от неверие. И в същото време това е страх. Този страх е естествен за падналия човек (състояние, в което сме всички), защото в този паднал свят не е толкова просто да повярваш. И от този страх може да ни освободи само Христос – Бог, Който след време ще откликне на молбата на Тома, така също отговаря и на молбата на бащата за изцелението на сина му. Много често човек не може и да каже нищо повече, само едно: „Вярвам, помогни на неверието ми!”, но в такива моменти тъкмо това е достатъчно, за да чуем отговора на Бога.

Със съкращения
Превод: Румяна Рашкова
Източник: foma.ru

Владимир Легойда
Главен редактор на списание „Тома” (рус. „Фома”), председател на Синодалния отдел на РПЦ за връзки с обществеността и средствата за масова информация, преподавател в МГИМО (Московския държавен институт по международни отношения)

„Когато избирахме название за списание „Тома”, от една страна, съвсем съзнателно се насочихме към метафората „Тома неверни”, а от друга – по-важната – искахме да насочим вниманието на читателя към тази Евангелска история, която е важна както в своя исторически контекст, така и в съвременен прочит.”

Още по темата
Още от Коментар

Зографските мъченици, етюд

10.10.2021 г. | Благой Бойчев | Коментар

Ако тези монаси дойдат сега, дали ще видят в мен тази радост, която ни завещаха, или ще срещнат само злоба, отчуждение и малодушие. И това ли искат да видят зографските мъченици – как ние защитаваме православието с омразата си към другите и мислим това за любов към Бога?...

„Лицето Му е весело и хубаво”

13.08.2021 г. | Архангел.бг | Коментар

Тази година участниците в майсторския клас по иконопис имат задачата им е да изработят икона с образа на Иисус Христос. Но как се изписва Христос, Сина на живия Бог, след като никъде в Библията няма Негово описание?...

Съборна и апостолска…

28.06.2021 г. | протойерей Игор Прекуп | Коментар

Обикновено дългите постни периоди предшестват някой велик празник. Петровият пост не само предшества празника на св. апостоли Петър и Павел, но и следва празника Петдесетница – рождения ден на Църквата. Той се явява като жива връзка между тези два празника...

Какво се случва в центъра

Любов и брак

Женските избори