
Бог оживотворява съкрушеното сърце

Неделя на Митаря и Фарисея - проповед на иконом Василий Шаган, 13.02.2022, храм „Св. Архангел Михаил”, Варна
Честит празник, братя и сестри, Божието благословение и Неговата милост да бъдат с вас!
Днес е Неделята на митаря и фарисея и тя е особена неделя не само защото чухме притчата от Евангелието за тези двама мъже, а и защото Църквата постановява това евангелско събитие да се отбелязва в началото на Великия пост, като подготовка на Великия пост. И Църквата прави това, защото иска да ни обърне внимание на тези два подхода – на покаяние и молитва – които виждаме при митаря и фарисея. (...)
И като имаме пред себе си тези два образа, освен, че може да размишляваме за своето фарисейство и своето покаяние, може да се опитаме да погледнем и малко по-дълбоко на нещата. А то е, да осъзнаем, че законът, който фарисеят е спазвал стриктно, Моисеевият закон, до голяма степен оправдава човека, но го води само до придобиване на удовлетворение от това, че пази морала, етиката, която била установена в юдейското общество. Нищо повече. Това не е водело да истинско съкрушаване в сърцето. А то може да настъпи, когато осъзнаеш, че освен Мисеевия закон, който пазиш, имаш в себе си друг закон, и това е законът на ума.
От светите отци знаем, че законът на ума е това нещо в нас, което ни свързва с Бога и ни кара да познаем Бога – Кой е Той? – както в Неговото величие, така и в Неговата благост и милост, която Той ни дава. Този закон ни е даден, да разкрие в нас вярата, надеждата и любовта към Бога.
Но има и трети закон в нас, наред с Моисеевия като нравствени норми и закона на ума, и този трети закон е законът на смъртта, която ние сме придобили поради греха на нашите прародители и сме го поели още от самото си раждане, и го носим в неговите изражения на тление. Защото грехът причинява смърт, а смъртта причинява тление. И всичко това не само ни отдалечава от Бога – защото тогава идва смъртта, когато човек губи връзката си с Бога – но този закон и много ни съкрушава, и дори ни вкарва в други грехове. Защото който осъзнава своята смъртност, той се страхува от нея, а когато ти се страхуваш от смъртта, тогава много често изпадаш в себелюбие... Но няма изход от смъртта освен нашата причастност към живота. А животът е Христос. И Той не просто е живот, Той е избавителят на хората от смъртта.(...)
Осъзнавайки закона на своята смъртност, трябва да покажем на Бога, в сърцето си, в ума си – понеже сърцето е средоточие на нашия ум, чрез който, както казахме, се свързваме с Бога – да покажем, че ние искаме да се отървем от смъртта, и да започнем да правим всичко необходимо за това, да се борим за това наследство, което ни е дадено, да се борим за живота. Чрез въздържание, чрез вършене на добри дела и чрез подражаване на Христос във всичко. Защото сме християни и, като сме се кръстили, сме засвидетелствали, че искаме да живеем като такива. Искаме наново да се родим, като нови хора – участници не вече в закона на смъртта, а участници в закона на Духа, който Той ни е дал. Това е четвъртият закон в човека – законът на Духа, Който ние получаваме още при кръщението, като потенциал за това, Той да ни води, Той да ни вдъхновява, Той да ни просвещава и Той да ни освещава.
Но преди да се просветим и осветим от Духа, трябва най-напред да се очистим, тоест да положим всички усилия, да не вършим скверни, пагубни дела, за които знаем още от Моисеевия закон... тотално да променим себе си. И като се очистим, да се отворим за просвещаването от Духа. Ето това му е липсвало на фарисея... Но ако ветхозаветните хора са мислили така, то ние, които живеем в ерата на възкръсналия Христос, трябва да мислим по друг начин – да живеем, съкрушавайки се от това, че сме смъртни, но израствайки в надеждата, че сме спасени от възкръсналия Христос, и да направим всичко възможно да се ползваме от това възкресение в този живот, колкото може по близко да сме до Него. И затова с наближаването на Великия пост Църквата ни подготвя така. (...)
Цялата проповед чуйте в прикачения файл в АУДИО.
Граждани на небето
Преображението на Господа е най-радостното нещо, което може да ни се случи днес. Днес ние осъзнаваме, че Христос е Този, който държи цялата вселена, като Творец, като Господар, като Този, Който всичко притежава, като Вседържител...
Човешкото достойнство
Да простиш на някого, това не е просто да изразиш милост или да се смириш пред този, който е съгрешил пред тебе. Така и ние можем… Да простиш на някого греховете, означава да му дадеш възможност той да се изправи, като си готов да му подадеш ръка...
Вярвания или вяра?
На хората им е много по-лесно, ако има един „видим“ бог, някакъв идол или нещо друго. Те много по-лесно възприемат суеверията. Но когато човек търси задълбочено, разбира, че всички тези външни неща са една голяма лъжа...
Какво се случва в центъра

Отново по стъпките на Рилския Чудотворец
Завърши младежкото поклонническо пътуване до Рилския манастир, организирано от Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” с благословението на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан....

Алтернатива - август, 2022
В очакване на празника на Успението на Божията майка, текстовете в броя фокусират вниманието на читателите към личността на Пресветата Дева и към начина на живот, който ни води към единение с Бога...

Мастър клас по иконопис за деца: „Образът на Архангел Михаил”
Започва набиране на участници за третия Мастър клас по иконопис за деца. Желаещите трябва да са на възраст от 11 до 18 г. с изразени творчески умения, повишен интерес към изобразителното изкуство и към тематиката на курса...
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Света Богородица е образец за майка и жена
Милосърдие
Енорийска задружност в помощ на бежанците от Украйна
Деца, преживели война. Съвети на психолога
Събития
144 години от Освобождението на Варна
Изложба „Светите икони” се открива в „Духовно-просветен център „Св. Архангел Михаил” - Варна
Интервю
Какво се случва в центъра
Мастър клас по иконопис за деца: „Образът на Архангел Михаил”
Отново по стъпките на Рилския Чудотворец
Нови книги
„Прераждането на душата. Православен отговор” - Илия Маринов
Благодатни дарове и благодатни хора
Православни светии
Слово при пренасяне мощите на свети Николай, архиепископ Мирликийски
Св. Константин Велики в историята на Църквата