
Какво да сторя, за да наследя живот вечен?

Как да унаследя живот вечен? Този въпрос, братя и сестри, задаваме ли си го ние? Не мога да повярвам, че до такава степен сме се примирили със смъртта и с гроба като край, че да не си го задаваме. Ще ми се да вярвам, че всеки човек си задава въпроса: Как да унаследя вечния живот? Къде е вечният живот? И даже когато се питаме: А има ли вечен живот? – се питаме именно с тази надежда, да го унаследим.
Къде е вечният живот? Къде е тържеството на истината? Къде е тържеството на правдата? Къде е тази благост, за която толкова копнеем и се надяваме? А можем ли да кажем, че не копнеем? И ако някой каже: Аз не копнея, – познава ли себе си? Защото, надникнали в себе си, в това, какво сме и как чувстваме и за какво копнеем, няма как да не намерим в себе си тези копнежи, за които Исаак Сирин казва, че те са съкровището ни. Копнежите ни за истината, за правдата, за живота са нашето съкровище, което, веднъж преоткрили в себе си, няма как да не пожелаем да го придобием. Да го придобием като смисъл. Като смисъл на живота. (…)
За да зададе този въпрос този млад човек от Евангелието, явно законът, който от младини е изпълнявал, не му е давал отговор на извечния въпрос за живота, и затова идва при Христос. Но забележете колко е съществена тази решителност – да отидеш докрай и да питаш Този, Когото все още не познаваш, но предполагаш, че е възможно Той да е Учителят и обещаният избавител, когото всички юдейски законници са очаквали... Казвам това, защото много често ние не отиваме решително да питаме и търсим това, за което копнеем и жадуваме. Притеснени, свити, потиснати… или пък от страх не правим крачките, които бихме могли да направим в своите искрени копнежи.
В Апостола, който чухме днес, апостол Павел казва: Ние бяхме заключени от закона. Преди да дойде Христос, юдеите, човечеството беше заключено в този закон на вярата, подреждайки своя живот, своята къща, цялото си житейско поведение според него. И винаги оставаше този копнеж: А какво е зад завесата на закона? Там беше Христос, който дойде и каза: Като изпълнихте закона, сега оставете всичко, отдайте себе си и целия си живот и вървете след Мене безстрашно. Аз съм истината на живота. (…)
И ние много често в желанието си да спазим закона, трудно се решаваме на другата крачка… Защото това, да раздадеш цялото си имане на сиромаси и да тръгнеш след Христос, може да го разбираме като: „без да жалиш себе си, превъзмогвайки егоистичните си нагласи, превъзмогвайки своето законничество заради общуването, заради любовта, заради топлината, която може да намерим един към друг, да приемем другия и да му простим с благост”. Ако ние по тази начин живеем, след като сме изпълнили закона и сме приели закона на Христос, закона на любовта, и се опитваме да Го следваме в този закон, то тогава нашият живот ще е възможен такъв, какъвто го усещаме, като дълбок копнеж.
Но дали може да се реализира този копнеж?... Христос казва: невъзможното за човеците е възможно за Бога. (…) Стига да се научим да усвояваме живота такъв, какъвто Христос ни е проповядвал и показал – живот в любов към ближния… Но понякога живот в рамките на закона и в рамките на страха е по-лесен. Дори за водачите е по лесно, когато стадото е вкарано в рамките на страха. Но Христос донесе друга ограда – на свободата (…)
Водени от любов
Да се молим, Бог да запази и благослови нашите семейства. Отношенията помежду ни да бъдат такива, каквито Христос има към Своята Църква – доверителни, жертвени, всеотдайни, водени само от любов към другия...
Сега е моментът
Не е важно човекът колко е богат, важно е той да може да забелязва тези, които са около него и имат нужда от подкрепа. Понякога не са нужни пари, а един разговор, но не трябва да забравяме за изоставените като бедния Лазар...
Да се докоснеш до Бога
Ние нямаме тази сила, братя и сестри, но тя е в Христос, в Когото вярваме. И ако имаме малката искра в себе си, и ако я има в тези хора, за които си мислим, че се безнадеждни, Бог може да я раздуха до огън...
Какво се случва в центъра

Енорийски срещи през декември
Енорийските срещи „Архангелова сряда” продължават и през декември. Разбира се, най-актуална през този месец е темата за Рождество Христово и Рождественския пост. В тези дни за подготовка преди празника как точно се подготвяме?...

Младежки ораторски форум „Св. Климент Охридски” - есен 2019
Петото издание на Младежкия ораторски форум „Св. Климент Охридски” продължава. В ход са училищните кръгове на есенното издание, в което се включват ученици от втора възрастова група (10 - 12 клас) Финалът е на 10 декември...

За децата и скуката – разговор в „Архангелова сряда”
Как да се справим с ежедневните ситуации, в които децата ни се оплакват, че скучаят? А нужно ли е? Какво да правим? Може би отговор ще ни дадат психолозите от нашата енория Емилия Бойчева и Милена Петрова, които гостуват в „Архангелова сряда” на 27 ноември...
Култура
Ако бяхме започнали с културата, свободата нямаше да е нещо "относително"
Нов курс по източно-църковно пеене и типик
Семейство и възпитание
За неправославните приказки и едно вълшебно житие
Отчество, отцеубийство и възпитание - част втора
Милосърдие
Енорийска задружност за Рождество Христово
Православна църква почита чудотворната икона на Богородица „Радост за всички скърбящи”
Моята история
Леля Таня разказва за иконата „Успение Богородично” в храм „Св. Николай”
Разказ по спомени от поклонническо посещение в Света гора, Атон
Събития
Храмов празник на Морски храм „Св. Николай Чудотворец”
Православните семейни ценности срещу новите дроги
Какво се случва в центъра
За децата и скуката – разговор в „Архангелова сряда”
Младежки ораторски форум „Св. Климент Охридски” - есен 2019
Нови книги
„Глобалната сексуална революция” на Габриеле Куби излезе на български език
Завет и акатист на преподобния Йоан Рилски Чудотворец
„Мъж и жена ги сътвори” - книга за брака и семейството и възпитанието на децата
Православни светии
Свети Николай Чудотворец – разкази на свещеници за помощта на светията
Когато светителят Николай хваща меча
Св. апостол Андрей Първозвани и апостолското начало на Христовата църква във Варна