Най-добрата проповед е нашият живот

06.02.2016 г.
Автор: Архангел. бг

Интервю на о. Василий Шаган с митрополита на Зимбабве и Ангола, Серафим (Кикотис), Александрийска православна църква

Уважаеми Владико, Вие сте епископ в една държава, в която трябва да се извършва сериозна мисия. Днес въпросът за мисията е важен не само в страните, където няма традиционно християнство, но и в християнските страни. Ние виждаме, че днес дори и християнска Европа се нуждае от сериозна мисия. Каква е Вашата гледна точка за християнската мисия в полза на съвременния човек?

В страните на Африка, където населението е пострадало много от колонизаторите и е имало расова дискриминация, е било трудно за хората да повярват в християнството, проповядвано от западните нашественици християни. След това, когато Православието е достигнало Африка, хората са били резервирани и трудно разбирали, че Христос е там за всички. Когато четем Деянията на Апостолите и Посланията на Апостол Павел, преживяваме същата ситуация. Хората нямат представа и искат да знаят повече за Православната Църква и, разбира се, има много проблеми в малките общности. Успехът е за тези, които участват в мисията с подготовка чрез покаяние и християнски живот. Чрез духовността можем да накараме много хора да се присъединят към Православната Църква. Най-добрата проповед е нашият живот. В модерния свят, където съществуват противоречия със светския живот и се дава приоритет на материалните неща, съществуването на Православната Църква е много важно. То носи на пострадалите от Католическата Църква общества посланието, че животът е дар Божи и всички сме членове на светото Тяло Христово, всички принадлежим на човечността. Христос подчертава, че светлината огрява всички на света. Главният приоритет на мисията е да открие Божиите думи за Спасението, да запази живота като дар. В същото време, ние наблягаме на това, че природата и цялата планета са Божи дар за всички нас и трябва да намерим начин да споделяме нещата, защото не сме собственици, а съ-работници на Бога. В Трета глава на Битие Бог казва на първите хора да дадат имена на животните: богословският анализ на това е, че носим моралната отговорност да продължим живота и да защитаваме планетата и човечеството. Така че, ако участваме в живия Бог, ние може да сме светлината, следвайки Христос и свидетелствайки за Него. От това имаме нужда в днешния светски живот – да носим Божия Дух със себе си и да живеем като едно семейство.

Ако трябва само с едно изречение да определите съвременния свят, като епископ и вярващ човек, какво би било то?

Трябва да помним есхатологичното измерение на Църквата. Да помним, че вечният живот дава смисъл на живота и че ежедневието е само момент, в който решаваме как бихме искали да живеем вечния живот. Духовността и молитвата са подготовка за  промяната на света. Ако успеете, разбира се, първо чрез покаяние да промените себе си. За това и първата проповед на Св. Йоан за нашия Бог Иисус Христос се отнася за две неща: “Покайте се, защото се приближи Царството Небесно”. Показваме покаянието с приемането на чуждите проблеми като наши собствени. Когато оценяваме нечии човешки права, нека мислим, че това е оценка на нашите човешки права. Знаем, че след като Христос е правил чудеса, Той е оставал сам, молейки се, плачейки, защото като човек е чувствал, че е отговорен за проблемите около Себе Си. Това е уникално при  православните християни – ние чувстваме, че сме отговорни за решаването на проблемите по целия свят. И с молитвата на цялата енория, на цялото Христово братство, сме въвлечени в защита на правдата, защита на живота като Божи дар и защита на Божието творение като дар за всички нас. Да успеем да превърнем омразата в рай. И ако успеем да създадем рая на земята, всички ще живеем в рая. Но ако оставим омразата около нас, то ще продължим да живеем така и във вечния живот.

Вие сте епископ в Африка, но в същото време много пътувате по целия свят. Къде по-лесно се говори за Христос и защо?

Когато Йосиф бил преследван дори от братята си, и след това, когато бил в чужда страна, в Египет, се опитвали да му заложат капани; знаем и за онази  лоша жена, която се опитала да му създаде проблеми, но той не е могъл да съгреши, защото е чувствал Божието присъствие до себе си. Така че, когато усещаме Божието присъствие до себе си, ние можем да свидетелстваме за Христос. Когато започваме светата седмица, първо отбелязваме в нашето въведение за страстите Христови - Йосиф. Как Йосиф е страдал, но намерил защита в Божията слава, защото е чувствал присъствието на Бога. Така че няма значение къде си и кого срещаш. В последното заседание на Синода, нашият патриарх Теодорос наблегна на този пример. Той каза, че когато правим неща за себе си, тези неща умират, когато ние умрем. Но ако опитваме да правим неща за другите, след смъртта си оставаме живи чрез нещата, които сме направили за тях. Точно това е направил Христос за всички нас - понизяване, кеносис. Служенето на хората не спасява, но е начин за следване на пътя на Христос. В Евангелските четива в началото на Великия пост се казва: ако посещавате болните или затворниците, или давате вода на жадните, тогава заслужавате да сте в Царството Небесно. Разбира се, това се прави от Божията благодат, защото ние обичаме всички. В този сложен и труден свят ролята на църквата е много важна – тя трябва да даде съобщението, че ние допринасяме за нашето спасение само ако допринасяме за подобряване на условията за съжителство помежду ни. Колкото повече допринасяме за мирното съжителство, толкова повече допринасяме за нашето оцеляване и, разбира се, за нашето спасение в Христа.

Много съм щастлив, че когато дойдох в България, с помощта на свети хора видях, че духовността е душата на обществото и тя е насочена към подобряване на състоянието на страната. Помня предишния митрополит Кирил и всички духовници, с които се запознах, когато бях там, и най-вече техните гостоприемство и любов. Христос е жив в България и ролята на църквата е много важна. Сега имате един от най-добрите патриарси - Негово Светейшество Неофит. Заедно с останалите духовници и вярващите хора можем да изиграем важна роля не само в България или Европа, но и в целия свят.

Ако сега трябва да кажете на някои млади хора нещо за вярата, какво бихте им казал за радостта, която те могат да намерят в нея?

За да повлияем на днешната младеж, трябва да сме отговорни като родители и като духовници. Най-добрата проповед е нашият живот. Разбира се, трябва да напомняме на хората да мислят за общото добро. Да не се изолират и да не дават приоритет на егоизма си. Да мислят какво е добро за техните родители и приятели, братя и сестри, за общността. Когато мислим за общото добро, ние защитаваме себе си. Ако не мислим по този начин, е все едно да вървим по магистралата със затворени очи – много е опасно – за нас и за останалите. Няма действие на някого, което да не влияе и на останалите. Така че най-простият ми съвет е - преди да мислят или правят каквото и да е, да си зададат въпроса – ако Христос беше тук, какво щеше да ме посъветва Той? Или просто да се сещат за родителите, бабите и дядовците си – хората, които ги обичат, без да очакват нищо от тях. И да се запитат: ако майка ми или баба ми беше тук, какво щеше да ми препоръча да направя? Защитниците на любовта. Според свети апостол Павел, Бог е любов и този, който обича, стои с Мен, и Аз с него. Така че обичайте, но в перспективата на служение за общото добро.

 

 

 

 

 

Още от Интервю

На Богоявление се освещава водата, която е в основата на всичко

05.01.2022 г. | Марияна Валентинова, д-р Дарин Алексиев | Интервю

Този празник всъщност ни напомня, че трябва да се осветим отново. Не просто да отидем да запалим свещичка... И да не се ограничаваме само с някакво външно религиозно почитание, а да пристъпим към този Христос, към въплътеното Слово, като се очистим от всички лоши мисли...

Младите хора са прекрасни

24.11.2021 г. | Архангел.бг | Интервю

Тази вечер в болницата е починал ставрофорен иконом Ангел Ангелов, предстоятел на столичния храм "Света София" и един от организаторите на поклонническия път "Рилския Чудотворец"... Ще ни липсвате, отче! Ще ни липсват и Вашите проповеди при гроба на св. Йоан Рилски... Вечная память!

Защо му е на съвременния човек Православието?

12.11.2021 г. | проф. Алексей Осипов | Интервю

За разлика от всички идеални образи на човека, създавани в литературата, философията и психологията, християнството предлага реалния и съвършен негов образ.Това е Христос. Историята показва, че този Образ е оказал Своето благотворно влияние на огромно количество хора, които са решили да Го последват в своя живот...

Какво се случва в центъра