Петдесетница

19.06.2016 г.
Автор: Митрополит Йеротей Влахос

Преди да се възнесе на небесата, Христос заповядал на учениците Си след възнесението Му да се върнат в Йерусалим и да останат в града, докато не се облекат със сила отгоре. Така Иисус им дал обещание, че ще приемат Светия Дух, за Който им говорил през целия Си живот.

Това обещание се изпълнило над учениците в петдесетия ден след Пасха, т. е. на десетия ден след възнесението на Христос. Във връзка с това събитие на деня Петдесетница Църквата празнува и почита Светата Троица, а на следващия ден възпява и славослови Светия Дух. Така Петдесетница е празник на Светата Троица.

В тази глава ще се постараем внимателно да разгледаме събитията с христологичен характер и тяхната връзка с Третото лице на Пресветата Троица - Светия Дух. Тъй като христологията е немислима извън триадологията, ще разгледаме и догмата за Светата Троица.

В числото на празниците, наричани от Църквата „Господски”, влиза и празникът Петдесетница, защото той е заключителен празник на Божието домостроителство. Целта на Христовото въплъщение е победата над смъртта и идването на Светия Дух в сърцата на хората. Задачата на църковния и духовния живот е хората да станат членове на Христовото тяло и да приемат благодатта на Пресветия Дух. Тези две неща са неразривно свързани помежду си.

Светите Отци наричат Петдесетница заключителен празник, защото с него завършва възсъздаването и обновлението на човека: „Попразднсвенный вернии, и конечный праздник, празднуим светло, сей есть Пятидесятница, обещания исполнение и предложения” („Да отпразнуваме, верни, радостно последния и заключителен празник, това е Петдесетница, изпълнението на обещанието и промисъла за нас.” Утреня, седален, след 1 стихословие). Началото на Божественото домостроителство и тайнството на въплъщението на Бог Слово се слага с Благовещението на Пресвета Богородица, а завършекът му е на Петдесетница, защото чак тогава, с действието на силата на Пресветия Дух, човекът станал член на възкръсналото обожено тяло на Христос. Така че всичко, което се отнася към Светия Дух, непосредствено се отнася и към Христос. Христологията е немислима без пневматологията, както и пневматологията е немислима без христологията.
Целия текст четете в раздела "Нашата вяра"

Какво се случва в центъра