
Неофит Хилендарски Бозвели

След няколко века на робска тъма и неволи, възрожденската епоха открила нова светла страница в историята на измъчения български народ; отворила му път към възход, очертала сияйните хоризонти на свобода и щастливи народни бъднини. С тази епоха са свързани имената на плеяда безсмъртни народни дейци – будители, просветители – великани на духа, делото на които ще живее вечно в сърцата на народа, ще поучава и вдъхновява признателните поколения.
Видно място сред нашите възрожденски дейци заема отец Неофит Бозвели – пламенен родолюбец, доблестен трибун, трети по ред колос, след Паисия Хилендарски и Софрония Врачански, в сградата на българското църковно-национално възраждане.
Неофит Хилендарски Бозвели е роден около 1785 година в град Котел. За детските и юношеските му години историята е запазила твърде бегъл спомен. Не е известно мирското му име. Предполага се, че е произхождал от будно еснафско семейство и че първоначално се е учил при своя родственик Софроний Врачански. Към 1803/4 година, воден от аскетическо настроение и жажда за просвета, 18-19-годишният Неофит Петров напуснал бащиния си дом и се озовал в Хилендарския манастир, където приел монашество. Около две години прекарал в учение (в гръцки училища) вън от манастира. През 1813/14 година, вече йеромонах, в душата на когото се таял копнеж по родината и високи идеали за служба на поробеното отечество, о. Неофит с радост приел мисията на хилендарски таксидиот в Свищов. Надарен с огнен темперамент, неизчерпаема енергия и смелост, приобщил се с възрожденския дух на Паисия и Софрония, в продължение на около 20 години, Неофит Хилендарски с особена ревност се отдал на свещеническо и учителско служение; обикалял надлъж и шир родната страна, раздухвал искрата на народната свяст, насърчавал поробените братя с патриотично огнено слово и перо, събирал материали, пишел един след друг книжовни трудове и ги разнасял сред народа. Със своята неуморна проповедническа, културно-просветна и книжовна дейност, с високо нравствения си живот той оставил навсякъде дълбоки следи и прекрасни спомени в сърцата на всички. Вероятно около това време отец Неофит бил възведен в архимандритско достойнство. Между 1833-1838 година той престоява за кратко време в Търново, Калофер, Троянския и Габровския (Соколски) манастир, където учителствал около една година (1836-37). Наскоро след това настъпва нов период в неговия живот – бурен и мъчителен, героичен и славен. В душата на Неофита Хилендарски закипял в пълна мяра бунтът и омразата срещу гръцкото духовно иго.
След смъртта на Търновския митрополит Иларион Критянин митрополитската катедра била заета от слабо образования, груб и буен (бивш пехливанин в Мала Азия) фанариот Панарет, който, поради своите произволи и клевети срещу народа, скоро възбудил всеобщо негодувание в епархията. Неофит Хилендарски възглавил борбата срещу гръцкия владика. През 1839 година той заминал за Цариград, за да организира българските еснафи и търговци за борба срещу фенерското иго, и в частност срещу Панарета.
Отец Неофит ратувал за построяване на български храм в Цариград и за създаване на народна българска община при него, която да стане ръководен център в борбата срещу духовния поробител. По това време се заредили многобройни прошения от Търновската епархия до Цариградската патриаршия и Високата порта, с които българите настоявали да бъде махнат Панарет и заменен със спечелилия сърцата на всички българин-патриот Неофит Хилендарски. Патриаршията обаче успяла да подкупи търновските пратеници в Цариград и, въпреки разпореждането на Високата порта, назначила за търновски митрополит Неофита Византиец (1840), а Неофит Хилендарски бил поставен за негов протосингел, с обещание след време да получи епископска катедра в Ловеч. Не стихнала обаче справедливата борба на търновци. И сега неин възглавител бил Неофит Хилендарски. Възмутен от произволите на гръцкия владика, той напуснал протосингелската длъжност, оттеглил се в Петропавловския манастир и приготвил общо прошение от епархията до Високата порта срещу Неофит, Византиец. Последният обаче избързал да злепостави своя протсингел и да подготви заточението му. Една нощ Неофит Хилендарски ненадейно бил грабнат от турски сеймени и отведен на заточение в Хилендарския манастир (1841 година), откъдето бил преместен последователно в Зограф и гръцкия манастир Дионисиат.
Тежката съдба на Неофита по време на заточението му ярко е отразена в неговите писма до Раковски и Константин Огнянович. Но дори и в това си състояние той не престанал да мисли за свободата на своя народ и да се занимава с литературна дейност. По застъпничеството на свои сънародници (главно цариградските българи) и благодарение на лични връзки с турски сановници, през 1844 година Неофит успял да се снабди с тескере, и с помощта на игумена, архимандрит Онуфрий, избягал от гръцкия манастир и пристигнал с лодка в Цариград. Наскоро след това Неофит се срещнал с другия виден деец по църковно-народното дело, Иларион Макариополски, и от този момент двамата започват задружно борбата срещу фенерското иго.
Под ръководството на Неофита българите от Търновска епархия подновили борбата срещу гръцкия владика, с което дали сигнал, пример и на другите епархии в страната. Растяло непрестанно обаянието на Неофита и Илариона. Получили мандат от цариградските българи да бъдат народни пълномощници – представители пред Патриаршията и Високата порта по църковно-народните въпроси, двамата видни дейци често ходели при турски министри и други влиятелни лица с ходатайства за съотечествениците си и защита на народните права. През юни 1845 година те подали прошения до Високата порта, в които ясно посочили исканията на българския народ: да се уреди патриаршеският дълг, плащан от епархиите, като Патриаршията да даде обяснение откъде произхожда този дълг; във всички български епархии да се поставят владици българи с определени заплати; в Св. Синод при Патриаршията да участват трима български владици; архиереите да се избират от народа и да се ръкополагат от патриарха; българите да имат в Цариград четирима свои представители пред Високата порта, които да движат въпросите от църковно-народен характер; да се позволи построяването на български храм в Цариград и издаване на български вестник. Подадените прошения от Неофит Хилендарски и Иларион Макариополски били първата ясна програма на църковно-националната борба. Високата порта погледнала благосклонно на техните искания, но Цариградската патриаршия ги отхвърлила и скоро успяла чрез клевети и интриги да прати на заточение самоотвержените народни водачи. Неофит и Иларион били арестувани от патриаршеската полиция в самата сграда на патриаршията и, оковани във вериги, били изпратени на заточение отначало в Принцовите острови, а после в Света Гора (1845 година). Неофит Хилендарски бил окован в гръцката Велика Лавра, където понесъл цялата трагедия на затворник-страдалец. Опитал се да избяга, но безуспешно. Наскоро бил преместен в Хилендар. Тежка била и тук съдбата му. Но страданията не сломили пламенния родолюбец. Той дерзаел; запазил „дух храбоборен”, който искал да внедри и в сърцата на своите сънародници, за да продължат борбата и да доведат правото дело до победен край. Въпреки многото ходатайства (от цариградските българи, от Търново, Елена и др. и дори от редица турски сановници), Неофит не бил освободен от заточение. Болен, отпаднал физически, след като довършил своето съчинение „Мати Болгария”, той починал (4/16 юни 1848 година) в Света Гора с неудовлетворен идеал и с пламенен завет към поробените си сънародници: „Дерзайте, говорете, гърци из Болгария испадете”. Както вече споменахме, отец Неофит Хилендарски с ревност се подвизавал и на литературното поприще. Той започнал книжовната си дейност още по време на учителствуването си в Свищов. Почувствал нуждата от народна просвета и образование, от български учебници и пособия, той написал и издал заедно с учителя Емануил Васкидович учебна енциклопедия в шест части (буквар, нравоучение, славеноболгарска граматика, аритметика, география и писмовник) под заглавие „Славеноболгарское детоводство за малките деца”. (Крагуевац, 1835 година). Особено ценна в този негов труд е географията („Краткое политическое землеописание”), в която авторът описва български градове и села. Тази част е придружена с малка (първа на български език) карта на Европейска Турция. По същото време (1835 година) Неофит издал в Крагуевац „Священний кратки й катихизис”, а в Белград – „Краткая св. история и св. катихизис”. По време на първото си заточение той написал сатиричните си диалози „Просвещений европейц. Полумершая мати Болгария и син Болгарии”, които по-късно залегнали в труда му „Мати Болгария” (издаден в Периодическо списание., г. I, кн. IX-XII, 1874-76 година). Плод на неговото перо са още многобройни диалози, над 100 писма, речи и слова, стихотворни опити и няколко преводни съчинения. Като книжовник и педагог Неофит Хилендарски спокойно може да се сравнява с Петър Берон, Неофит Рилски и В. Априлов. Под негово идейно влияние израснали видните възрожденски дейци Иларион Макариополски, Г. Раковски, П. Р. Славейков и др. предани народни синове, които подели с нов пламък и енергия възрожденската борба.
Книжовните трудове на Неофит Хилендарски лъхат любов и преданост към народното дело, мъка по тежката съдба на народа, заслужен гняв и сарказъм срещу духовните поробители-гърци фанариоти и българи гръкомани. Цялото литературно творчество на Неофита е пропито от патриотичен дух и борчески пламък. Вдъхновеният книжовник ратувал за български училища с просветени народни учители, за истинска народна просвета – като главно средство за възраждането на българския народ и избавлението му от духовно иго. Той бил върл противник на гръцкото културно влияние, борец срещу гръцкия език и елинска просвета. Във всички свои съчинения, особено в „Мати Болгария”, Неофит смело бичувал обществените недъзи, невежеството и нравствената поквара (особено падението на чорбаджиите-гръкомани, които пренебрегвали интересите на българския народ).
Като имаме предвид всички тези качества и дейност на Неофита – буйния му темперамент, несломим дух и безпощадната му борба срещу фенерския поробител –твърде приемливо е предположението, че той получил своето прозвище „Бозвели” от турския глагол „бозмат” – развалям; повел, наклонение „боз” – разваляй, и „вели” - настойник, господар, светец - оттук „Бозвели” - (отнесено към Неофита) ще рече „непокорен духовник”, или пък че той бил наречен така по името на един прочут по това време турчин-размирник, именно заради поменатата негова неустрашима, пламенна и самоотвержена борба. Както самият Неофит обаче, така и по-сетнешните възрожденски дейци гледали с гордост на това прозвище на отца Неофита - пръв мъченик на църковно-народното дело. Това име станало символ, знаме в продължената по-късно борба за правото народно дело.
* * *
През месец юни тази година (1958 – бел. ред.) се навършиха 110 години от смъртта на Неофит Бозвели. Повелителен дълг ни зове да се поучим от живота и делото на този „великан от епохата на българското възраждане”, „ревнител за благоустроена Българска църква”, „поборник за потъпканите правдини на народа”, „радетел за книжнина и народна просвета”.
Неофит Хилендарски, заедно с Иларион Макариополски, положили в душата на народа най-яката, непоколебима основа за въздигане зданието на българската църковна независимост. Като знаем, че църковно-националната ни борба била насочена против асимилаторската роля на духовния ни поробител; че тя отразявала копнежите и волята на българския народ за свобода и независимост и спомогнала за раздвижване на революционните сили в поробената ни страна и че Неофит Хилендарски е един от знаменосците на тази славна борба, ние ще можем достойно да оценим величавото му дело и ще следваме неговия пример на патриотизъм, на беззаветна преданост на народ и Църква, на които той посвети целия си героичен живот.
Източник: сп. „Духовна култура”, кн.8, 1958 г.
Който иска да върви след Мене, нека се отрече от себе си, да вземе кръста си и Ме последва. (Марк 8: 34)
Десет години от кончината на Негово Високопреосвещенство Варненския и Великопреславски митрополит Кирил...
Почитта към светите братя Кирил и Методий
Просветителското, възрожденското, будителското честване започва от 1853 г., за да продължи и до наши дни. Възрожденската атмосфера се връща към нас и столетията се сгъстяват, за да ни възвисят в пречистения идеализиран образ на нашата народностна самоидентичност...
Между 11 и 24 май – опит за сближаване: образование и възпитание
Много особено е това раздвояване, най-вече в естествената обвързаност на нашия народ с родната ни култура и вяра. И когато се опитваме нещо да изхвърлим от тях, се усеща именно тази сакатост, в която сме като с отрязани корени и не даваме плод...
Какво се случва в центъра

Завърши младежкият музикален лагер „Небесни деца”
Целта беше младежите да надградят усвоеното от въведителния курс по източно църковно пеене и да го приложат на практика. Това се случи по време на Празничната литургия на Рождество Богородично в храма в Каварна...
Нашата вяра
Семейство и възпитание
Семейството като рай за детето (+Видео)
Най-важното условие за щастието на детето
Моята история
Малки разкази за отец Георги от Жегларци
Силата на тяхната духовност и нищожността на моята
Какво се случва в центъра
Завърши майсторският клас по иконопис за деца „Образът на св. Николай Чудотворец”
Нови книги
Отвъд тези хоризонти. Квантовата теория и християнската вяра
„Духовни беседи”, I том - св. Софроний Атонски
Православни светии
Беседа на Отсичане главата на свети Йоан Кръстител
Богословието като дар и опит. Свети евангелист Йоан Богослов
Въздигане на Светия Кръст Господен
Установяване на празника Въздвижение
Обновление на храма „Възкресение Христово” в Йерусалим. Забравеният празник