Духовно просветен център

Защитеното място „Съпричастност. Въпроси и отговори” в сайта „Архангел.бг”

01.12.2015 г.
Автор: Архангел. бг

На 30 ноември официално беше открито новото пространство за задаване на въпроси към свещеници и психолози, нашето ново начинание, наречено „Съпричастност”.  

На поканата за първата среща на живо със специалистите от модула дойдоха 30-тина души, които „носеха” своя въпрос или бяха любопитни да научат как ще работи „лечебната формула”.

На срещата от страна на екипа на проекта бяха о. Василий Шаган, психолог Милена Петрова, психолог Емилия Бойчева и отговорник по младежките въпроси към Варненска митрополия Борислав Аврамов.

Имаше кратко представяне на проекта, визитна картичка „всеки от екипа за себе си” и петминутно въведение в избраната тема на вечерта „Границите” . След което заваляха различни духовни и психологически казуси. Най-интересно беше във втората част на вечерта, когато  се отвори дума за различните сложни „гранични” ситуации.

Ето „въведението” на един от психолозите, Емилия Бойчева:

Каква е разликата между конвенционален психолог и християнски ориентиран психолог? Християнски ориентираният подход винаги разглежда човека в неговото триединство – дух, душа и тяло. В психологията не се употребява понятието „душа”, там се употребява понятието „психика”. Ще се опитам с няколко думи да обясня за какво става въпрос.

Душата на човека е неделима. Скоро излезе една много интересна книга на св. Лука Войно-Ясенецки „Дух, душа и тяло”. В нея по прекрасен начин е описано какво представлява душата на човека. Душата на човека изпълва тялото му. Тя е всичко онова, което можете да си представите като мисли, чувства, представи, усещания, всичко, което ние усещаме със сетивата си. Така сме направени, че душата ни е цялостна и неделима. Психологията говори за психика. Всъщност психиката е онази част от душата, която е осветскостена, която е допряна до греха на света. Психологията технологизира психиката на човека, разглежда  я като отделни елементи, опитва се да ги разчленява.

Християнският подход е малко по-различен: душата се разглежда като единно, неделимо цяло, което от своя страна е ориентирано и към третата, духовна същност на човека. Душата така е създадена от Бога да търси Духа, да търси духовното,  да търси своята връзка с нещо повече от допирането до света, връзката си с нещо трансцендентално, с нещо много по-различно  от това, което е разположено тук, в света, в една линия – което можем да видим и пипнем. 

Светската психология не обръща особено внимание на т. нар. духовни ценности и не разглежда психологическите проблеми на човека в духовен план, в онази ценностна система, която неминуемо оказва влияние върху човешката личност и върху нейното взаимодействие със света и хората, върху нейното отношение към нея самата. И сега, когато говорим за Границите винаги, винаги ще опираме до духовната страна.

Много често, когато разсъждаваме какво е ценности, в светската психология не се отговаря въобще на този въпрос. А всъщност ценността е свързана с живота на човека по един изключително важен начин, тя е нещо, което не може да се пипне и което не е материално. Ние можем да придадем на нещо материално някаква ценност, но то не е истинската ценност. Защото то не е вечно и не е неизменно. Истинската ценност е трансцендентна, тя е екзистенциално важна. Много често чуваме думите ”всеки си има своя истина” /истината като ценност/. Може ли всеки да има своя истина и може ли тя да бъде променлива? Може ли тя да не е вечна и неизменна и една абсолютно за всички? И вижте как нещата се объркват.

Всеки месец се събираме с колегите по когнитивно-поведенческа психотерапия и нашият учител, който беше в Испания на един международен конгрес, каза следното: „Започва в световен план много сериозно да се говори, че ако в работата със зависимостите не се включи и духовният аспект, няма трайни резултати.”  И това психолозите са започнали да го разбират. Защото, ако ние не стъпим на здрава ценностна основа, няма как да градим по-нататък нито отношението към себе си, нито към другите, нито към света, ще стъпваме на подвижни пясъци, на нещо, което е изменчиво и неясно.

Аудио от срещите в "Съпричастност" - тук

Още от Събития

Енорийската детска школа отново отваря врати

01.10.2020 г. | Архангел.бг | Събития

На 4 октомври в 11 ч. се открива учебната година в Енорийската детска школа „Кандилце” при храм „Св. Николай Чудотворец” и храм „Св. Архангел Михаил” във Варна. Ще започнем с молитва и кратък открит урок...

На добър час!

15.09.2020 г. | Архангел.бг | Събития

Първият учебен ден дойде и на двора на Първото българско училище във Варна. Съпричастни на своя празник ни направиха IV-е клас от СУ „Св. Климент Охридски”. Успех деца – плодотворна да е новата година! Бог да закриля и окрилява вас и вашите учители!

Свети благоверен цар български Тривелий (Теоктист) – хан Тервел

15.08.2020 г. | Архангел.бг | Събития

В ранната утрин на 15 август 718 г. над арабските войски се изсипва вихрушка от стрели, а след тях връхлита българската конница. Тервел напада арабите изневиделица в гръб и докато съмне, според пестеливите думи на Теофан Изповедник: „българите…избили 22 хиляди араби”...

Какво се случва в центъра